CARTOGRAPHY AS NARRATIVE: ARTISTIC EXPERIENCES OF GUILLERMO KUITCA AND JORGE MACCHI AS URBAN READING PROCEDURE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ricardo Luis
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urbana (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/urbana/article/view/8655998
Resumo: The present article intends to find who speaks of the urban space and of our experiences as human / urban beings. Finding who proposes and speculates propositively about the anesthetization and silencing of urban dissent, about the homogenization and standardization of everyday life, about urban living, urban survival. Finding in the Art who assumes the modern shock (the still insistent rehearsed by Benjamin) and incorporate the contemporary informational tourbillon and that calls us to a necessary displacement to the reflection and constitution of subjectivity, alterity, and urbanity. In this search, walk and meet some contemporary artists, collect some of his works and establish a critical analysis. The central works are: Le Sacre (1992), by Guillermo Kuitca and Buenos Aires Tour (2003), by Jorge Macchi.
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spelling CARTOGRAPHY AS NARRATIVE: ARTISTIC EXPERIENCES OF GUILLERMO KUITCA AND JORGE MACCHI AS URBAN READING PROCEDURECARTOGRAFIA COMO NARRATIVA: EXPERIENCIAS ARTÍSTICAS DE GUILLERMO KUITCA Y JORGE MACCHI COMO PROCEDIMIENTO DE LECTURA URBANACartografia como narrativa: experiências artísticas de Guillermo Kuitca e Jorge Macchi como procedimento de leituras urbanasUrban readingsRagmanUrban othernessLectura urbanaTraperoAlteridad urbanaLeituras urbanasTrapeiroAlteridade urbanaThe present article intends to find who speaks of the urban space and of our experiences as human / urban beings. Finding who proposes and speculates propositively about the anesthetization and silencing of urban dissent, about the homogenization and standardization of everyday life, about urban living, urban survival. Finding in the Art who assumes the modern shock (the still insistent rehearsed by Benjamin) and incorporate the contemporary informational tourbillon and that calls us to a necessary displacement to the reflection and constitution of subjectivity, alterity, and urbanity. In this search, walk and meet some contemporary artists, collect some of his works and establish a critical analysis. The central works are: Le Sacre (1992), by Guillermo Kuitca and Buenos Aires Tour (2003), by Jorge Macchi.El presente artículo pretende descubrir quién habla del espacio urbano y de nuestras experiencias como seres humanos / urbanos. Averiguar quién propone y especula sobre la anestesia y el silenciamiento de la disidencia urbana, sobre la homogeneización y la estandarización de la vida cotidiana, sobre la vida urbana, la supervivencia urbana. Encontrar en Arte quién asume el shock moderno (el todavía insistente ensayado por Benjamin) e incorpora el torbellino informativo contemporáneo y que nos llama a un desplazamiento necesario para la reflexión y la constitución de la subjetividad, la alteridad y la urbanidad. En esta búsqueda, caminar y encontrar a algunos artistas contemporáneos, recopilar algunas de sus obras y establecer un análisis crítico. Las obras centrales son: Le Sacre (1992), de Guillermo Kuitca y Buenos Aires Tour (2003), de Jorge Macchi.O presente artigo pretende encontrar quem fale do espaço urbano e de nossas experiências como seres humanos/urbanos. Encontrar quem tencione e especule propositivamente sobre o anestesiamento e silenciamento dos dissensos urbanos, sobre a homogeneização e estandardização da vida cotidiana, sobre o viver urbano, sobreviver urbano. Encontrar na Arte quem assuma o choque moderno (o ainda insistente ensaiado por Benjamin) e incorpore o turbilhão informacional contemporâneo e que nos convoque a um deslocamento necessário à reflexão e constituição da subjetividade, da alteridade, da urbanidade. Nessa busca, caminhar e encontrar alguns artistas contemporâneos, colecionar algumas de suas obras e estabelecer uma análise crítica. Os trabalhos artísticos centrais são: Le Sacre (1992), de Guillermo Kuitca e Buenos Aires Tour (2003), de Jorge Macchi.Universidade Estadual de Campinas2020-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/urbana/article/view/865599810.20396/urbana.v11i3.8655998URBANA: Revista Eletrônica do Centro Interdisciplinar de Estudos sobre a Cidade; Vol. 11 No. 3 (2019): set./dez. [23] - Dossiê: ArteCidade; 58-85URBANA: Revista Eletrônica do Centro Interdisciplinar de Estudos sobre a Cidade; Vol. 11 Núm. 3 (2019): set./dez. [23] - Dossiê: ArteCidade; 58-85URBANA: Revista Eletrônica do Centro Interdisciplinar de Estudos sobre a Cidade; v. 11 n. 3 (2019): set./dez. [23] - Dossiê: ArteCidade; 58-851982-0569reponame:Urbana (Campinas)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/urbana/article/view/8655998/22352Global; ContemporanyMundial; ContemporâneoMundial; ContemporâneoCopyright (c) 2019 URBANA: Revista Eletrônica do Centro Interdisciplinar de Estudos sobre a Cidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Ricardo Luis2020-08-19T01:52:47Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8655998Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/urbanaPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/urbana/oaiurbana.ciec@gmail.com1982-05691982-0569opendoar:2020-08-19T01:52:47Urbana (Campinas) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
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