Did Alan Turing have computational thinking? Reflections on a field in the making

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valente, José Armando
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Freire, Fernanda Maria Pereira, Arantes, Flavia Linhalis, d´Abreu, João Vilhete Viegas, Amiel, Tel, Baranauskas, Maria Cecília Calani
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14482
Resumo: The term computational thinking, widely used in recent years, revives an old debate about the importance of bringing practices from computer science to education. From the analysis of a set of studies and curricula we try to: (i) show some relations between "computational thinking" and "algebraic thinking" and (ii) reflect on possible educational, social and economic impacts of this growing movement. Our objective is to contribute to a reasoned discussion about the theme, considering that there are current economic and geopolitical issues that result in different goals for education.
id UNICAMP-33_72ce9716502c53a87b6eeaca9d230b51
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14482
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Did Alan Turing have computational thinking? Reflections on a field in the makingAlan Turing tinha pensamento computacional? Reflexões sobre um campo em construçãoCiência da computaçãoPensamento algébricoEcnologias educacionaisEducaçãoTICComputer scienceICTAlgebraic thinkingEducational technologiesEducationThe term computational thinking, widely used in recent years, revives an old debate about the importance of bringing practices from computer science to education. From the analysis of a set of studies and curricula we try to: (i) show some relations between "computational thinking" and "algebraic thinking" and (ii) reflect on possible educational, social and economic impacts of this growing movement. Our objective is to contribute to a reasoned discussion about the theme, considering that there are current economic and geopolitical issues that result in different goals for education.A expressão pensamento computacional, amplamente usada nos últimos anos, reaviva um antigo debate em torno da importância de trazer práticas da ciência da computação para a educação. A partir da análise de um conjunto de estudos e de currículos procuramos: (i) mostrar algumas relações entre “pensamento computacional” e “pensamento algébrico” e (ii) refletir sobre possíveis impactos educacionais, sociais e econômicos desse crescente movimento. Nosso objetivo é contribuir para uma discussão fundamentada sobre o tema, considerando que, no contexto atual, existem questões econômicas e geopolíticas que resultam em diferentes metas para a educação.  Universidade Estadual de Campinas2017-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo convidadoArtigo convidadoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1448210.20396/tsc.v4i1.14482Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No. 1 (2017); 7-22Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 Núm. 1 (2017); 7-22Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No 1 (2017); 7-22Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 4 n. 1 (2017); 7-222318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14482/9494Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessValente, José ArmandoFreire, Fernanda Maria PereiraArantes, Flavia Linhalisd´Abreu, João Vilhete ViegasAmiel, TelBaranauskas, Maria Cecília Calani2022-02-03T09:01:40Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14482Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T09:01:40Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Did Alan Turing have computational thinking? Reflections on a field in the making
Alan Turing tinha pensamento computacional? Reflexões sobre um campo em construção
title Did Alan Turing have computational thinking? Reflections on a field in the making
spellingShingle Did Alan Turing have computational thinking? Reflections on a field in the making
Valente, José Armando
Ciência da computação
Pensamento algébrico
Ecnologias educacionais
Educação
TIC
Computer science
ICT
Algebraic thinking
Educational technologies
Education
title_short Did Alan Turing have computational thinking? Reflections on a field in the making
title_full Did Alan Turing have computational thinking? Reflections on a field in the making
title_fullStr Did Alan Turing have computational thinking? Reflections on a field in the making
title_full_unstemmed Did Alan Turing have computational thinking? Reflections on a field in the making
title_sort Did Alan Turing have computational thinking? Reflections on a field in the making
author Valente, José Armando
author_facet Valente, José Armando
Freire, Fernanda Maria Pereira
Arantes, Flavia Linhalis
d´Abreu, João Vilhete Viegas
Amiel, Tel
Baranauskas, Maria Cecília Calani
author_role author
author2 Freire, Fernanda Maria Pereira
Arantes, Flavia Linhalis
d´Abreu, João Vilhete Viegas
Amiel, Tel
Baranauskas, Maria Cecília Calani
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valente, José Armando
Freire, Fernanda Maria Pereira
Arantes, Flavia Linhalis
d´Abreu, João Vilhete Viegas
Amiel, Tel
Baranauskas, Maria Cecília Calani
dc.subject.por.fl_str_mv Ciência da computação
Pensamento algébrico
Ecnologias educacionais
Educação
TIC
Computer science
ICT
Algebraic thinking
Educational technologies
Education
topic Ciência da computação
Pensamento algébrico
Ecnologias educacionais
Educação
TIC
Computer science
ICT
Algebraic thinking
Educational technologies
Education
description The term computational thinking, widely used in recent years, revives an old debate about the importance of bringing practices from computer science to education. From the analysis of a set of studies and curricula we try to: (i) show some relations between "computational thinking" and "algebraic thinking" and (ii) reflect on possible educational, social and economic impacts of this growing movement. Our objective is to contribute to a reasoned discussion about the theme, considering that there are current economic and geopolitical issues that result in different goals for education.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo convidado
Artigo convidado
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14482
10.20396/tsc.v4i1.14482
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14482
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v4i1.14482
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14482/9494
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No. 1 (2017); 7-22
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 Núm. 1 (2017); 7-22
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No 1 (2017); 7-22
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 4 n. 1 (2017); 7-22
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207166893293568