Uma abordagem histórico-pedagógica dos fundamentos do cálculo diferencial: reflexões metodológicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1997 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646764 |
Resumo: | We will report the workshops we gave at IV EPEM (january 1996, São Paulo, SP) and at Meeting of History and Mathematics Education (ICME-8 satellite meeting, july 1996, Braga, Portugal) to teachers and professors of Mathematics. We had two goals: the first one was to lead teachers and professors to a reflection about the fundaments of differential calculus. We used the History of Mathematics to reach this goal. We hoped to pose questions both, teachers and professors about their conceptions of differential calculus. The second goal was to analyze this methodology that use History of Mathematics to pose questions. Besides, we tried to analyze what as “to pose questions” at this approach. We used both, reading texts and problem discussions as procedure. |
id |
UNICAMP-21_e03b1f5c7e960d06c1995bd23062cb68 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646764 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma abordagem histórico-pedagógica dos fundamentos do cálculo diferencial: reflexões metodológicasUma abordagem histórico-pedagógica dos fundamentos do cálculo diferencial: reflexões metodológicasCálculo diferencialFundamentosHistóriaEnsinoDifferential calculus FundamentsHistory EducationWe will report the workshops we gave at IV EPEM (january 1996, São Paulo, SP) and at Meeting of History and Mathematics Education (ICME-8 satellite meeting, july 1996, Braga, Portugal) to teachers and professors of Mathematics. We had two goals: the first one was to lead teachers and professors to a reflection about the fundaments of differential calculus. We used the History of Mathematics to reach this goal. We hoped to pose questions both, teachers and professors about their conceptions of differential calculus. The second goal was to analyze this methodology that use History of Mathematics to pose questions. Besides, we tried to analyze what as “to pose questions” at this approach. We used both, reading texts and problem discussions as procedure.Relataremos, aqui, os mini-cursos ministrados no IV EPEM (janeiro de 1996, São Paulo, SP) e no Encontro de História e Educação Matemática (ICME-8 satellite meeting, julho de 1996, Braga, Portugal) para professores de Matemática do ensino elementar, médio e superior. Tínhamos objetivos em dois níveis distintos. Um deles era levar os professores a uma reflexão sobre os fundamentos do Cálculo Diferencial. Para isso, utilizamos a História da Matemática como fonte de problematização. Pretendíamos questionar as concepções dos professores em relação a vários conceitos. O outro era examinar os princípios metodológicos que norteiam esta utilização da História da Matemática. Além disso, tentamos sistematizar com o grupo de participantes o significado de “problematização” nessa abordagem. Como procedimentos, utilizamos a leitura de textos e a apresentação de problemas para discussão, primeiramente em pequenos grupos e, a seguir, no grande grupo, buscando a sistematização das idéias envolvidas. Universidade Estadual de Campinas1997-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864676410.20396/zet.v5i7.8646764Zetetike; Vol. 5 No. 1 (1997): jan./jun. [7]; 129-144Zetetike; Vol. 5 Núm. 1 (1997): jan./jun. [7]; 129-144Zetetike; v. 5 n. 1 (1997): jan./jun. [7]; 129-1442176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646764/13666Brazil; 1997Brasil; 1997Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrito, Arlete de JesusCardoso, Virgínia Cardia2023-10-26T11:49:03Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646764Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:49:03Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma abordagem histórico-pedagógica dos fundamentos do cálculo diferencial: reflexões metodológicas Uma abordagem histórico-pedagógica dos fundamentos do cálculo diferencial: reflexões metodológicas |
title |
Uma abordagem histórico-pedagógica dos fundamentos do cálculo diferencial: reflexões metodológicas |
spellingShingle |
Uma abordagem histórico-pedagógica dos fundamentos do cálculo diferencial: reflexões metodológicas Brito, Arlete de Jesus Cálculo diferencial Fundamentos História Ensino Differential calculus Fundaments History Education |
title_short |
Uma abordagem histórico-pedagógica dos fundamentos do cálculo diferencial: reflexões metodológicas |
title_full |
Uma abordagem histórico-pedagógica dos fundamentos do cálculo diferencial: reflexões metodológicas |
title_fullStr |
Uma abordagem histórico-pedagógica dos fundamentos do cálculo diferencial: reflexões metodológicas |
title_full_unstemmed |
Uma abordagem histórico-pedagógica dos fundamentos do cálculo diferencial: reflexões metodológicas |
title_sort |
Uma abordagem histórico-pedagógica dos fundamentos do cálculo diferencial: reflexões metodológicas |
author |
Brito, Arlete de Jesus |
author_facet |
Brito, Arlete de Jesus Cardoso, Virgínia Cardia |
author_role |
author |
author2 |
Cardoso, Virgínia Cardia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brito, Arlete de Jesus Cardoso, Virgínia Cardia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cálculo diferencial Fundamentos História Ensino Differential calculus Fundaments History Education |
topic |
Cálculo diferencial Fundamentos História Ensino Differential calculus Fundaments History Education |
description |
We will report the workshops we gave at IV EPEM (january 1996, São Paulo, SP) and at Meeting of History and Mathematics Education (ICME-8 satellite meeting, july 1996, Braga, Portugal) to teachers and professors of Mathematics. We had two goals: the first one was to lead teachers and professors to a reflection about the fundaments of differential calculus. We used the History of Mathematics to reach this goal. We hoped to pose questions both, teachers and professors about their conceptions of differential calculus. The second goal was to analyze this methodology that use History of Mathematics to pose questions. Besides, we tried to analyze what as “to pose questions” at this approach. We used both, reading texts and problem discussions as procedure. |
publishDate |
1997 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1997-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646764 10.20396/zet.v5i7.8646764 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646764 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v5i7.8646764 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646764/13666 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 1997 Brasil; 1997 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 5 No. 1 (1997): jan./jun. [7]; 129-144 Zetetike; Vol. 5 Núm. 1 (1997): jan./jun. [7]; 129-144 Zetetike; v. 5 n. 1 (1997): jan./jun. [7]; 129-144 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329591004135424 |