On strike, freedom and rhinos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temáticas (Campinas. Online) |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11117 |
Resumo: | Departing from the context of the 2016 strike at Unicamp, marked by a politically fragile environment and intensification between different actors / actresses in the institutional and civil clash, this text proposes a critical analysis of the montage “Canto para Rhinos e Homens”, staged in that year by the Teatro do Osso company. Based on the dramaturgy “The Rhino” by Eugène Ionesco, the play that serves as an emblem here reveals and twists a series of explicit and implicit contradictions in the wave of conservatism that has accompanied the economic crisis and the irresponsible and indecent institutional political management. Elaborated by masters in training during the strike period, the review is elaborated as a dialogue-debate and collaboratively written in an essay style, and reflects in its form the elaboration of a space where the academic norms for the production of scientific knowledge could be placed in perspective. We hope, with the text that follows, to provoke reflections in the readers concerning the own values and convictions that have governed our conceptions about the human and the worlds we want. |
id |
UNICAMP-25_c00b264825c85fea8b14589b894eaafd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/11117 |
network_acronym_str |
UNICAMP-25 |
network_name_str |
Temáticas (Campinas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
On strike, freedom and rhinosEn huelga, libertad y rinocerontesSobre greve, liberdade e rinocerontesHuelgaTeatroLibertadHumanoUniversidadeRinocerontesCrítica culturalStrikeTheaterFreedomHumanUniversityRhinosCultural CriticismGreveTeatroLiberdadeHumanoUniversidadeRinocerontesCrítica culturalDeparting from the context of the 2016 strike at Unicamp, marked by a politically fragile environment and intensification between different actors / actresses in the institutional and civil clash, this text proposes a critical analysis of the montage “Canto para Rhinos e Homens”, staged in that year by the Teatro do Osso company. Based on the dramaturgy “The Rhino” by Eugène Ionesco, the play that serves as an emblem here reveals and twists a series of explicit and implicit contradictions in the wave of conservatism that has accompanied the economic crisis and the irresponsible and indecent institutional political management. Elaborated by masters in training during the strike period, the review is elaborated as a dialogue-debate and collaboratively written in an essay style, and reflects in its form the elaboration of a space where the academic norms for the production of scientific knowledge could be placed in perspective. We hope, with the text that follows, to provoke reflections in the readers concerning the own values and convictions that have governed our conceptions about the human and the worlds we want.Partiendo del contexto de la huelga de 2016 en la Unicamp, marcado por un entorno políticamente frágil y la intensificación entre diferentes actores / actrices en el choque institucional y civil, este texto propone un análisis crítico del montaje “Canto para Rhinos e Homens”, realizado en ese año. por la compañía Teatro do Osso. Basada en la dramaturgia “El rinoceronte” de Eugène Ionesco, la obra que aquí sirve de emblema revela y retuerce una serie de contradicciones explícitas e implícitas en la ola de conservadurismo que ha acompañado la crisis económica y la gestión política institucional irresponsable e indecente. Elaborada por maestros en formación durante el período de huelga, la revisión se elabora como un diálogo-debate y se escribe colaborativamente en estilo ensayo, y refleja en su forma la elaboración de un espacio donde se pudieran ubicar las normas académicas para la producción del conocimiento científico. en perspectiva. Esperamos, con el texto que sigue, provocar en los lectores reflexiones sobre los mismos valores y convicciones que han regido nuestras concepciones sobre lo humano y los mundos que queremos.Partindo do contexto da greve de 2016 na Unicamp, marcado por um ambiente politicamente frágil e acirramento entre diferentes atores/atrizes no embate institucional e civil, o presente texto propõe uma análise crítica da montagem “Canto para Rinocerontes e Homens”, encenada no referido ano pela companhia Teatro do Osso. Baseada na dramaturgia “O Rinoceronte” de Eugène Ionesco, a peça que aqui serve de emblema revela e retorce uma série de contradições explícitas e implícitas na onda de conservadorismo que tem acompanhado a crise econômica e a irresponsável e indecente gestão política institucional. Elaborada por mestres em formação durante o período da greve, a resenha é elaborada como um diálogo-debate e redigida colaborativamente em um estilo ensaístico, e reflete em sua forma a elaboração de um espaço onde