Performance and perception: technological interventions and otherness
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temáticas (Campinas. Online) |
DOI: | 10.20396/tematicas.v18i35/36.13658 |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/13658 |
Resumo: | This work explores the subject of the corporeal transformation and creativity in art, focused on the relationship of the body with the audiovisual technology. To study these relationships, I researched the shamanic ritual called maraká, performed by the indigenous people Asuriní of Xingu, the operational elements of its performance and the relationships that the shaman and wanapy - ritual papers of maraká - develop with the preparation of the space and the handling of the plastic components as agents of their corporeal transformation. I accompanied the process of preparing the ritual space of maraká, and observed the performance of rites. This investigation, in its turn, supplied resources to observe a specific relationship that the bodies develop with the contemporary technologies: these elements are used to transform perceptions. Building this subject from this point of view, I created an interactive installation using digital technological resources, whose contents are reflective of experience obtained in the field. |
id |
UNICAMP-25_0ffc1a041d02bcff69e066697a0dac81 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/13658 |
network_acronym_str |
UNICAMP-25 |
network_name_str |
Temáticas (Campinas. Online) |
spelling |
Performance and perception: technological interventions and othernessPerformance e percepção: intervenções tecnológicas e alteridadePerformance e percepção: intervenções tecnológicas e alteridadePerformanceTechnologyShamanismInstallationPerceptionPerformanceTecnologiaRitualXamanismoInstalaçãoPercepçãoPerformanceTecnologiaRitualXamanismoInstalaçãoPercepçãoThis work explores the subject of the corporeal transformation and creativity in art, focused on the relationship of the body with the audiovisual technology. To study these relationships, I researched the shamanic ritual called maraká, performed by the indigenous people Asuriní of Xingu, the operational elements of its performance and the relationships that the shaman and wanapy - ritual papers of maraká - develop with the preparation of the space and the handling of the plastic components as agents of their corporeal transformation. I accompanied the process of preparing the ritual space of maraká, and observed the performance of rites. This investigation, in its turn, supplied resources to observe a specific relationship that the bodies develop with the contemporary technologies: these elements are used to transform perceptions. Building this subject from this point of view, I created an interactive installation using digital technological resources, whose contents are reflective of experience obtained in the field.Este trabalho explora o tema da transformação corporal e da criação artística, tendo como foco a relação do corpo e as tecnologias audiovisuais. Para estudar estas relações, investiguei no ritual xamanístico denominado maraká, realizado pelo povo indígena Asuriní do Xingu, os elementos operacionais de sua performance, as relações que o xamã e o wanapy - papéis rituais do maraká - desenvolvem com a preparação do espaço e o manuseio de objetos plásticos enquanto agentes de sua transformação corporal. Acompanhei o processo de preparação do espaço ritual do maraká e assisti à realização de ritos. Esta investigação, por sua vez, forneceu recursos para observar uma relação específica entre os corpos e as tecnologias contemporâneas: estes elementos são utilizados para transformar as percepções. Tecendo este tema, abordado a partir desta perspectiva, criei uma instalação interativa utilizando recursos tecnológicos digitais, cujos conteúdos referem-se à experiência de campo.Este trabalho explora o tema da transformação corporal e da criação artística, tendo como foco a relação do corpo e as tecnologias audiovisuais. Para estudar estas relações, investiguei no ritual xamanístico denominado maraká, realizado pelo povo indígena Asuriní do Xingu, os elementos operacionais de sua performance, as relações que o xamã e o wanapy - papéis rituais do maraká - desenvolvem com a preparação do espaço e o manuseio de objetos plásticos enquanto agentes de sua transformação corporal. Acompanhei o processo de preparação do espaço ritual do maraká e assisti à realização de ritos. Esta investigação, por sua vez, forneceu recursos para observar uma relação específica entre os corpos e as tecnologias contemporâneas: estes elementos são utilizados para transformar as percepções. Tecendo este tema, abordado a partir desta perspectiva, criei uma instalação interativa utilizando recursos tecnológicos digitais, cujos conteúdos referem-se à experiência de campo.Universidade Estadual de Campinas2010-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/1365810.20396/tematicas.v18i35/36.13658Tematicas; v. 18 n. 35 (2010): Sociologia, Arte e Tecnociências; 59-98Tematicas; Vol. 18 No. 35 (2010): Sociologia, Arte e Tecnociências; 59-98Tematicas; Vol. 18 Núm. 35 (2010): Sociologia, Arte e Tecnociências; 59-982595-315Xreponame:Temáticas (Campinas. Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/13658/8956Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2010 Eduardo Nespolihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNespoli, Eduardo2021-04-28T11:46:11Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/13658Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicasPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/oaitmaticas@unicamp.br||2595-315X1413-2486opendoar:2021-04-28T11:46:11Temáticas (Campinas. Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Performance and perception: technological interventions and otherness Performance e percepção: intervenções tecnológicas e alteridade Performance e percepção: intervenções tecnológicas e alteridade |
title |
Performance and perception: technological interventions and otherness |
spellingShingle |
Performance and perception: technological interventions and otherness Performance and perception: technological interventions and otherness Nespoli, Eduardo Performance Technology Shamanism Installation Perception Performance Tecnologia Ritual Xamanismo Instalação Percepção Performance Tecnologia Ritual Xamanismo Instalação Percepção Nespoli, Eduardo Performance Technology Shamanism Installation Perception Performance Tecnologia Ritual Xamanismo Instalação Percepção Performance Tecnologia Ritual Xamanismo Instalação Percepção |
title_short |
Performance and perception: technological interventions and otherness |
title_full |
Performance and perception: technological interventions and otherness |
title_fullStr |
Performance and perception: technological interventions and otherness Performance and perception: technological interventions and otherness |
title_full_unstemmed |
Performance and perception: technological interventions and otherness Performance and perception: technological interventions and otherness |
title_sort |
Performance and perception: technological interventions and otherness |
author |
Nespoli, Eduardo |
author_facet |
Nespoli, Eduardo Nespoli, Eduardo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nespoli, Eduardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Performance Technology Shamanism Installation Perception Performance Tecnologia Ritual Xamanismo Instalação Percepção Performance Tecnologia Ritual Xamanismo Instalação Percepção |
topic |
Performance Technology Shamanism Installation Perception Performance Tecnologia Ritual Xamanismo Instalação Percepção Performance Tecnologia Ritual Xamanismo Instalação Percepção |
description |
This work explores the subject of the corporeal transformation and creativity in art, focused on the relationship of the body with the audiovisual technology. To study these relationships, I researched the shamanic ritual called maraká, performed by the indigenous people Asuriní of Xingu, the operational elements of its performance and the relationships that the shaman and wanapy - ritual papers of maraká - develop with the preparation of the space and the handling of the plastic components as agents of their corporeal transformation. I accompanied the process of preparing the ritual space of maraká, and observed the performance of rites. This investigation, in its turn, supplied resources to observe a specific relationship that the bodies develop with the contemporary technologies: these elements are used to transform perceptions. Building this subject from this point of view, I created an interactive installation using digital technological resources, whose contents are reflective of experience obtained in the field. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-02-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/13658 10.20396/tematicas.v18i35/36.13658 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/13658 |
identifier_str_mv |
10.20396/tematicas.v18i35/36.13658 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/13658/8956 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2010 Eduardo Nespoli https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2010 Eduardo Nespoli https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tematicas; v. 18 n. 35 (2010): Sociologia, Arte e Tecnociências; 59-98 Tematicas; Vol. 18 No. 35 (2010): Sociologia, Arte e Tecnociências; 59-98 Tematicas; Vol. 18 Núm. 35 (2010): Sociologia, Arte e Tecnociências; 59-98 2595-315X reponame:Temáticas (Campinas. Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Temáticas (Campinas. Online) |
collection |
Temáticas (Campinas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Temáticas (Campinas. Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tmaticas@unicamp.br|| |
_version_ |
1822180379314880512 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.20396/tematicas.v18i35/36.13658 |