Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de Condorcet
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646936 |
Resumo: | In this paper, we analyse the textbook entitled “Moyens d’apprendre à compter sûrement et avec facilité”, written in 1794 by Condorcet (1743-1794) to be used in public instruction during French Revolution. We make an attempt to study the book – known as Condorcet’s Arithmetics – within the historical and philosophical context of France in the eighteenth century. The text presents a brief account of the educational situation in the country before the Revolution and considers the perspectives of revolutionary education. We pay particular attention to Condorcet’s Plan for Public Instruction and narrate the history of the textbook. We also describe and comment its content and we finish by analysing its methodological and psychological dimensions. |
id |
UNICAMP-21_dac5a6a37f90504cdcecec44e651629f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646936 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de CondorcetUm livro didático da França iluminista: a Aritmética de CondorcetCondorcet, Aritmética, Livros elementares, História da Educação MatemáticaCondorcet, Arithmetics, elementary textbooks, history of mathematics educationIn this paper, we analyse the textbook entitled “Moyens d’apprendre à compter sûrement et avec facilité”, written in 1794 by Condorcet (1743-1794) to be used in public instruction during French Revolution. We make an attempt to study the book – known as Condorcet’s Arithmetics – within the historical and philosophical context of France in the eighteenth century. The text presents a brief account of the educational situation in the country before the Revolution and considers the perspectives of revolutionary education. We pay particular attention to Condorcet’s Plan for Public Instruction and narrate the history of the textbook. We also describe and comment its content and we finish by analysing its methodological and psychological dimensions.Neste artigo analisamos o livro didático “Moyens d’apprendre à compter sûrement et avec facilité”, escrito por Condorcet (1743-1794) em 1794 para a instrução pública da França revolucionária. Procuramos estudar o manual – conhecido como a Aritmética de Condorcet – com base no contexto históricofilosófico da França do século XVIII. O texto apresenta brevemente a situação da educação no país antes da Revolução e considera as perspectivas da educação revolucionária, detendo-se especialmente sobre o plano de Condorcet para a instrução pública. Narra a trajetória do manual, descreve e comenta seu conteúdo e analisa suas dimensões didático-metodológicas e psicológicas. Universidade Estadual de Campinas2001-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864693610.20396/zet.v9i15-16.8646936Zetetike; Vol. 9 No. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 119-154Zetetike; Vol. 9 Núm. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 119-154Zetetike; v. 9 n. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 119-1542176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646936/13838Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Maria Laura Magalhães2023-10-26T11:55:37Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646936Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:55:37Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de Condorcet Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de Condorcet |
title |
Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de Condorcet |
spellingShingle |
Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de Condorcet Gomes, Maria Laura Magalhães Condorcet, Aritmética, Livros elementares, História da Educação Matemática Condorcet, Arithmetics, elementary textbooks, history of mathematics education |
title_short |
Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de Condorcet |
title_full |
Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de Condorcet |
title_fullStr |
Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de Condorcet |
title_full_unstemmed |
Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de Condorcet |
title_sort |
Um livro didático da França iluminista: a Aritmética de Condorcet |
author |
Gomes, Maria Laura Magalhães |
author_facet |
Gomes, Maria Laura Magalhães |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Maria Laura Magalhães |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Condorcet, Aritmética, Livros elementares, História da Educação Matemática Condorcet, Arithmetics, elementary textbooks, history of mathematics education |
topic |
Condorcet, Aritmética, Livros elementares, História da Educação Matemática Condorcet, Arithmetics, elementary textbooks, history of mathematics education |
description |
In this paper, we analyse the textbook entitled “Moyens d’apprendre à compter sûrement et avec facilité”, written in 1794 by Condorcet (1743-1794) to be used in public instruction during French Revolution. We make an attempt to study the book – known as Condorcet’s Arithmetics – within the historical and philosophical context of France in the eighteenth century. The text presents a brief account of the educational situation in the country before the Revolution and considers the perspectives of revolutionary education. We pay particular attention to Condorcet’s Plan for Public Instruction and narrate the history of the textbook. We also describe and comment its content and we finish by analysing its methodological and psychological dimensions. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646936 10.20396/zet.v9i15-16.8646936 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646936 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v9i15-16.8646936 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646936/13838 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 9 No. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 119-154 Zetetike; Vol. 9 Núm. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 119-154 Zetetike; v. 9 n. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 119-154 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329591574560768 |