An initiative to integrate skills and competences in Information Technology and Business Administration
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/17952 |
Resumo: | Information technology (IT) professionals with management competence and business administrators with IT knowledge are being increasingly valued by companies. Considering the premise that information systems students can benefit from business administration knowledge, and vice versa, this paper presents the design and implementation of an interdisciplinary Certificate of Special Studies (CEE) in IT and Business. The experience has integrated disciplines from the Information Systems and Administration courses, offered in different units of the same higher education institution (USP), using IT resources as an important support for the process. In general, the experience proved to be promising, capable of exercising students' interprofessional, cognitive, metacognitive, social, and emotional skills, in addition to promoting teacher and student integration in both courses involved. |
id |
UNICAMP-33_68b0c089d76d62d8645a2b9ed2659c91 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/17952 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
An initiative to integrate skills and competences in Information Technology and Business AdministrationUma iniciativa para integrar habilidades e competências em Tecnologia da Informação e Administração de NegóciosInformation SystemsBusiness AdministrationInterdisciplinarityInformation TechnologyActive MethodologiesSistemas de InformaçãoInterdisciplinaridadeAdministração e negóciosTecnologia da informaçãoMetodologias ativasInformation technology (IT) professionals with management competence and business administrators with IT knowledge are being increasingly valued by companies. Considering the premise that information systems students can benefit from business administration knowledge, and vice versa, this paper presents the design and implementation of an interdisciplinary Certificate of Special Studies (CEE) in IT and Business. The experience has integrated disciplines from the Information Systems and Administration courses, offered in different units of the same higher education institution (USP), using IT resources as an important support for the process. In general, the experience proved to be promising, capable of exercising students' interprofessional, cognitive, metacognitive, social, and emotional skills, in addition to promoting teacher and student integration in both courses involved.Profissionais de tecnologia da informação (TI) com competência de gestão e administradores de empresas com conhecimento de TI estão sendo valorizados pelas empresas. Assim, partindo-se da premissa de que alunos de sistemas de informação podem se beneficiar de conhecimentos de administração de empresas, e vice-versa, este artigo apresenta o projeto e a implantação de um Certificado de Estudos Especiais (CEE) interdisciplinar em TI e Negócios. A experiência integrou disciplinas dos cursos de Sistemas de Informação e Administração, oferecidas em diferentes unidades da mesma instituição de ensino superior. De modo geral, a experiência mostrou-se promissora, capaz de exercitar habilidades interprofissionais, cognitivas e metacognitivas, sociais e emocionais dos estudantes, além de promover a integração docente e discente de ambos os cursos envolvidos.Universidade Estadual de Campinas2023-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiênnciaRelato de experiênciaTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1795210.20396/tsc.v10i1.17952Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No. 1 (2023): Interdisciplinarity - faces and contours in Informatics e Education; 69-87Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 Núm. 1 (2023): Interdisciplinaridade - faces e contornos na Informática e Educação; 69-87Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No 1 (2023): Interdisciplinaridade - faces e contornos na Informática e Educação; 69-87Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 10 n. 1 (2023): Interdisciplinaridade - faces e contornos na Informática e Educação; 69-872318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/17952/13036Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFioravanti, Maria LydiaBarbosa, Ellen FrancineBraga, Rosana Teresinha VaccareGrande, Márcia MazzeoRodello, Ildeberto AparecidoRibeiro, Evandro Marcos SaidelWolf, Denis FernandoAvellar, Gustavo Martins NunesOliveira, Katyeudo Karlos de Sousa2023-12-12T15:34:13Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/17952Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2023-12-12T15:34:13Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
An initiative to integrate skills and competences in Information Technology and Business Administration Uma iniciativa para integrar habilidades e competências em Tecnologia da Informação e Administração de Negócios |
title |
An initiative to integrate skills and competences in Information Technology and Business Administration |
spellingShingle |
An initiative to integrate skills and competences in Information Technology and Business Administration Fioravanti, Maria Lydia Information Systems Business Administration Interdisciplinarity Information Technology Active Methodologies Sistemas de Informação Interdisciplinaridade Administração e negócios Tecnologia da informação Metodologias ativas |
title_short |
An initiative to integrate skills and competences in Information Technology and Business Administration |
title_full |
An initiative to integrate skills and competences in Information Technology and Business Administration |
title_fullStr |
An initiative to integrate skills and competences in Information Technology and Business Administration |
title_full_unstemmed |
An initiative to integrate skills and competences in Information Technology and Business Administration |
title_sort |
An initiative to integrate skills and competences in Information Technology and Business Administration |
author |
Fioravanti, Maria Lydia |
author_facet |
Fioravanti, Maria Lydia Barbosa, Ellen Francine Braga, Rosana Teresinha Vaccare Grande, Márcia Mazzeo Rodello, Ildeberto Aparecido Ribeiro, Evandro Marcos Saidel Wolf, Denis Fernando Avellar, Gustavo Martins Nunes Oliveira, Katyeudo Karlos de Sousa |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Ellen Francine Braga, Rosana Teresinha Vaccare Grande, Márcia Mazzeo Rodello, Ildeberto Aparecido Ribeiro, Evandro Marcos Saidel Wolf, Denis Fernando Avellar, Gustavo Martins Nunes Oliveira, Katyeudo Karlos de Sousa |
author2_role |
author author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fioravanti, Maria Lydia Barbosa, Ellen Francine Braga, Rosana Teresinha Vaccare Grande, Márcia Mazzeo Rodello, Ildeberto Aparecido Ribeiro, Evandro Marcos Saidel Wolf, Denis Fernando Avellar, Gustavo Martins Nunes Oliveira, Katyeudo Karlos de Sousa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information Systems Business Administration Interdisciplinarity Information Technology Active Methodologies Sistemas de Informação Interdisciplinaridade Administração e negócios Tecnologia da informação Metodologias ativas |
topic |
Information Systems Business Administration Interdisciplinarity Information Technology Active Methodologies Sistemas de Informação Interdisciplinaridade Administração e negócios Tecnologia da informação Metodologias ativas |
description |
Information technology (IT) professionals with management competence and business administrators with IT knowledge are being increasingly valued by companies. Considering the premise that information systems students can benefit from business administration knowledge, and vice versa, this paper presents the design and implementation of an interdisciplinary Certificate of Special Studies (CEE) in IT and Business. The experience has integrated disciplines from the Information Systems and Administration courses, offered in different units of the same higher education institution (USP), using IT resources as an important support for the process. In general, the experience proved to be promising, capable of exercising students' interprofessional, cognitive, metacognitive, social, and emotional skills, in addition to promoting teacher and student integration in both courses involved. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Relato de experiênncia Relato de experiência Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/17952 10.20396/tsc.v10i1.17952 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/17952 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v10i1.17952 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/17952/13036 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No. 1 (2023): Interdisciplinarity - faces and contours in Informatics e Education; 69-87 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 Núm. 1 (2023): Interdisciplinaridade - faces e contornos na Informática e Educação; 69-87 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No 1 (2023): Interdisciplinaridade - faces e contornos na Informática e Educação; 69-87 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 10 n. 1 (2023): Interdisciplinaridade - faces e contornos na Informática e Educação; 69-87 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207167143903232 |