A half-century perspective on computational thinking
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14483 |
Resumo: | For more than fifty years people have been exploring how computers might enhance learning and teaching. The malleable nature of computers has enabled suggestions that a computer can act like flash cards, personal tutors, textbooks, reference books, virtual laboratories, quizzes, virtual spaces, lecture halls, and study groups. Perhaps the most radical suggestion has been to see the computer as something learners can creatively mold into something personally meaningful that is dynamic, interactive, and shared. And that the process of constructing such computational artefacts is rich in learning opportunities. These range from a deeper understanding of the subject matter of the constructions to high-level skills in thinking and problem solving. |
id |
UNICAMP-33_e72a3a8fde6b30754e2f3f63062a0535 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14483 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
A half-century perspective on computational thinkingA half-century perspective on computational thinkingComputational thinkingConstructionismTechnology-enhanced learningHistory of computersEducationSeymour papertPensamento computacional desplugadoConstrucionismoAprendizagem aprimorada pela tecnologiaHistória dos computadoresEducaçãoSeymour papertFor more than fifty years people have been exploring how computers might enhance learning and teaching. The malleable nature of computers has enabled suggestions that a computer can act like flash cards, personal tutors, textbooks, reference books, virtual laboratories, quizzes, virtual spaces, lecture halls, and study groups. Perhaps the most radical suggestion has been to see the computer as something learners can creatively mold into something personally meaningful that is dynamic, interactive, and shared. And that the process of constructing such computational artefacts is rich in learning opportunities. These range from a deeper understanding of the subject matter of the constructions to high-level skills in thinking and problem solving. Há mais de cinquenta anos que as pessoas exploram como os computadores podem melhorar a aprendizagem e o ensino. A natureza maleável dos computadores permitiu que ele funcione como cartão de memória, tutor pessoal, livro didático, livro de referência, laboratório virtual, questionário, espaço virtual, sala de conferências e grupos de estudo. Talvez a sugestão mais radical seja conceber o computador como algo que aprendizes podem moldar de forma criativa resultando em algo realmente significativo, dinâmico, interativo e compartilhado. E, ainda, que o processo de construção desses artefatos computacionais seja rico em oportunidades de aprendizagem. Estas oportunidades variam desde ganhar uma compreensão mais profunda do assunto até a construir habilidades de alto nível de pensamento e de resolução de problemas. Universidade Estadual de Campinas2017-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo convidadoArtigo convidadoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1448310.20396/tsc.v4i1.14483Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No. 1 (2017); 23-42Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 Núm. 1 (2017); 23-42Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No 1 (2017); 23-42Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 4 n. 1 (2017); 23-422318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPenghttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14483/9495Global; ContemporaryGlobal; ContemporâneoCopyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessKahn, Ken2022-02-03T09:02:15Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14483Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T09:02:15Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A half-century perspective on computational thinking A half-century perspective on computational thinking |
title |
A half-century perspective on computational thinking |
spellingShingle |
A half-century perspective on computational thinking Kahn, Ken Computational thinking Constructionism Technology-enhanced learning History of computers Education Seymour papert Pensamento computacional desplugado Construcionismo Aprendizagem aprimorada pela tecnologia História dos computadores Educação Seymour papert |
title_short |
A half-century perspective on computational thinking |
title_full |
A half-century perspective on computational thinking |
title_fullStr |
A half-century perspective on computational thinking |
title_full_unstemmed |
A half-century perspective on computational thinking |
title_sort |
A half-century perspective on computational thinking |
author |
Kahn, Ken |
author_facet |
Kahn, Ken |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kahn, Ken |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Computational thinking Constructionism Technology-enhanced learning History of computers Education Seymour papert Pensamento computacional desplugado Construcionismo Aprendizagem aprimorada pela tecnologia História dos computadores Educação Seymour papert |
topic |
Computational thinking Constructionism Technology-enhanced learning History of computers Education Seymour papert Pensamento computacional desplugado Construcionismo Aprendizagem aprimorada pela tecnologia História dos computadores Educação Seymour papert |
description |
For more than fifty years people have been exploring how computers might enhance learning and teaching. The malleable nature of computers has enabled suggestions that a computer can act like flash cards, personal tutors, textbooks, reference books, virtual laboratories, quizzes, virtual spaces, lecture halls, and study groups. Perhaps the most radical suggestion has been to see the computer as something learners can creatively mold into something personally meaningful that is dynamic, interactive, and shared. And that the process of constructing such computational artefacts is rich in learning opportunities. These range from a deeper understanding of the subject matter of the constructions to high-level skills in thinking and problem solving. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo convidado Artigo convidado Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14483 10.20396/tsc.v4i1.14483 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14483 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v4i1.14483 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14483/9495 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Global; Contemporary Global; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No. 1 (2017); 23-42 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 Núm. 1 (2017); 23-42 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No 1 (2017); 23-42 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 4 n. 1 (2017); 23-42 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207166895390720 |