From “The Name of the Rose” to “The Da Vinci Code” truth, lie, authoritarianism and individualism in the dissemination of information

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marchiori, Patrícia Zeni
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2028
Resumo: Whilst information dissemination has been the subject of much scrutiny, two contemporary best sellers offer the opportunity to discuss some aspects about the concept of truth, the search for truth, information access, motivation and individual criteria regarding information seeking behavior. New technologies pervade this scenario, creating a new communication order, in which the ultimate information consumer is now the solely responsible for his/her (cognitive) information quality control. A new class of ideas is rising on this matter, named so far as “intellectual rights”.
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spelling From “The Name of the Rose” to “The Da Vinci Code” truth, lie, authoritarianism and individualism in the dissemination of informationDe “O Nome da Rosa” ao “O Código Da Vinci” verdade, mentira, autoritarismo e individualismo na disseminação da informaçãoInformation dissemination – The Name of the RoseInformation dissemination – The Da Vinci CodeInformation dissemination - truthInformation - quality criteriaIntellectual rightsLibrary scienceinformation sciencesDisseminação da informação – O Nome da RosaDisseminação da informação – O Código Da VinciDisseminação da informação – verdadeInformação – critérios de qualidadeDireito intelectualBiblioteconomiaWhilst information dissemination has been the subject of much scrutiny, two contemporary best sellers offer the opportunity to discuss some aspects about the concept of truth, the search for truth, information access, motivation and individual criteria regarding information seeking behavior. New technologies pervade this scenario, creating a new communication order, in which the ultimate information consumer is now the solely responsible for his/her (cognitive) information quality control. A new class of ideas is rising on this matter, named so far as “intellectual rights”.Apresenta uma leitura de dois best sellers contemporâneos sob o ponto de vista da disseminação da informação. Discutem-se os conceitos de verdade, a busca da verdade, o acesso à informação, as motivações e critérios individuais que se sobrepõem à necessidade, validação e uso da informação. Considerando-se que o universo pessoal representa a fronteira do entendimento e da aceitação da informação como verdade, pelo menos três dimensões concorrem para o acesso à informação, e são afetadas pelas novas tecnologias. Tais tecnologias respaldam uma nova ordem de comunicação, cuja tendência crescente é a de transferir a responsabilidade plena sobre o processo de busca e uso da informação para o consumidor, acarretando leituras não convencionais sobre critérios de qualidade da informação e o surgimento de uma nova categoria de direitos civis: o direito intelectual.Universidade Estadual de Campinas2006-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/202810.20396/rdbci.v4i3.2028RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 4 (2006): N. esp. "O nome da rosa sob diferentes olhares"; 41-55RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 4 (2006): N. esp. "O nome da rosa sob diferentes olhares"; 41-551678-765Xreponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2028/2150Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2006 Patrícia Zeni Marchiorihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarchiori, Patrícia Zeni2021-09-18T13:21:04Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/2028Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbciPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/oaippec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br1678-765X1678-765Xopendoar:2023-05-22T10:16:12.772882Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
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