Ink stains on paper: literature as a historical source
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654788 |
Resumo: | This paper discusses the use of Literature as a research source in the History of Mathematics Education. At first, it promotes the use of this kind of source by discussing its potentialities and limitations, based on the theoretical framework that incorporates literature into historiography; following, it comments on fictional narrative and proposes sixteen different analysis categories which the researcher can rely on to question literary sources upondoing the historiographical research. Ultimately, by making use of two of these categories, an interpretationexercise from Edwin A. Abbott’s book “Flatland”, whose story involves characters such as geometrical beings, is presented. As a historical source, this work allows to know even better several conflicts in Victorian society, among which the way Abbott redesigns geometrical beings to represent the woman in British society at the time. |
id |
UNICAMP-21_ebc385c2cf3c3ff19fee35594f088e4f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654788 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ink stains on paper: literature as a historical sourceManchas de tinta no papel: literatura como fonte históricaManchas de tinta no papel: a literatura como fonte históricaHistória da educação matemáticaFontes históricasLiteraturaPlanolândiaHistory of mathematical educationHistorical sourcesLiteratureFlatland.This paper discusses the use of Literature as a research source in the History of Mathematics Education. At first, it promotes the use of this kind of source by discussing its potentialities and limitations, based on the theoretical framework that incorporates literature into historiography; following, it comments on fictional narrative and proposes sixteen different analysis categories which the researcher can rely on to question literary sources upondoing the historiographical research. Ultimately, by making use of two of these categories, an interpretationexercise from Edwin A. Abbott’s book “Flatland”, whose story involves characters such as geometrical beings, is presented. As a historical source, this work allows to know even better several conflicts in Victorian society, among which the way Abbott redesigns geometrical beings to represent the woman in British society at the time.Este artigo discute o uso da literatura como fonte para as pesquisas em História da Educação Matemática. Em um primeiro momento, trazendo brevemente referenciais teóricos que incorporam a literatura à historiografia, o texto advoga acerca do uso deste tipo de fonte, discutindo suas potencialidades e limitações; em seguida, faz considerações sobre a narrativa ficcional e apresenta dezesseis categorias de análise que podem ser utilizadas pelo pesquisador para interrogar a fonte literária no fazer da pesquisa historiográfica. Por fim, lançando mão de duas dessas categorias, apresentamos um exercício interpretativo a partir do livro “Planolândia”, de Edwin A. Abbott, cuja história tem, como personagens, entes geométricos. Tomada como fonte histórica, tal obra permite compreender ainda melhor várias tensões da sociedade vitoriana e, dentre essas, nosso estudo foca no modo como Abbott ressignifica os entes geométricos para representar a mulher da sociedade inglesa.Este artigo discute o uso da literatura como fonte para as pesquisas em História da Educação Matemática. Em um primeiro momento, trazendo brevemente referenciais teóricos que incorporam a literatura à historiografia, o texto advoga acerca do uso deste tipo de fonte, discutindo suas potencialidades e limitações; em seguida, faz considerações sobre a narrativa ficcional e apresenta dezesseis categorias de análise que podem ser utilizadas pelo pesquisador para interrogar a fonte literária no fazer da pesquisa historiográfica. Por fim, lançando mão de duas dessas categorias, apresentamos um exercício interpretativo a partir do livro “Planolândia”, de Edwin A. Abbott, cuja história tem, como personagens, entes geométricos. Tomada como fonte histórica, tal obra permite compreender ainda melhor várias tensões da sociedade vitoriana e, dentre essas, nosso estudo foca no modo como Abbott ressignifica os entes geométricos para representar a mulher da sociedade inglesa.Universidade Estadual de Campinas2019-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto info:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865478810.20396/zet.v27i0.8654788Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019024Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019024Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e0190242176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654788/21680https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654788/21931Brazil; ContemporaryBrasilBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMontoito, RafaelRios, Diogo Franco2024-01-08T14:52:40Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654788Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-08T14:52:40Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ink stains on paper: literature as a historical source Manchas de tinta no papel: literatura como fonte histórica Manchas de tinta no papel: a literatura como fonte histórica |
title |
Ink stains on paper: literature as a historical source |
spellingShingle |
Ink stains on paper: literature as a historical source Montoito, Rafael História da educação matemática Fontes históricas Literatura Planolândia History of mathematical education Historical sources Literature Flatland. |
title_short |
Ink stains on paper: literature as a historical source |
title_full |
Ink stains on paper: literature as a historical source |
title_fullStr |
Ink stains on paper: literature as a historical source |
title_full_unstemmed |
Ink stains on paper: literature as a historical source |
title_sort |
Ink stains on paper: literature as a historical source |
author |
Montoito, Rafael |
author_facet |
Montoito, Rafael Rios, Diogo Franco |
author_role |
author |
author2 |
Rios, Diogo Franco |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Montoito, Rafael Rios, Diogo Franco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da educação matemática Fontes históricas Literatura Planolândia History of mathematical education Historical sources Literature Flatland. |
topic |
História da educação matemática Fontes históricas Literatura Planolândia History of mathematical education Historical sources Literature Flatland. |
description |
This paper discusses the use of Literature as a research source in the History of Mathematics Education. At first, it promotes the use of this kind of source by discussing its potentialities and limitations, based on the theoretical framework that incorporates literature into historiography; following, it comments on fictional narrative and proposes sixteen different analysis categories which the researcher can rely on to question literary sources upondoing the historiographical research. Ultimately, by making use of two of these categories, an interpretationexercise from Edwin A. Abbott’s book “Flatland”, whose story involves characters such as geometrical beings, is presented. As a historical source, this work allows to know even better several conflicts in Victorian society, among which the way Abbott redesigns geometrical beings to represent the woman in British society at the time. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654788 10.20396/zet.v27i0.8654788 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654788 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v27i0.8654788 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654788/21680 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654788/21931 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019024 Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019024 Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e019024 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329592866406400 |