A social and collaborative model for content extension in ubiquitous educational environments

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brant-Ribeiro, Taffarel
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Mendonça, Igor Emmanuel Silva, Araújo, Rafael Dias, Mendes, Miller Miranda, Dorça, Fabiano Azevedo, Cattelan, Renan Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14452
Resumo: This  work  presents  a softwarearchitecture  model  that  supports content  extension activities in Ubiquitous  Learning  Environments. As  a  proof  of  concept,we  employed  this model  to  build a Web application that allows  the  creation  of comments  and  multimedia contentrating. This application was integrated to the Classroom eXperience platform and its use  was assisted over two semesters. We  applied  an adaptation of the Technology Acceptance Model to examinereceptivity and impact of the new features over students. As a result, themodule was well received by users, who accessed the platform more than before. This incentive also contributed to  increase student performances, showing that  interactive features encourages collaborative learning and promotes teaching/learning processes in the educational field.
id UNICAMP-33_42372570b88820a42886bcb6f4a1b3a6
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14452
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling A social and collaborative model for content extension in ubiquitous educational environmentsUm modelo social e colaborativo para extensão de conteúdo em ambientes educacionais ubíquosEducational content extensionCollaborative learningDigital mediaUbiquitous computingUbiquitous learning environmentsExtensão de conteúdo educacionalAprendizagem colaborativaMídias digitaisComputação ubíquaAmbientes educacionais ubíquosThis  work  presents  a softwarearchitecture  model  that  supports content  extension activities in Ubiquitous  Learning  Environments. As  a  proof  of  concept,we  employed  this model  to  build a Web application that allows  the  creation  of comments  and  multimedia contentrating. This application was integrated to the Classroom eXperience platform and its use  was assisted over two semesters. We  applied  an adaptation of the Technology Acceptance Model to examinereceptivity and impact of the new features over students. As a result, themodule was well received by users, who accessed the platform more than before. This incentive also contributed to  increase student performances, showing that  interactive features encourages collaborative learning and promotes teaching/learning processes in the educational field.Este trabalho apresenta um modelo de arquitetura de software que apoia atividades de extensão de um conteúdo em Ambientes Educacionais Ubíquos. Como prova de conceito, empregou-se este modelo para construir uma aplicação Web que permite a criação de comentários e a classificação de conteúdo multimídia. Tal aplicação foi acoplada à plataforma Classroom eXperience e sua utilização foi assistida por dois semestres letivos. Aplicou-se uma adaptação do Modelo de Aceitação de Tecnologia para averiguar a receptividade e o impacto das novas funcionalidades em estudantes. Como resultado, verificou-se boa aceitação da aplicação pelos usuários, que passaram a acessar mais a plataforma. Tal incentivo também contribuiu elevando o desempenho dos alunos, demonstrando que a disponibilização de recursos interativos incentiva a aprendizagem colaborativa. Universidade Estadual de Campinas2014-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1445210.20396/tsc.v2i1.14452Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 2 No. 1 (2014); 105-130Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 2 Núm. 1 (2014); 105-130Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 2 No 1 (2014); 105-130Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 2 n. 1 (2014); 105-1302318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14452/9465Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2015 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBrant-Ribeiro, TaffarelMendonça, Igor Emmanuel SilvaAraújo, Rafael DiasMendes, Miller MirandaDorça, Fabiano AzevedoCattelan, Renan Gonçalves2022-02-03T11:34:14Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14452Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T11:34:14Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv A social and collaborative model for content extension in ubiquitous educational environments
Um modelo social e colaborativo para extensão de conteúdo em ambientes educacionais ubíquos
title A social and collaborative model for content extension in ubiquitous educational environments
spellingShingle A social and collaborative model for content extension in ubiquitous educational environments
Brant-Ribeiro, Taffarel
Educational content extension
Collaborative learning
Digital media
Ubiquitous computing
Ubiquitous learning environments
Extensão de conteúdo educacional
Aprendizagem colaborativa
Mídias digitais
Computação ubíqua
Ambientes educacionais ubíquos
title_short A social and collaborative model for content extension in ubiquitous educational environments
title_full A social and collaborative model for content extension in ubiquitous educational environments
title_fullStr A social and collaborative model for content extension in ubiquitous educational environments
title_full_unstemmed A social and collaborative model for content extension in ubiquitous educational environments
title_sort A social and collaborative model for content extension in ubiquitous educational environments
author Brant-Ribeiro, Taffarel
author_facet Brant-Ribeiro, Taffarel
Mendonça, Igor Emmanuel Silva
Araújo, Rafael Dias
Mendes, Miller Miranda
Dorça, Fabiano Azevedo
Cattelan, Renan Gonçalves
author_role author
author2 Mendonça, Igor Emmanuel Silva
Araújo, Rafael Dias
Mendes, Miller Miranda
Dorça, Fabiano Azevedo
Cattelan, Renan Gonçalves
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brant-Ribeiro, Taffarel
Mendonça, Igor Emmanuel Silva
Araújo, Rafael Dias
Mendes, Miller Miranda
Dorça, Fabiano Azevedo
Cattelan, Renan Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Educational content extension
Collaborative learning
Digital media
Ubiquitous computing
Ubiquitous learning environments
Extensão de conteúdo educacional
Aprendizagem colaborativa
Mídias digitais
Computação ubíqua
Ambientes educacionais ubíquos
topic Educational content extension
Collaborative learning
Digital media
Ubiquitous computing
Ubiquitous learning environments
Extensão de conteúdo educacional
Aprendizagem colaborativa
Mídias digitais
Computação ubíqua
Ambientes educacionais ubíquos
description This  work  presents  a softwarearchitecture  model  that  supports content  extension activities in Ubiquitous  Learning  Environments. As  a  proof  of  concept,we  employed  this model  to  build a Web application that allows  the  creation  of comments  and  multimedia contentrating. This application was integrated to the Classroom eXperience platform and its use  was assisted over two semesters. We  applied  an adaptation of the Technology Acceptance Model to examinereceptivity and impact of the new features over students. As a result, themodule was well received by users, who accessed the platform more than before. This incentive also contributed to  increase student performances, showing that  interactive features encourages collaborative learning and promotes teaching/learning processes in the educational field.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-11-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Artigo avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14452
10.20396/tsc.v2i1.14452
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14452
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v2i1.14452
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14452/9465
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 2 No. 1 (2014); 105-130
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 2 Núm. 1 (2014); 105-130
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 2 No 1 (2014); 105-130
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 2 n. 1 (2014); 105-130
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207166873370624