Some body techniques in the Catholic Charismatic Renewal
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Data de Publicação: | 2000 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ciencias Sociales y Religión (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/csr/article/view/8669418 |
Resumo: | In this paper, it is described and interpreted the use of some techniques of the body used in rituals of the Catholic Charismatic Renewal, based on the Marcel Mauss’s classic definition of these techniques: “The ways how people, society by society, in a traditional way, know to use their body” (“Les façons dont les hommes, societé par societé, d’une façon tradicionelle, savent se servir de leur corps”). The fieldwork was carried out in Belém, State of Pará, Brazil, in four catholic parishes. The described and interpreted techniques were, among others: corporal touch, laying of hands, dance, glossolalia (speaking in tongues) and resting in the Spirit. A comparison was done with the techniques of the body used in a kind of shamanic cult, very popular among rural inhabitants (“caboclos”) of Brazilian Amazon Region named “pajelança cabocla”. Although many of these techniques are almost the same, it should be emphasized that the main difference is based in the way how the people conceives them, that is, in their different meanings. |
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Some body techniques in the Catholic Charismatic RenewalAlgumas técnicas corporais na Renovação Carismática CatólicaAlgumas técnicas corporais na Renovação Carismática CatólicaTécnicas del cuerpoRenovación carismática católicaBody techniquesCatholic Charismatic RenewalTécnicas corporaisRenovação carismática católicaIn this paper, it is described and interpreted the use of some techniques of the body used in rituals of the Catholic Charismatic Renewal, based on the Marcel Mauss’s classic definition of these techniques: “The ways how people, society by society, in a traditional way, know to use their body” (“Les façons dont les hommes, societé par societé, d’une façon tradicionelle, savent se servir de leur corps”). The fieldwork was carried out in Belém, State of Pará, Brazil, in four catholic parishes. The described and interpreted techniques were, among others: corporal touch, laying of hands, dance, glossolalia (speaking in tongues) and resting in the Spirit. A comparison was done with the techniques of the body used in a kind of shamanic cult, very popular among rural inhabitants (“caboclos”) of Brazilian Amazon Region named “pajelança cabocla”. Although many of these techniques are almost the same, it should be emphasized that the main difference is based in the way how the people conceives them, that is, in their different meanings.Este artigo trata de algumas técnicas corporais na Renovação Carismática Católica, partindo clássica definição de Marcel Mauss a respeito dessas técnicas: “as maneiras como os homens, sociedade por sociedade e de maneira tradicional, sabem servir-se de seus corpos” (“Les façons dont les hommes, societé par societé, d’une façon traditionnelle, savent se servir de leur corps”). O trabalho de campo foi feito em Belém, Pará, Brasil, em quatro paróquias católicas. As técnicas descritas e interpretadas foram, entre outras: o toque corporal, a imposição de mãos, a dança, a glossolalia (orar em línguas) e o repouso no Espírito. Foi feita uma comparação com as técnicas corporais utilizadas numa espécie de culto xamanístico muito popular entre habitantes rurais (“caboclos”) da Amazônia Brasileira chamada “pajelança cabocla”. Embora muitas das técnicas sejam as mesmas, enfatiza-se que a diferença reside na maneira pela qual as pessas as concebem, isto é, em seus significados diversos.Este artigo trata de algumas técnicas corporais na Renovação Carismática Católica, partindo clássica definição de Marcel Mauss a respeito dessas técnicas: “as maneiras como os homens, sociedade por sociedade e de maneira tradicional, sabem servir-se de seus corpos” (“Les façons dont les hommes, societé par societé, d’une façon traditionnelle, savent se servir de leur corps”). O trabalho de campo foi feito em Belém, Pará, Brasil, em quatro paróquias católicas. As técnicas descritas e interpretadas foram, entre outras: o toque corporal, a imposição de mãos, a dança, a glossolalia (orar em línguas) e o repouso no Espírito. Foi feita uma comparação com as técnicas corporais utilizadas numa espécie de culto xamanístico muito popular entre habitantes rurais (“caboclos”) da Amazônia Brasileira chamada “pajelança cabocla”. Embora muitas das técnicas sejam as mesmas, enfatiza-se que a diferença reside na maneira pela qual as pessas as concebem, isto é, em seus significados diversos.Universidade Estadual de Campinas2000-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/csr/article/view/866941810.22456/1982-2650.2163Ciencias Sociales y Religión/Ciências Sociais e Religião; Vol. 2 No. 2 (2000); 119-151Ciencias Sociales y Religión/Ciências Sociais e Religião; Vol. 2 Núm. 2 (2000); 119-151Ciencias Sociales y Religión/Ciências Sociais e Religião; v. 2 n. 2 (2000); 119-1511982-2650reponame:Ciencias Sociales y Religión (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:Unicampporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/csr/article/view/8669418/28720Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoDerechos de autor 2000 Raymundo Heraldo Mauéshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRaymundo Heraldo Maués2022-12-23T19:16:27Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8669418Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/csrPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/csr/oaicienciassocialesyreligion@gmail.com||1982-26501518-4463opendoar:2022-12-23T19:16:27Ciencias Sociales y Religión (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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In this paper, it is described and interpreted the use of some techniques of the body used in rituals of the Catholic Charismatic Renewal, based on the Marcel Mauss’s classic definition of these techniques: “The ways how people, society by society, in a traditional way, know to use their body” (“Les façons dont les hommes, societé par societé, d’une façon tradicionelle, savent se servir de leur corps”). The fieldwork was carried out in Belém, State of Pará, Brazil, in four catholic parishes. The described and interpreted techniques were, among others: corporal touch, laying of hands, dance, glossolalia (speaking in tongues) and resting in the Spirit. A comparison was done with the techniques of the body used in a kind of shamanic cult, very popular among rural inhabitants (“caboclos”) of Brazilian Amazon Region named “pajelança cabocla”. Although many of these techniques are almost the same, it should be emphasized that the main difference is based in the way how the people conceives them, that is, in their different meanings. |
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