Art, gender and cultural identity: reflections from an Inuit exhibition in São Paulo
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temáticas (Campinas. Online) |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/12439 |
Resumo: | In 2007 an art exhibition called “Isumavut” toured through some Brazilian cities, showing stone sculptures, printings and drawings by ninc female Inuit artists. In spite of the “modern” conditions in which present-day Inuits live, the contemporary pieces exhibited in Brazil depict mainly their traditional daily life, mythical themes, old landscapes and habits. And despite the fact that in Inuit tradition only men used to be artists, all works brought to Brazilian were signed by women. This article discusses such tensions, searching for the ways in which art, gender and cultural identity shape and influence one another. Besides the “Isumavut” show, three other examples are picke from ethnological literature, in order to reveal similarities and differences: Kariri-Xocó pottery (Brasil), Mangbetu art (Árica) and Banama graphics (Africa). |
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Art, gender and cultural identity: reflections from an Inuit exhibition in São PauloArte, género e identidad cultural: reflexiones de una exposición inuit en São PauloArte, gênero e identidade cultural: reflexões a partir de uma mostra Inuit em São PauloArte inuit Representaciones de identidad Arte y género ExposicionesInuit art Representations of identity Art and gender ExhibitionsArte inuit Representações da identidade Arte e gênero ExposiçõesIn 2007 an art exhibition called “Isumavut” toured through some Brazilian cities, showing stone sculptures, printings and drawings by ninc female Inuit artists. In spite of the “modern” conditions in which present-day Inuits live, the contemporary pieces exhibited in Brazil depict mainly their traditional daily life, mythical themes, old landscapes and habits. And despite the fact that in Inuit tradition only men used to be artists, all works brought to Brazilian were signed by women. This article discusses such tensions, searching for the ways in which art, gender and cultural identity shape and influence one another. Besides the “Isumavut” show, three other examples are picke from ethnological literature, in order to reveal similarities and differences: Kariri-Xocó pottery (Brasil), Mangbetu art (Árica) and Banama graphics (Africa).“Isumavut” fue el nombre de una exposición itinerante de arte contemporáneo inuit que circuló en algunas capitales brasileñas, en 2007 y 2008, presentando al público un centenar de grabados, esculturas, pinturas y dibujos pertenecientes al Museo de la Civilización Canadiense. Las obras expuestas retrataron la vida cotidiana, los mitos, los paisajes y las tradiciones ancestrales de los yuuit, desde el punto de vista de nueve mujeres nativas. Tomando como punto de partida este caso concreto, el presente artículo propondrá dos líneas generales de reflexión sobre las artes contemporáneas indígenas: 1) el énfasis en el pasado y la tradición, en detrimento del cambio y la situación actual de las poblaciones; 2) la presencia del género como rasgo relevante para su estudio. Además de la exposición “Isumavut”, se presentan otros tres casos descritos por la literatura antropológica, que permiten establecer interconexiones entre arte, identidad y género: la cerámica Kariri-Xocó (Brasil), el arte Mangbetn (África) y la gráfica Bamana ( África).“Isumavut” foi o nome de uma exposição itinerante de arte contemporânca Inuit que circulou por algumas capitais brasileiras, em 2007 e 2008, apresentando ao público uma centena de gravuras, esculturas, pinturas e desenhos pertencentes ao Museu da Civilização do Canadá. Os trabalhos expostos retratavam a vida quotidiana, os mitos, as paisagens e as tradições ancestrais dos Iuuit, do ponto de vista de nove mulheres nativas. Tomando esse caso concreto como ponto de partida, o presente artigo proporá dois cixos de reflexão gerais sobre as artes contemporâneas autóctones: 1) à ênfase no passado e na tradição, em detrimento da mudança e da situação atual das populações; 2) a presença do gêncro enquanto recorte relevante para seu estudo. Além da exposição “Isumavut”, são apresentados três outros casos descritos pela literatura antropológica, que permitem estabelecer interconexões entre arte, identidade e gênero: a cerâmica Kariri-Xocó (Brasil), a arte Mangbetn (África) e os grafismos Bamana (África).Universidade Estadual de Campinas2008-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/1243910.20396/tematicas.v16i31/32.12439Tematicas; v. 16 n. 31 (2008): Estudos Indígenas; 119-149Tematicas; Vol. 16 No. 31 (2008): Estudos Indígenas; 119-149Tematicas; Vol. 16 Núm. 31 (2008): Estudos Indígenas; 119-1492595-315Xreponame:Temáticas (Campinas. Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/12439/7806Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2008 Ilana Seltzer Goldsteinhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGoldstein, Ilana Seltzer2021-05-11T18:17:58Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/12439Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicasPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/oaitmaticas@unicamp.br||2595-315X1413-2486opendoar:2021-05-11T18:17:58Temáticas (Campinas. Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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