Ink stains on paper: literature as a historical source

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Montoito, Rafael
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Rios, Diogo Franco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654788
Resumo: This paper discusses the use of Literature as a research source in the History of Mathematics Education. At first, it promotes the use of this kind of source by discussing its potentialities and limitations, based on the theoretical framework that incorporates literature into historiography; following, it comments on fictional narrative and proposes sixteen different analysis categories which the researcher can rely on to question literary sources upondoing the historiographical research. Ultimately, by making use of two of these categories, an interpretationexercise from Edwin A. Abbott’s book “Flatland”, whose story involves characters such as geometrical beings, is presented. As a historical source, this work allows to know even better several conflicts in Victorian society, among which the way Abbott redesigns geometrical beings to represent the woman in British society at the time.
id UNICAMP-21_ebc385c2cf3c3ff19fee35594f088e4f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654788
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Ink stains on paper: literature as a historical sourceManchas de tinta no papel: literatura como fonte históricaManchas de tinta no papel: a literatura como fonte históricaHistória da educação matemáticaFontes históricasLiteraturaPlanolândiaHistory of mathematical educationHistorical sourcesLiteratureFlatland.This paper discusses the use of Literature as a research source in the History of Mathematics Education. At first, it promotes the use of this kind of source by discussing its potentialities and limitations, based on the theoretical framework that incorporates literature into historiography; following, it comments on fictional narrative and proposes sixteen different analysis categories which the researcher can rely on to question literary sources upondoing the historiographical research. Ultimately, by making use of two of these categories, an interpretationexercise from Edwin A. Abbott’s book “Flatland”, whose story involves characters such as geometrical beings, is presented. As a historical source, this work allows to know even better several conflicts in Victorian society, among which the way Abbott redesigns geometrical beings to represent the woman in British society at the time.Este artigo discute o uso da literatura como fonte para as pesquisas em História da Educação Matemática. Em um primeiro momento, trazendo brevemente referenciais teóricos que incorporam a literatura à historiografia, o texto advoga acerca do uso deste tipo de fonte, discutindo suas potencialidades e limitações; em seguida, faz considerações sobre a narrativa ficcional e apresenta dezesseis categorias de análise que podem ser utilizadas pelo pesquisador para interrogar a fonte literária no fazer da pesquisa historiográfica. Por fim, lançando mão de duas dessas categorias, apresentamos um exercício interpretativo a partir do livro “Planolândia”, de Edwin A. Abbott, cuja história tem, como personagens, entes geométricos. Tomada como fonte histórica, tal obra permite compreender ainda melhor várias tensões da sociedade vitoriana e, dentre essas, nosso estudo foca no modo como Abbott ressignifica os entes geométricos para representar a mulher da sociedade inglesa.Este artigo discute o uso da literatura como fonte para as pesquisas em História da Educação Matemática. Em um primeiro momento, trazendo brevemente referenciais teóricos que incorporam a literatura à historiografia, o texto advoga acerca do uso deste tipo de fonte, discutindo suas potencialidades e limitações; em seguida, faz considerações sobre a narrativa ficcional e apresenta dezesseis categorias de análise que podem ser utilizadas pelo pesquisador para interrogar a fonte literária no fazer da pesquisa historiográfica. Por fim, lançando mão de duas dessas categorias, apresentamos um exercício interpretativo a partir do livro “Planolândia”, de Edwin A. Abbott, cuja história tem, como personagens, entes geométricos. Tomada como fonte histórica, tal obra permite compreender ainda melhor várias tensões da sociedade vitoriana e, dentre essas, nosso estudo foca no modo como Abbott ressignifica os entes geométricos para representar a mulher da sociedade inglesa.Universidade Estadual de Campinas2019-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto info:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865478810.20396/zet.v27i0.8654788Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019024Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019024Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e0190242176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654788/21680https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654788/21931Brazil; ContemporaryBrasilBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMontoito, RafaelRios, Diogo Franco2024-01-08T14:52:40Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654788Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-08T14:52:40Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ink stains on paper: literature as a historical source
Manchas de tinta no papel: literatura como fonte histórica
Manchas de tinta no papel: a literatura como fonte histórica
title Ink stains on paper: literature as a historical source
spellingShingle Ink stains on paper: literature as a historical source
Montoito, Rafael
História da educação matemática
Fontes históricas
Literatura
Planolândia
History of mathematical education
Historical sources
Literature
Flatland.
title_short Ink stains on paper: literature as a historical source
title_full Ink stains on paper: literature as a historical source
title_fullStr Ink stains on paper: literature as a historical source
title_full_unstemmed Ink stains on paper: literature as a historical source
title_sort Ink stains on paper: literature as a historical source
author Montoito, Rafael
author_facet Montoito, Rafael
Rios, Diogo Franco
author_role author
author2 Rios, Diogo Franco
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Montoito, Rafael
Rios, Diogo Franco
dc.subject.por.fl_str_mv História da educação matemática
Fontes históricas
Literatura
Planolândia
History of mathematical education
Historical sources
Literature
Flatland.
topic História da educação matemática
Fontes históricas
Literatura
Planolândia
History of mathematical education
Historical sources
Literature
Flatland.
description This paper discusses the use of Literature as a research source in the History of Mathematics Education. At first, it promotes the use of this kind of source by discussing its potentialities and limitations, based on the theoretical framework that incorporates literature into historiography; following, it comments on fictional narrative and proposes sixteen different analysis categories which the researcher can rely on to question literary sources upondoing the historiographical research. Ultimately, by making use of two of these categories, an interpretationexercise from Edwin A. Abbott’s book “Flatland”, whose story involves characters such as geometrical beings, is presented. As a historical source, this work allows to know even better several conflicts in Victorian society, among which the way Abbott redesigns geometrical beings to represent the woman in British society at the time.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654788
10.20396/zet.v27i0.8654788
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654788
identifier_str_mv 10.20396/zet.v27i0.8654788
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654788/21680
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654788/21931
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019024
Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019024
Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e019024
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592866406400