The page tidying lyrics up as a space for deconstruction of patriarchal domination
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8651276 |
Resumo: | This paper proposes to discuss the patriarchal domination present in the popular songs discussed and rewritten in the page Tidying Lyrics Up (Arrumando Letras) in social media Facebook, as well as to understand phenomena, values and customs studied by ethics, understood as science of morality. The specificobjectives include: a) to verify bibliographic contributions regarding the theoretical and conceptual framework on ethics; b) to discuss through page Tidying Lyrics Up postings the patriarchal and male domination overwomen present in the popular songs between Brazilian women and Brazilian men; c) to analyze the page Tidying Lyrics Up as an important space of militancy and promotion of debate about respect among genders and inheritance of a patriarchal culture; d) to reflect how critical information literacy is applied in the page and how it contributes to formation of its followers. The conceptual foundation of this paper discusses and conceptualizes ethics, morality, patriarchal domination, male domination and critical information literacy. The methodology adopted was exploratory in nature, qualitative research based on Social Networking Analysis (SNA). From results obtained, we reflect and wish more and more patriarchal domination to be deconstructed, and its damages in women lives eradicated in the same way our protagonism, as well as to other genders, are increasingly represented, not only in Information Science, but also in other sciences, politics, education and different socioeconomic and cultural contexts. |
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The page tidying lyrics up as a space for deconstruction of patriarchal dominationA página arrumando letras como um espaço para a desconstrução da dominação do patriarcadoÉtica. Patriarcado. Mídias sociais. Cultura musical. Gênero. Competência crítica em informação.Ethics. Patriarchate. Social media. Musical culture. Gender. Critical information literacy.This paper proposes to discuss the patriarchal domination present in the popular songs discussed and rewritten in the page Tidying Lyrics Up (Arrumando Letras) in social media Facebook, as well as to understand phenomena, values and customs studied by ethics, understood as science of morality. The specificobjectives include: a) to verify bibliographic contributions regarding the theoretical and conceptual framework on ethics; b) to discuss through page Tidying Lyrics Up postings the patriarchal and male domination overwomen present in the popular songs between Brazilian women and Brazilian men; c) to analyze the page Tidying Lyrics Up as an important space of militancy and promotion of debate about respect among genders and inheritance of a patriarchal culture; d) to reflect how critical information literacy is applied in the page and how it contributes to formation of its followers. The conceptual foundation of this paper discusses and conceptualizes ethics, morality, patriarchal domination, male domination and critical information literacy. The methodology adopted was exploratory in nature, qualitative research based on Social Networking Analysis (SNA). From results obtained, we reflect and wish more and more patriarchal domination to be deconstructed, and its damages in women lives eradicated in the same way our protagonism, as well as to other genders, are increasingly represented, not only in Information Science, but also in other sciences, politics, education and different socioeconomic and cultural contexts.Este artigo se propõe a discutir a dominação patriarcal presente nas músicas populares discutidas e reescritas na página Arrumando Letras na mídia social Facebook, bem como a compreensão dos fenômenos, valores e costumes estudados pela ética, compreendida como a Ciência da moral. Os objetivos específicos incluem: a) verificar as contribuições bibliográficas no que tange ao arcabouço teórico e conceitual sobre ética; b) discutir por intermédio das postagens da página Arrumando Letras, a dominação patriarcal e masculina contra as mulheres presente nas músicas populares entre brasileiros e brasileiras; c) analisar a página Arrumando Letras como um importante espaço de militância e promoção de debate sobre respeito entre gêneros e herança de uma cultura patriarcal; d) Refletir como a competência crítica em informação é aplicada na página e como contribui com a formação dos seguidores da mesma. A metodologia adotada foi de natureza exploratória e qualitativa caracterizada como bibliográfica. A fundamentação conceitual deste artigo discute e conceitua ética, moral, dominação patriarcal, dominação masculina e competência crítica em informação. A partir dos resultados obtidos, refletimos e desejamos que cada vez mais a dominação patriarcal seja desconstruída, e seus danos na vida das mulheres erradicados à medida que o nosso protagonismo, bem como de outros gêneros, sejam cada vez mais representados, não só na Ciência da Informação, mas em outras ciências, na política, na educação e em diferentes contextos socioeconômicos e culturais.Universidade Estadual de Campinas2018-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa qualitativa; exploratória;application/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/865127610.20396/rdbci.v16i3.8651276RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 16 No. 3 (2018): set./dez.: Múltiplos cenários da Ciência da Informação e da Biblioteconomia brasileira; 317-337RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 16 n. 3 (2018): set./dez.: Múltiplos cenários da Ciência da Informação e da Biblioteconomia brasileira; 317-3371678-765Xreponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8651276/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8651276/pdf_1https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8651276/xmlRomeiro, Nathália LimaSilva, Franciéle Carneiro Garcês daBrisola, Anna Cristina Caldeira de Andrada Sobralinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-09-27T11:11:14Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8651276Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbciPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/oaippec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br1678-765X1678-765Xopendoar:2023-05-22T10:16:24.168958Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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