Did Alan Turing have computational thinking? Reflections on a field in the making
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14482 |
Resumo: | The term computational thinking, widely used in recent years, revives an old debate about the importance of bringing practices from computer science to education. From the analysis of a set of studies and curricula we try to: (i) show some relations between "computational thinking" and "algebraic thinking" and (ii) reflect on possible educational, social and economic impacts of this growing movement. Our objective is to contribute to a reasoned discussion about the theme, considering that there are current economic and geopolitical issues that result in different goals for education. |
id |
UNICAMP-33_72ce9716502c53a87b6eeaca9d230b51 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14482 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Did Alan Turing have computational thinking? Reflections on a field in the makingAlan Turing tinha pensamento computacional? Reflexões sobre um campo em construçãoCiência da computaçãoPensamento algébricoEcnologias educacionaisEducaçãoTICComputer scienceICTAlgebraic thinkingEducational technologiesEducationThe term computational thinking, widely used in recent years, revives an old debate about the importance of bringing practices from computer science to education. From the analysis of a set of studies and curricula we try to: (i) show some relations between "computational thinking" and "algebraic thinking" and (ii) reflect on possible educational, social and economic impacts of this growing movement. Our objective is to contribute to a reasoned discussion about the theme, considering that there are current economic and geopolitical issues that result in different goals for education.A expressão pensamento computacional, amplamente usada nos últimos anos, reaviva um antigo debate em torno da importância de trazer práticas da ciência da computação para a educação. A partir da análise de um conjunto de estudos e de currículos procuramos: (i) mostrar algumas relações entre “pensamento computacional” e “pensamento algébrico” e (ii) refletir sobre possíveis impactos educacionais, sociais e econômicos desse crescente movimento. Nosso objetivo é contribuir para uma discussão fundamentada sobre o tema, considerando que, no contexto atual, existem questões econômicas e geopolíticas que resultam em diferentes metas para a educação. Universidade Estadual de Campinas2017-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo convidadoArtigo convidadoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1448210.20396/tsc.v4i1.14482Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No. 1 (2017); 7-22Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 Núm. 1 (2017); 7-22Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No 1 (2017); 7-22Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 4 n. 1 (2017); 7-222318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14482/9494Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessValente, José ArmandoFreire, Fernanda Maria PereiraArantes, Flavia Linhalisd´Abreu, João Vilhete ViegasAmiel, TelBaranauskas, Maria Cecília Calani2022-02-03T09:01:40Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14482Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T09:01:40Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Did Alan Turing have computational thinking? Reflections on a field in the making Alan Turing tinha pensamento computacional? Reflexões sobre um campo em construção |
title |
Did Alan Turing have computational thinking? Reflections on a field in the making |
spellingShingle |
Did Alan Turing have computational thinking? Reflections on a field in the making Valente, José Armando Ciência da computação Pensamento algébrico Ecnologias educacionais Educação TIC Computer science ICT Algebraic thinking Educational technologies Education |
title_short |
Did Alan Turing have computational thinking? Reflections on a field in the making |
title_full |
Did Alan Turing have computational thinking? Reflections on a field in the making |
title_fullStr |
Did Alan Turing have computational thinking? Reflections on a field in the making |
title_full_unstemmed |
Did Alan Turing have computational thinking? Reflections on a field in the making |
title_sort |
Did Alan Turing have computational thinking? Reflections on a field in the making |
author |
Valente, José Armando |
author_facet |
Valente, José Armando Freire, Fernanda Maria Pereira Arantes, Flavia Linhalis d´Abreu, João Vilhete Viegas Amiel, Tel Baranauskas, Maria Cecília Calani |
author_role |
author |
author2 |
Freire, Fernanda Maria Pereira Arantes, Flavia Linhalis d´Abreu, João Vilhete Viegas Amiel, Tel Baranauskas, Maria Cecília Calani |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valente, José Armando Freire, Fernanda Maria Pereira Arantes, Flavia Linhalis d´Abreu, João Vilhete Viegas Amiel, Tel Baranauskas, Maria Cecília Calani |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciência da computação Pensamento algébrico Ecnologias educacionais Educação TIC Computer science ICT Algebraic thinking Educational technologies Education |
topic |
Ciência da computação Pensamento algébrico Ecnologias educacionais Educação TIC Computer science ICT Algebraic thinking Educational technologies Education |
description |
The term computational thinking, widely used in recent years, revives an old debate about the importance of bringing practices from computer science to education. From the analysis of a set of studies and curricula we try to: (i) show some relations between "computational thinking" and "algebraic thinking" and (ii) reflect on possible educational, social and economic impacts of this growing movement. Our objective is to contribute to a reasoned discussion about the theme, considering that there are current economic and geopolitical issues that result in different goals for education. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo convidado Artigo convidado Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14482 10.20396/tsc.v4i1.14482 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14482 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v4i1.14482 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14482/9494 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No. 1 (2017); 7-22 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 Núm. 1 (2017); 7-22 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No 1 (2017); 7-22 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 4 n. 1 (2017); 7-22 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207166893293568 |