Performance and perception: technological interventions and otherness
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temáticas (Campinas. Online) |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/13658 |
Resumo: | This work explores the subject of the corporeal transformation and creativity in art, focused on the relationship of the body with the audiovisual technology. To study these relationships, I researched the shamanic ritual called maraká, performed by the indigenous people Asuriní of Xingu, the operational elements of its performance and the relationships that the shaman and wanapy - ritual papers of maraká - develop with the preparation of the space and the handling of the plastic components as agents of their corporeal transformation. I accompanied the process of preparing the ritual space of maraká, and observed the performance of rites. This investigation, in its turn, supplied resources to observe a specific relationship that the bodies develop with the contemporary technologies: these elements are used to transform perceptions. Building this subject from this point of view, I created an interactive installation using digital technological resources, whose contents are reflective of experience obtained in the field. |
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Performance and perception: technological interventions and othernessPerformance e percepção: intervenções tecnológicas e alteridadePerformance e percepção: intervenções tecnológicas e alteridadePerformanceTechnologyShamanismInstallationPerceptionPerformanceTecnologiaRitualXamanismoInstalaçãoPercepçãoPerformanceTecnologiaRitualXamanismoInstalaçãoPercepçãoThis work explores the subject of the corporeal transformation and creativity in art, focused on the relationship of the body with the audiovisual technology. To study these relationships, I researched the shamanic ritual called maraká, performed by the indigenous people Asuriní of Xingu, the operational elements of its performance and the relationships that the shaman and wanapy - ritual papers of maraká - develop with the preparation of the space and the handling of the plastic components as agents of their corporeal transformation. I accompanied the process of preparing the ritual space of maraká, and observed the performance of rites. This investigation, in its turn, supplied resources to observe a specific relationship that the bodies develop with the contemporary technologies: these elements are used to transform perceptions. Building this subject from this point of view, I created an interactive installation using digital technological resources, whose contents are reflective of experience obtained in the field.Este trabalho explora o tema da transformação corporal e da criação artística, tendo como foco a relação do corpo e as tecnologias audiovisuais. Para estudar estas relações, investiguei no ritual xamanístico denominado maraká, realizado pelo povo indígena Asuriní do Xingu, os elementos operacionais de sua performance, as relações que o xamã e o wanapy - papéis rituais do maraká - desenvolvem com a preparação do espaço e o manuseio de objetos plásticos enquanto agentes de sua transformação corporal. Acompanhei o processo de preparação do espaço ritual do maraká e assisti à realização de ritos. Esta investigação, por sua vez, forneceu recursos para observar uma relação específica entre os corpos e as tecnologias contemporâneas: estes elementos são utilizados para transformar as percepções. Tecendo este tema, abordado a partir desta perspectiva, criei uma instalação interativa utilizando recursos tecnológicos digitais, cujos conteúdos referem-se à experiência de campo.Este trabalho explora o tema da transformação corporal e da criação artística, tendo como foco a relação do corpo e as tecnologias audiovisuais. Para estudar estas relações, investiguei no ritual xamanístico denominado maraká, realizado pelo povo indígena Asuriní do Xingu, os elementos operacionais de sua performance, as relações que o xamã e o wanapy - papéis rituais do maraká - desenvolvem com a preparação do espaço e o manuseio de objetos plásticos enquanto agentes de sua transformação corporal. Acompanhei o processo de preparação do espaço ritual do maraká e assisti à realização de ritos. Esta investigação, por sua vez, forneceu recursos para observar uma relação específica entre os corpos e as tecnologias contemporâneas: estes elementos são utilizados para transformar as percepções. Tecendo este tema, abordado a partir desta perspectiva, criei uma instalação interativa utilizando recursos tecnológicos digitais, cujos conteúdos referem-se à experiência de campo.Universidade Estadual de Campinas2010-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/1365810.20396/tematicas.v18i35/36.13658Tematicas; v. 18 n. 35 (2010): Sociologia, Arte e Tecnociências; 59-98Tematicas; Vol. 18 No. 35 (2010): Sociologia, Arte e Tecnociências; 59-98Tematicas; Vol. 18 Núm. 35 (2010): Sociologia, Arte e Tecnociências; 59-982595-315Xreponame:Temáticas (Campinas. Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/13658/8956Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2010 Eduardo Nespolihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNespoli, Eduardo2021-04-28T11:46:11Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/13658Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicasPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/oaitmaticas@unicamp.br||2595-315X1413-2486opendoar:2021-04-28T11:46:11Temáticas (Campinas. Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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This work explores the subject of the corporeal transformation and creativity in art, focused on the relationship of the body with the audiovisual technology. To study these relationships, I researched the shamanic ritual called maraká, performed by the indigenous people Asuriní of Xingu, the operational elements of its performance and the relationships that the shaman and wanapy - ritual papers of maraká - develop with the preparation of the space and the handling of the plastic components as agents of their corporeal transformation. I accompanied the process of preparing the ritual space of maraká, and observed the performance of rites. This investigation, in its turn, supplied resources to observe a specific relationship that the bodies develop with the contemporary technologies: these elements are used to transform perceptions. Building this subject from this point of view, I created an interactive installation using digital technological resources, whose contents are reflective of experience obtained in the field. |
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