Experiences in the labyrinth: languages, knowledges and subjectivities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Clareto, Sônia Maria
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Rotondo, Margareth Sacramento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646671
Resumo: This article proposes a discussion about language as a labyrinthineexperience itself and the world experience. The school and school education willadd to this discussion though reading situations experienced in a public schoolin a town in Minas Gerais. Some elements of this composition are readingsabout language, knowledge and subjectivity from Frederich Nietzsche, MichelFoucault, Gilles Deleuze and from authors who join them, such as VirgíniaKastrup, Jorge Larrosa Roberto Machado and Peter Pelbart. Some authors whodo not join them, but help us make the composition, are Jorge Luis Borges,Nilma Lacerda, and Michel de Certeau. Although problematic itself, language is arational and linear expression of thought, and, for being rational and linear, itpromotes the perfect communication of ideas, thoughts and definitions – cleanand clear, without labyrinths. We search for a stammering language of thoughtas invention of itself and the world. Just like a labyrinth, contorted, bifurcated,monstrous-language as a labyrinthine experience.
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spelling Experiences in the labyrinth: languages, knowledges and subjectivities Experiências no labirinto: linguagens, conhecimentos e subjetividadesEducationSchoolInventivenessEducaçãoEscolaInventividadeThis article proposes a discussion about language as a labyrinthineexperience itself and the world experience. The school and school education willadd to this discussion though reading situations experienced in a public schoolin a town in Minas Gerais. Some elements of this composition are readingsabout language, knowledge and subjectivity from Frederich Nietzsche, MichelFoucault, Gilles Deleuze and from authors who join them, such as VirgíniaKastrup, Jorge Larrosa Roberto Machado and Peter Pelbart. Some authors whodo not join them, but help us make the composition, are Jorge Luis Borges,Nilma Lacerda, and Michel de Certeau. Although problematic itself, language is arational and linear expression of thought, and, for being rational and linear, itpromotes the perfect communication of ideas, thoughts and definitions – cleanand clear, without labyrinths. We search for a stammering language of thoughtas invention of itself and the world. Just like a labyrinth, contorted, bifurcated,monstrous-language as a labyrinthine experience.O presente artigo propõe uma discussão acerca da linguagem enquanto experiência labiríntica de si e do mundo. A escola e a educação escolar comporão com essa discussão através da leitura de situações vivenciadas em uma escola pública de uma pequena cidade mineira. Nesta composição entram, como elementos, leituras acerca de linguagem, conhecimento e subjetividade de Frederich Nietzsche, Michel Foucault e Gilles Deleuze e de autores que já compõem com eles, como Virgínia Kastrup, Jorge Larrosa, Peter Pelbart, além de autores que, apesar de não comporem com aqueles, ajudam a tecer a composição, como Jorge Luís Borges, Nilma Lacerda e Michel de Certeau. Problematiza-se, assim, a linguagem como expressão de um pensamento racional e linear. Ela mesma, racional e linear, promove a comunicação perfeita de ideias, pensamentos e definições: uma linguagem limpa e transparente, sem labirintos. Busca-se a linguagem balbuciante do pensamento como invenção de si e do mundo. Ela mesma labiríntica, contorcida, bifurcante, monstruosa. Linguagem como experiência labiríntica. Universidade Estadual de Campinas2011-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864667110.20396/zet.v18i0.8646671Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 589-620Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 589-620Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 589-6202176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646671/13573Brazil; 2010Brasil; 2010Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessClareto, Sônia MariaRotondo, Margareth Sacramento2023-11-16T16:36:07Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646671Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-16T16:36:07Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
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