Who wants to be a mathematics teacher?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Plinio C.
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Ferreira, Emília B., Jordane, Alex, Nóbriga, Jorge Cássio C., Fischer, Maria Cecília B., Silveira, Everaldo, Borba, Marcelo C.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646634
Resumo: : In this article we report on a study whose purpose was to identify the profile of prospectivemathematics teachers. The subjects of the study were 664 students that entered teacher educationprograms in 19 Brazilian universities in 10 different states in the years of 2008, 2009 and 2010. Aquestionnaire with 27 questions was used to collect data concerning socioeconomic status, schoolingand the decision to enter the university to prepare to be a mathematics teacher. The results point to thefollowing elements of the profile, among others: the prospective mathematics teachers are young,single, studied in public schools, chose the mathematics teaching field attracted more by mathematicsthan by teaching, come from families with a family income of less than 5 minimum salaries a monthand are ascending to an educational level higher than that of their parents.
id UNICAMP-21_d9851d0108bd067588ab814041d0ab00
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646634
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Who wants to be a mathematics teacher? Quem quer ser professor de matemática?Educação matemática Formação de professores Licenciatura em matemáticaProfessor de matemática Perfil do licenciando em matemáticaEducação Matemáticaformação de professoreslicenciatura em matemáticaprofessor de matemáticaperfil do licenciando em matemáticaMathematics educationTeacher educationProspective teacher educationMathematics schoolteacherTeacher profile: In this article we report on a study whose purpose was to identify the profile of prospectivemathematics teachers. The subjects of the study were 664 students that entered teacher educationprograms in 19 Brazilian universities in 10 different states in the years of 2008, 2009 and 2010. Aquestionnaire with 27 questions was used to collect data concerning socioeconomic status, schoolingand the decision to enter the university to prepare to be a mathematics teacher. The results point to thefollowing elements of the profile, among others: the prospective mathematics teachers are young,single, studied in public schools, chose the mathematics teaching field attracted more by mathematicsthan by teaching, come from families with a family income of less than 5 minimum salaries a monthand are ascending to an educational level higher than that of their parents.Este artigo relata um estudo sobre o perfil dos ingressantes nos cursos de licenciatura em matemática no Brasil. Os sujeitos da pesquisa foram 664 alunos que entraram na licenciatura em matemática em 19 instituições de ensino superior de 10 estados brasileiros nos anos de 2008, 2009 e 2010. Os dados foram obtidos através de um questionário com 27 perguntas sobre as condições socioeconômicas, a formação escolar e o processo de escolha da licenciatura em matemática como formação universitária. Os resultados indicam que, em sua grande maioria, o ingressante é jovem, solteiro, estudou na escola pública, escolheu a licenciatura atraído mais pela matemática do que pela docência, possui pelo menos um computador em casa, tem renda familiar abaixo de 5 salários mínimos, não contribui para o sustento da família e está ascendendo a um nível de escolaridade superior ao dos pais, entre outras características.Universidade Estadual de Campinas2012-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864663410.20396/zet.v20i37.8646634Zetetike; Vol. 20 No. 1 (2012): jan./jun. [37]; 11-33Zetetike; Vol. 20 Núm. 1 (2012): jan./jun. [37]; 11-33Zetetike; v. 20 n. 1 (2012): jan./jun. [37]; 11-332176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646634/13536Brazil; 2012Brasil; 2012Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Plinio C.Ferreira, Emília B.Jordane, AlexNóbriga, Jorge Cássio C.Fischer, Maria Cecília B.Silveira, EveraldoBorba, Marcelo C.2023-11-21T12:55:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646634Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-21T12:55:02Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Who wants to be a mathematics teacher?
Quem quer ser professor de matemática?
title Who wants to be a mathematics teacher?
spellingShingle Who wants to be a mathematics teacher?
Moreira, Plinio C.
Educação matemática
Formação de professores
Licenciatura em matemática
Professor de matemática
Perfil do licenciando em matemática
Educação Matemática
formação de professores
licenciatura em matemática
professor de matemática
perfil do licenciando em matemática
Mathematics education
Teacher education
Prospective teacher education
Mathematics schoolteacher
Teacher profile
title_short Who wants to be a mathematics teacher?
title_full Who wants to be a mathematics teacher?
title_fullStr Who wants to be a mathematics teacher?
title_full_unstemmed Who wants to be a mathematics teacher?
title_sort Who wants to be a mathematics teacher?
author Moreira, Plinio C.
author_facet Moreira, Plinio C.
Ferreira, Emília B.
Jordane, Alex
Nóbriga, Jorge Cássio C.
Fischer, Maria Cecília B.
Silveira, Everaldo
Borba, Marcelo C.
author_role author
author2 Ferreira, Emília B.
Jordane, Alex
Nóbriga, Jorge Cássio C.
Fischer, Maria Cecília B.
Silveira, Everaldo
Borba, Marcelo C.
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Plinio C.
Ferreira, Emília B.
Jordane, Alex
Nóbriga, Jorge Cássio C.
Fischer, Maria Cecília B.
Silveira, Everaldo
Borba, Marcelo C.
dc.subject.por.fl_str_mv Educação matemática
Formação de professores
Licenciatura em matemática
Professor de matemática
Perfil do licenciando em matemática
Educação Matemática
formação de professores
licenciatura em matemática
professor de matemática
perfil do licenciando em matemática
Mathematics education
Teacher education
Prospective teacher education
Mathematics schoolteacher
Teacher profile
topic Educação matemática
Formação de professores
Licenciatura em matemática
Professor de matemática
Perfil do licenciando em matemática
Educação Matemática
formação de professores
licenciatura em matemática
professor de matemática
perfil do licenciando em matemática
Mathematics education
Teacher education
Prospective teacher education
Mathematics schoolteacher
Teacher profile
description : In this article we report on a study whose purpose was to identify the profile of prospectivemathematics teachers. The subjects of the study were 664 students that entered teacher educationprograms in 19 Brazilian universities in 10 different states in the years of 2008, 2009 and 2010. Aquestionnaire with 27 questions was used to collect data concerning socioeconomic status, schoolingand the decision to enter the university to prepare to be a mathematics teacher. The results point to thefollowing elements of the profile, among others: the prospective mathematics teachers are young,single, studied in public schools, chose the mathematics teaching field attracted more by mathematicsthan by teaching, come from families with a family income of less than 5 minimum salaries a monthand are ascending to an educational level higher than that of their parents.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646634
10.20396/zet.v20i37.8646634
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646634
identifier_str_mv 10.20396/zet.v20i37.8646634
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646634/13536
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2012
Brasil; 2012
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 20 No. 1 (2012): jan./jun. [37]; 11-33
Zetetike; Vol. 20 Núm. 1 (2012): jan./jun. [37]; 11-33
Zetetike; v. 20 n. 1 (2012): jan./jun. [37]; 11-33
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329589945073664