as normas acadêmicas de produção do conhecimento científico puderam ser colocadas em perspectiva. Esperamos, com o texto que segue, provocar reflexões nos/as leitores/as atinentes aos próprios valores e convicções que tem governado nossas concepções acerca do humano e dos mundos que queremos.Universidade Estadual de Campinas2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/1111710.20396/tematicas.v24i47/48.11117Tematicas; v. 24 n. 47 (2016): Entre greves, ocupações e golpes: o Brasil de 2016; 99-112Tematicas; Vol. 24 No. 47 (2016): Between strikes, occupations and coups: Brazil 2016; 99-112Tematicas; Vol. 24 Núm. 47 (2016): Entre huelgas, ocupaciones y golpes de Estado: Brasil 2016; 99-1122595-315Xreponame:Temáticas (Campinas. Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11117/6402Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2016 Eros Sester, Sara Vieira Antuneshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSester, ErosAntunes, Sara Vieira2021-04-23T14:19:10Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/11117Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicasPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/oaitmaticas@unicamp.br||2595-315X1413-2486opendoar:2021-04-23T14:19:10Temáticas (Campinas. Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
On strike, freedom and rhinos En huelga, libertad y rinocerontes Sobre greve, liberdade e rinocerontes |
title |
On strike, freedom and rhinos |
spellingShingle |
On strike, freedom and rhinos Sester, Eros Huelga Teatro Libertad Humano Universidade Rinocerontes Crítica cultural Strike Theater Freedom Human University Rhinos Cultural Criticism Greve Teatro Liberdade Humano Universidade Rinocerontes Crítica cultural |
title_short |
On strike, freedom and rhinos |
title_full |
On strike, freedom and rhinos |
title_fullStr |
On strike, freedom and rhinos |
title_full_unstemmed |
On strike, freedom and rhinos |
title_sort |
On strike, freedom and rhinos |
author |
Sester, Eros |
author_facet |
Sester, Eros Antunes, Sara Vieira |
author_role |
author |
author2 |
Antunes, Sara Vieira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sester, Eros Antunes, Sara Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Huelga Teatro Libertad Humano Universidade Rinocerontes Crítica cultural Strike Theater Freedom Human University Rhinos Cultural Criticism Greve Teatro Liberdade Humano Universidade Rinocerontes Crítica cultural |
topic |
Huelga Teatro Libertad Humano Universidade Rinocerontes Crítica cultural Strike Theater Freedom Human University Rhinos Cultural Criticism Greve Teatro Liberdade Humano Universidade Rinocerontes Crítica cultural |
description |
Departing from the context of the 2016 strike at Unicamp, marked by a politically fragile environment and intensification between different actors / actresses in the institutional and civil clash, this text proposes a critical analysis of the montage “Canto para Rhinos e Homens”, staged in that year by the Teatro do Osso company. Based on the dramaturgy “The Rhino” by Eugène Ionesco, the play that serves as an emblem here reveals and twists a series of explicit and implicit contradictions in the wave of conservatism that has accompanied the economic crisis and the irresponsible and indecent institutional political management. Elaborated by masters in training during the strike period, the review is elaborated as a dialogue-debate and collaboratively written in an essay style, and reflects in its form the elaboration of a space where the academic norms for the production of scientific knowledge could be placed in perspective. We hope, with the text that follows, to provoke reflections in the readers concerning the own values and convictions that have governed our conceptions about the human and the worlds we want. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11117 10.20396/tematicas.v24i47/48.11117 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11117 |
identifier_str_mv |
10.20396/tematicas.v24i47/48.11117 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11117/6402 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Eros Sester, Sara Vieira Antunes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Eros Sester, Sara Vieira Antunes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tematicas; v. 24 n. 47 (2016): Entre greves, ocupações e golpes: o Brasil de 2016; 99-112 Tematicas; Vol. 24 No. 47 (2016): Between strikes, occupations and coups: Brazil 2016; 99-112 Tematicas; Vol. 24 Núm. 47 (2016): Entre huelgas, ocupaciones y golpes de Estado: Brasil 2016; 99-112 2595-315X reponame:Temáticas (Campinas. Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Temáticas (Campinas. Online) |
collection |
Temáticas (Campinas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Temáticas (Campinas. Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tmaticas@unicamp.br|| |
_version_ |
1797067880806744064 |