A social and collaborative model for content extension in ubiquitous educational environments
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14452 |
Resumo: | This work presents a softwarearchitecture model that supports content extension activities in Ubiquitous Learning Environments. As a proof of concept,we employed this model to build a Web application that allows the creation of comments and multimedia contentrating. This application was integrated to the Classroom eXperience platform and its use was assisted over two semesters. We applied an adaptation of the Technology Acceptance Model to examinereceptivity and impact of the new features over students. As a result, themodule was well received by users, who accessed the platform more than before. This incentive also contributed to increase student performances, showing that interactive features encourages collaborative learning and promotes teaching/learning processes in the educational field. |
id |
UNICAMP-33_42372570b88820a42886bcb6f4a1b3a6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14452 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
A social and collaborative model for content extension in ubiquitous educational environmentsUm modelo social e colaborativo para extensão de conteúdo em ambientes educacionais ubíquosEducational content extensionCollaborative learningDigital mediaUbiquitous computingUbiquitous learning environmentsExtensão de conteúdo educacionalAprendizagem colaborativaMídias digitaisComputação ubíquaAmbientes educacionais ubíquosThis work presents a softwarearchitecture model that supports content extension activities in Ubiquitous Learning Environments. As a proof of concept,we employed this model to build a Web application that allows the creation of comments and multimedia contentrating. This application was integrated to the Classroom eXperience platform and its use was assisted over two semesters. We applied an adaptation of the Technology Acceptance Model to examinereceptivity and impact of the new features over students. As a result, themodule was well received by users, who accessed the platform more than before. This incentive also contributed to increase student performances, showing that interactive features encourages collaborative learning and promotes teaching/learning processes in the educational field.Este trabalho apresenta um modelo de arquitetura de software que apoia atividades de extensão de um conteúdo em Ambientes Educacionais Ubíquos. Como prova de conceito, empregou-se este modelo para construir uma aplicação Web que permite a criação de comentários e a classificação de conteúdo multimídia. Tal aplicação foi acoplada à plataforma Classroom eXperience e sua utilização foi assistida por dois semestres letivos. Aplicou-se uma adaptação do Modelo de Aceitação de Tecnologia para averiguar a receptividade e o impacto das novas funcionalidades em estudantes. Como resultado, verificou-se boa aceitação da aplicação pelos usuários, que passaram a acessar mais a plataforma. Tal incentivo também contribuiu elevando o desempenho dos alunos, demonstrando que a disponibilização de recursos interativos incentiva a aprendizagem colaborativa. Universidade Estadual de Campinas2014-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1445210.20396/tsc.v2i1.14452Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 2 No. 1 (2014); 105-130Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 2 Núm. 1 (2014); 105-130Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 2 No 1 (2014); 105-130Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 2 n. 1 (2014); 105-1302318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14452/9465Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2015 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBrant-Ribeiro, TaffarelMendonça, Igor Emmanuel SilvaAraújo, Rafael DiasMendes, Miller MirandaDorça, Fabiano AzevedoCattelan, Renan Gonçalves2022-02-03T11:34:14Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14452Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T11:34:14Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A social and collaborative model for content extension in ubiquitous educational environments Um modelo social e colaborativo para extensão de conteúdo em ambientes educacionais ubíquos |
title |
A social and collaborative model for content extension in ubiquitous educational environments |
spellingShingle |
A social and collaborative model for content extension in ubiquitous educational environments Brant-Ribeiro, Taffarel Educational content extension Collaborative learning Digital media Ubiquitous computing Ubiquitous learning environments Extensão de conteúdo educacional Aprendizagem colaborativa Mídias digitais Computação ubíqua Ambientes educacionais ubíquos |
title_short |
A social and collaborative model for content extension in ubiquitous educational environments |
title_full |
A social and collaborative model for content extension in ubiquitous educational environments |
title_fullStr |
A social and collaborative model for content extension in ubiquitous educational environments |
title_full_unstemmed |
A social and collaborative model for content extension in ubiquitous educational environments |
title_sort |
A social and collaborative model for content extension in ubiquitous educational environments |
author |
Brant-Ribeiro, Taffarel |
author_facet |
Brant-Ribeiro, Taffarel Mendonça, Igor Emmanuel Silva Araújo, Rafael Dias Mendes, Miller Miranda Dorça, Fabiano Azevedo Cattelan, Renan Gonçalves |
author_role |
author |
author2 |
Mendonça, Igor Emmanuel Silva Araújo, Rafael Dias Mendes, Miller Miranda Dorça, Fabiano Azevedo Cattelan, Renan Gonçalves |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brant-Ribeiro, Taffarel Mendonça, Igor Emmanuel Silva Araújo, Rafael Dias Mendes, Miller Miranda Dorça, Fabiano Azevedo Cattelan, Renan Gonçalves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational content extension Collaborative learning Digital media Ubiquitous computing Ubiquitous learning environments Extensão de conteúdo educacional Aprendizagem colaborativa Mídias digitais Computação ubíqua Ambientes educacionais ubíquos |
topic |
Educational content extension Collaborative learning Digital media Ubiquitous computing Ubiquitous learning environments Extensão de conteúdo educacional Aprendizagem colaborativa Mídias digitais Computação ubíqua Ambientes educacionais ubíquos |
description |
This work presents a softwarearchitecture model that supports content extension activities in Ubiquitous Learning Environments. As a proof of concept,we employed this model to build a Web application that allows the creation of comments and multimedia contentrating. This application was integrated to the Classroom eXperience platform and its use was assisted over two semesters. We applied an adaptation of the Technology Acceptance Model to examinereceptivity and impact of the new features over students. As a result, themodule was well received by users, who accessed the platform more than before. This incentive also contributed to increase student performances, showing that interactive features encourages collaborative learning and promotes teaching/learning processes in the educational field. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-11-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Artigo avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14452 10.20396/tsc.v2i1.14452 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14452 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v2i1.14452 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14452/9465 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 2 No. 1 (2014); 105-130 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 2 Núm. 1 (2014); 105-130 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 2 No 1 (2014); 105-130 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 2 n. 1 (2014); 105-130 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207166873370624 |