The different social positions in the teacher-student relationship
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646667 |
Resumo: | : This paper discusses how power is organized, distributes and revealsitself in the discursive interaction in mathematics classes. With this intention,we analyzed an episode in which the teacher and students discussed thesolution to a problem. The analysis was performed in a Bakhtinian perspective,considering that all discursive production is social. We also utilized the ideas ofBourdieu to discuss the distribution and maintenance of power. The differencein participation in classroom interaction, due to the asymmetry of power,directly implies the success or failure at school. The continuing strength of this differentiation in a long period of time may result in the exclusion ormarginalization of students who have greater difficulties in the schoolingprocess. |
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The different social positions in the teacher-student relationshipAs diferentes posições sociais na relação professor alunos Social positionsAsymmetry of powerClass participation and discourse in mathematics classesPosições sociaisAssimetria de poderParticipação em aulaDiscurso na aula de matemática: This paper discusses how power is organized, distributes and revealsitself in the discursive interaction in mathematics classes. With this intention,we analyzed an episode in which the teacher and students discussed thesolution to a problem. The analysis was performed in a Bakhtinian perspective,considering that all discursive production is social. We also utilized the ideas ofBourdieu to discuss the distribution and maintenance of power. The differencein participation in classroom interaction, due to the asymmetry of power,directly implies the success or failure at school. The continuing strength of this differentiation in a long period of time may result in the exclusion ormarginalization of students who have greater difficulties in the schoolingprocess. Este trabalho busca discutir como o poder se organiza, se distribui e se revela na interação discursiva em uma sala de aula de Matemática. Para tanto, buscamos analisar um episódio onde a professora e os alunos discutem a solução de um problema. A análise foi efetuada numa perspectiva bakhtiniana, considerando que toda produção discursiva é social, nos apoiamos também nas idéias de Bourdieu para a discussão da distribuição e manutenção do poder. A diferenciação na participação nas interações da sala de aula, decorrente da assimetria de poder, implica diretamente no sucesso ou fracasso escolar. O reforço contínuo dessa diferenciação num longo prazo pode resultar na exclusão ou marginalização dos alunos que apresentam maiores dificuldades no processo de escolarização. Universidade Estadual de Campinas2011-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864666710.20396/zet.v18i0.8646667Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 17-48Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 17-48Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 17-482176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646667/13569Brazil; 2010Brasil; 2010Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarrião, Airton2023-11-16T15:39:04Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646667Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-16T15:39:04Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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: This paper discusses how power is organized, distributes and revealsitself in the discursive interaction in mathematics classes. With this intention,we analyzed an episode in which the teacher and students discussed thesolution to a problem. The analysis was performed in a Bakhtinian perspective,considering that all discursive production is social. We also utilized the ideas ofBourdieu to discuss the distribution and maintenance of power. The differencein participation in classroom interaction, due to the asymmetry of power,directly implies the success or failure at school. The continuing strength of this differentiation in a long period of time may result in the exclusion ormarginalization of students who have greater difficulties in the schoolingprocess. |
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