Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de Condorcet

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Maria Laura Magalhães
Data de Publicação: 2001
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646936
Resumo: In this paper, we analyse the textbook entitled “Moyens d’apprendre à compter sûrement et avec facilité”, written in 1794 by Condorcet (1743-1794) to be used in public instruction during French Revolution. We make an attempt to study the book – known as Condorcet’s Arithmetics – within the historical and philosophical context of France in the eighteenth century. The text presents a brief account of the educational situation in the country before the Revolution and considers the perspectives of revolutionary education. We pay particular attention to Condorcet’s Plan for Public Instruction and narrate the history of the textbook. We also describe and comment its content and we finish by analysing its methodological and psychological dimensions.
id UNICAMP-21_dac5a6a37f90504cdcecec44e651629f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646936
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de CondorcetUm livro didático da França iluminista: a Aritmética de CondorcetCondorcet, Aritmética, Livros elementares, História da Educação MatemáticaCondorcet, Arithmetics, elementary textbooks, history of mathematics educationIn this paper, we analyse the textbook entitled “Moyens d’apprendre à compter sûrement et avec facilité”, written in 1794 by Condorcet (1743-1794) to be used in public instruction during French Revolution. We make an attempt to study the book – known as Condorcet’s Arithmetics – within the historical and philosophical context of France in the eighteenth century. The text presents a brief account of the educational situation in the country before the Revolution and considers the perspectives of revolutionary education. We pay particular attention to Condorcet’s Plan for Public Instruction and narrate the history of the textbook. We also describe and comment its content and we finish by analysing its methodological and psychological dimensions.Neste artigo analisamos o livro didático “Moyens d’apprendre à compter sûrement et avec facilité”, escrito por Condorcet (1743-1794) em 1794 para a instrução pública da França revolucionária. Procuramos estudar o manual – conhecido como a Aritmética de Condorcet – com base no contexto históricofilosófico da França do século XVIII. O texto apresenta brevemente a situação da educação no país antes da Revolução e considera as perspectivas da educação revolucionária, detendo-se especialmente sobre o plano de Condorcet para a instrução pública. Narra a trajetória do manual, descreve e comenta seu conteúdo e analisa suas dimensões didático-metodológicas e psicológicas. Universidade Estadual de Campinas2001-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864693610.20396/zet.v9i15-16.8646936Zetetike; Vol. 9 No. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 119-154Zetetike; Vol. 9 Núm. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 119-154Zetetike; v. 9 n. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 119-1542176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646936/13838Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Maria Laura Magalhães2023-10-26T11:55:37Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646936Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:55:37Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de Condorcet
Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de Condorcet
title Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de Condorcet
spellingShingle Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de Condorcet
Gomes, Maria Laura Magalhães
Condorcet, Aritmética, Livros elementares, História da Educação Matemática
Condorcet, Arithmetics, elementary textbooks, history of mathematics education
title_short Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de Condorcet
title_full Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de Condorcet
title_fullStr Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de Condorcet
title_full_unstemmed Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de Condorcet
title_sort Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de Condorcet
author Gomes, Maria Laura Magalhães
author_facet Gomes, Maria Laura Magalhães
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Maria Laura Magalhães
dc.subject.por.fl_str_mv Condorcet, Aritmética, Livros elementares, História da Educação Matemática
Condorcet, Arithmetics, elementary textbooks, history of mathematics education
topic Condorcet, Aritmética, Livros elementares, História da Educação Matemática
Condorcet, Arithmetics, elementary textbooks, history of mathematics education
description In this paper, we analyse the textbook entitled “Moyens d’apprendre à compter sûrement et avec facilité”, written in 1794 by Condorcet (1743-1794) to be used in public instruction during French Revolution. We make an attempt to study the book – known as Condorcet’s Arithmetics – within the historical and philosophical context of France in the eighteenth century. The text presents a brief account of the educational situation in the country before the Revolution and considers the perspectives of revolutionary education. We pay particular attention to Condorcet’s Plan for Public Instruction and narrate the history of the textbook. We also describe and comment its content and we finish by analysing its methodological and psychological dimensions.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646936
10.20396/zet.v9i15-16.8646936
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646936
identifier_str_mv 10.20396/zet.v9i15-16.8646936
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646936/13838
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 9 No. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 119-154
Zetetike; Vol. 9 Núm. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 119-154
Zetetike; v. 9 n. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 119-154
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329591574560768