Who wants to be a mathematics teacher?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646634 |
Resumo: | : In this article we report on a study whose purpose was to identify the profile of prospectivemathematics teachers. The subjects of the study were 664 students that entered teacher educationprograms in 19 Brazilian universities in 10 different states in the years of 2008, 2009 and 2010. Aquestionnaire with 27 questions was used to collect data concerning socioeconomic status, schoolingand the decision to enter the university to prepare to be a mathematics teacher. The results point to thefollowing elements of the profile, among others: the prospective mathematics teachers are young,single, studied in public schools, chose the mathematics teaching field attracted more by mathematicsthan by teaching, come from families with a family income of less than 5 minimum salaries a monthand are ascending to an educational level higher than that of their parents. |
id |
UNICAMP-21_d9851d0108bd067588ab814041d0ab00 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646634 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Who wants to be a mathematics teacher? Quem quer ser professor de matemática?Educação matemática Formação de professores Licenciatura em matemáticaProfessor de matemática Perfil do licenciando em matemáticaEducação Matemáticaformação de professoreslicenciatura em matemáticaprofessor de matemáticaperfil do licenciando em matemáticaMathematics educationTeacher educationProspective teacher educationMathematics schoolteacherTeacher profile: In this article we report on a study whose purpose was to identify the profile of prospectivemathematics teachers. The subjects of the study were 664 students that entered teacher educationprograms in 19 Brazilian universities in 10 different states in the years of 2008, 2009 and 2010. Aquestionnaire with 27 questions was used to collect data concerning socioeconomic status, schoolingand the decision to enter the university to prepare to be a mathematics teacher. The results point to thefollowing elements of the profile, among others: the prospective mathematics teachers are young,single, studied in public schools, chose the mathematics teaching field attracted more by mathematicsthan by teaching, come from families with a family income of less than 5 minimum salaries a monthand are ascending to an educational level higher than that of their parents.Este artigo relata um estudo sobre o perfil dos ingressantes nos cursos de licenciatura em matemática no Brasil. Os sujeitos da pesquisa foram 664 alunos que entraram na licenciatura em matemática em 19 instituições de ensino superior de 10 estados brasileiros nos anos de 2008, 2009 e 2010. Os dados foram obtidos através de um questionário com 27 perguntas sobre as condições socioeconômicas, a formação escolar e o processo de escolha da licenciatura em matemática como formação universitária. Os resultados indicam que, em sua grande maioria, o ingressante é jovem, solteiro, estudou na escola pública, escolheu a licenciatura atraído mais pela matemática do que pela docência, possui pelo menos um computador em casa, tem renda familiar abaixo de 5 salários mínimos, não contribui para o sustento da família e está ascendendo a um nível de escolaridade superior ao dos pais, entre outras características.Universidade Estadual de Campinas2012-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864663410.20396/zet.v20i37.8646634Zetetike; Vol. 20 No. 1 (2012): jan./jun. [37]; 11-33Zetetike; Vol. 20 Núm. 1 (2012): jan./jun. [37]; 11-33Zetetike; v. 20 n. 1 (2012): jan./jun. [37]; 11-332176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646634/13536Brazil; 2012Brasil; 2012Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Plinio C.Ferreira, Emília B.Jordane, AlexNóbriga, Jorge Cássio C.Fischer, Maria Cecília B.Silveira, EveraldoBorba, Marcelo C.2023-11-21T12:55:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646634Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-21T12:55:02Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Who wants to be a mathematics teacher? Quem quer ser professor de matemática? |
title |
Who wants to be a mathematics teacher? |
spellingShingle |
Who wants to be a mathematics teacher? Moreira, Plinio C. Educação matemática Formação de professores Licenciatura em matemática Professor de matemática Perfil do licenciando em matemática Educação Matemática formação de professores licenciatura em matemática professor de matemática perfil do licenciando em matemática Mathematics education Teacher education Prospective teacher education Mathematics schoolteacher Teacher profile |
title_short |
Who wants to be a mathematics teacher? |
title_full |
Who wants to be a mathematics teacher? |
title_fullStr |
Who wants to be a mathematics teacher? |
title_full_unstemmed |
Who wants to be a mathematics teacher? |
title_sort |
Who wants to be a mathematics teacher? |
author |
Moreira, Plinio C. |
author_facet |
Moreira, Plinio C. Ferreira, Emília B. Jordane, Alex Nóbriga, Jorge Cássio C. Fischer, Maria Cecília B. Silveira, Everaldo Borba, Marcelo C. |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Emília B. Jordane, Alex Nóbriga, Jorge Cássio C. Fischer, Maria Cecília B. Silveira, Everaldo Borba, Marcelo C. |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira, Plinio C. Ferreira, Emília B. Jordane, Alex Nóbriga, Jorge Cássio C. Fischer, Maria Cecília B. Silveira, Everaldo Borba, Marcelo C. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação matemática Formação de professores Licenciatura em matemática Professor de matemática Perfil do licenciando em matemática Educação Matemática formação de professores licenciatura em matemática professor de matemática perfil do licenciando em matemática Mathematics education Teacher education Prospective teacher education Mathematics schoolteacher Teacher profile |
topic |
Educação matemática Formação de professores Licenciatura em matemática Professor de matemática Perfil do licenciando em matemática Educação Matemática formação de professores licenciatura em matemática professor de matemática perfil do licenciando em matemática Mathematics education Teacher education Prospective teacher education Mathematics schoolteacher Teacher profile |
description |
: In this article we report on a study whose purpose was to identify the profile of prospectivemathematics teachers. The subjects of the study were 664 students that entered teacher educationprograms in 19 Brazilian universities in 10 different states in the years of 2008, 2009 and 2010. Aquestionnaire with 27 questions was used to collect data concerning socioeconomic status, schoolingand the decision to enter the university to prepare to be a mathematics teacher. The results point to thefollowing elements of the profile, among others: the prospective mathematics teachers are young,single, studied in public schools, chose the mathematics teaching field attracted more by mathematicsthan by teaching, come from families with a family income of less than 5 minimum salaries a monthand are ascending to an educational level higher than that of their parents. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-10-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646634 10.20396/zet.v20i37.8646634 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646634 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v20i37.8646634 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646634/13536 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2012 Brasil; 2012 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 20 No. 1 (2012): jan./jun. [37]; 11-33 Zetetike; Vol. 20 Núm. 1 (2012): jan./jun. [37]; 11-33 Zetetike; v. 20 n. 1 (2012): jan./jun. [37]; 11-33 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329589945073664 |