Research methodology in information literacy: a systematic review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8653728 |
Resumo: | Information Literacy has been the object of study in Information Science since its inception in 1974. Research related to the theme has led to the proliferation of Information Literacy models, used as reference framework, for application in other researches or in librarian practice. With this in view, we ask: what were the models of Information Literacy used as reference framework in dissertations and theses defended in Information Science Graduate Programs, from 2014 to 2018? The present work has as general goal: to identify the models of Information Literacy used more frequently in the research on Information Literacy in Brazil. And as specific goals: a) present a panorama of the Brazilian research on Information Literacy; b) present the main trends in the production of theses and dissertations on Information Literacy in Brazil; c) to carry out a systematic review of Brazilian research in Master's and Doctoral degrees in Information Science between 2014-2018. This is an exploratory, qualitative approach that uses as a method of bibliographic research the systematic review of the results obtained in a survey carried out at the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD, in the Portuguese acronym) of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT, in the Portuguese acronym). It concludes by pointing to the fact that the Information Literacy models are considered essential for the development of research on the subject and serves as theoretical and methodological basis for the critique, interpretation and application of concepts and me thods on Information Literacy |
id |
UNICAMP-4_f63a9e3a5ff33554ddb58c47172951c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653728 |
network_acronym_str |
UNICAMP-4 |
network_name_str |
Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Research methodology in information literacy: a systematic reviewMetodologia da pesquisa em competência em informação: uma revisão sistemáticaInformation literacyResearch methodsLiterature reviewCompetência em informaçãoMétodos de pesquisaRevisão de litertaturaInformation Literacy has been the object of study in Information Science since its inception in 1974. Research related to the theme has led to the proliferation of Information Literacy models, used as reference framework, for application in other researches or in librarian practice. With this in view, we ask: what were the models of Information Literacy used as reference framework in dissertations and theses defended in Information Science Graduate Programs, from 2014 to 2018? The present work has as general goal: to identify the models of Information Literacy used more frequently in the research on Information Literacy in Brazil. And as specific goals: a) present a panorama of the Brazilian research on Information Literacy; b) present the main trends in the production of theses and dissertations on Information Literacy in Brazil; c) to carry out a systematic review of Brazilian research in Master's and Doctoral degrees in Information Science between 2014-2018. This is an exploratory, qualitative approach that uses as a method of bibliographic research the systematic review of the results obtained in a survey carried out at the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD, in the Portuguese acronym) of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT, in the Portuguese acronym). It concludes by pointing to the fact that the Information Literacy models are considered essential for the development of research on the subject and serves as theoretical and methodological basis for the critique, interpretation and application of concepts and me thods on Information LiteracyAs pesquisas relacionadas à temática levaram à proliferação de modelos de Competência em Informação, utilizados como quadro de referência, para aplicação em outras pesquisas ou na prática bibliotecária. Tendo isso em vista, questiona-se: quais foram os modelos de Competência em Informação utilizados como quadro de referência em dissertações e teses defendidas em Programas de Pós-Graduação em Ciência da Informação, no período de 2014 a 2018? O presente trabalho tem como objetivo geral: identificar os modelos de Competência em Informação utilizados com mais frequência na pesquisa sobre Competência em Informação no Brasil. E como objetivos específicos: a) apresentar um panorama da pesquisa brasileira sobre Competência em Informação; b) apresentar as principais tendências na produção de teses e dissertações sobre Competência em Informação no Brasil; c) realizar uma revisão sistemática da pesquisa brasileira em nível de Mestrado e Doutorado em Ciência da Informação entre 2014-2018. Trata-se de uma pesquisa exploratória, de abordagem qualitativa, que utiliza como método de pesquisa bibliográfica a revisão sistemática dos resultados obtidos em levantamento realizado na Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD) do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT). Conclui apontando para o fato de que os modelos de Competência em Informação são tidos como essenciais para o desenvolvimento da pesquisa sobre a temática e servem como fundamentação teórica e metodológica para a crítica, a interpretação e aplicação de conceitos e métodos sobre Competência em Informação.Universidade Estadual de Campinas2019-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa exploratória; Abordagem Qualitativa; Revisão de Literatura.application/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/865372810.20396/rdbci.v17i0.8653728RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 17 (2019): Continuous Publishing; e019014RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 17 (2019): Publicação Contínua; e0190141678-765Xreponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8653728/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8653728/pdf_1Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoSilva, Carlos Robson Souza daTeixeira, Thiciane Mary CarvalhoPinto, Virginia Bentesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-18T11:30:03Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653728Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbciPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/oaippec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br1678-765X1678-765Xopendoar:2023-05-22T10:16:25.878951Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Research methodology in information literacy: a systematic review Metodologia da pesquisa em competência em informação: uma revisão sistemática |
title |
Research methodology in information literacy: a systematic review |
spellingShingle |
Research methodology in information literacy: a systematic review Silva, Carlos Robson Souza da Information literacy Research methods Literature review Competência em informação Métodos de pesquisa Revisão de litertatura |
title_short |
Research methodology in information literacy: a systematic review |
title_full |
Research methodology in information literacy: a systematic review |
title_fullStr |
Research methodology in information literacy: a systematic review |
title_full_unstemmed |
Research methodology in information literacy: a systematic review |
title_sort |
Research methodology in information literacy: a systematic review |
author |
Silva, Carlos Robson Souza da |
author_facet |
Silva, Carlos Robson Souza da Teixeira, Thiciane Mary Carvalho Pinto, Virginia Bentes |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira, Thiciane Mary Carvalho Pinto, Virginia Bentes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Carlos Robson Souza da Teixeira, Thiciane Mary Carvalho Pinto, Virginia Bentes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information literacy Research methods Literature review Competência em informação Métodos de pesquisa Revisão de litertatura |
topic |
Information literacy Research methods Literature review Competência em informação Métodos de pesquisa Revisão de litertatura |
description |
Information Literacy has been the object of study in Information Science since its inception in 1974. Research related to the theme has led to the proliferation of Information Literacy models, used as reference framework, for application in other researches or in librarian practice. With this in view, we ask: what were the models of Information Literacy used as reference framework in dissertations and theses defended in Information Science Graduate Programs, from 2014 to 2018? The present work has as general goal: to identify the models of Information Literacy used more frequently in the research on Information Literacy in Brazil. And as specific goals: a) present a panorama of the Brazilian research on Information Literacy; b) present the main trends in the production of theses and dissertations on Information Literacy in Brazil; c) to carry out a systematic review of Brazilian research in Master's and Doctoral degrees in Information Science between 2014-2018. This is an exploratory, qualitative approach that uses as a method of bibliographic research the systematic review of the results obtained in a survey carried out at the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD, in the Portuguese acronym) of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT, in the Portuguese acronym). It concludes by pointing to the fact that the Information Literacy models are considered essential for the development of research on the subject and serves as theoretical and methodological basis for the critique, interpretation and application of concepts and me thods on Information Literacy |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa exploratória; Abordagem Qualitativa; Revisão de Literatura. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8653728 10.20396/rdbci.v17i0.8653728 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8653728 |
identifier_str_mv |
10.20396/rdbci.v17i0.8653728 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8653728/pdf https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8653728/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 17 (2019): Continuous Publishing; e019014 RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 17 (2019): Publicação Contínua; e019014 1678-765X reponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação |
collection |
Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br |
_version_ |
1788167559951941632 |