The archaeological artifacts can play? : The study of materiality in ciberarchaeology context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Arqueologia Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8657333 |
Resumo: | This work highlights the archaeological elements use in the digital field and the influence of electronic games on archeological theory. Thereafter, we analyze the studies regarding the material culture on immaterial spaces, elucidating what would be pixels and how are they inserted in human life and, consequently, in Archaeology. Aims to understood varied forms that the archaeological patrimony presents in palpable and nonpalpable contexts. The case study is based on a game developed by the Provincial Roman Archaeology Lab from São Paulo University entitled “O Último Banquetem em Herculano”. It finalizes reflecting about the application of ciberarchaeology theory in the context of case study. |
id |
UNICAMP-5_1cacf76abeed43befd697ca41d96a6a0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657333 |
network_acronym_str |
UNICAMP-5 |
network_name_str |
Revista de Arqueologia Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
The archaeological artifacts can play? : The study of materiality in ciberarchaeology contextLos artecfatos arqueologicos puedem jogar? : El estudio de la materialidad en el contexto ciberarqueologico Os artefatos arqueológicos podem jogar? o estudo da materialidade no contexto ciberarqueológicoPost-processual ArchaeologyArchaeogamingCiberarchaeologyCibercultureThe Last Banquet in HerculaneumArqueología posprocesualArchaeogamingCiberarqueologíaCiberculturaEl Último Banquete en HerculanoArqueologia pós-processualArchaeogamingCiberculturaCiberarqueologiaO Último Banquete em HerculanoThis work highlights the archaeological elements use in the digital field and the influence of electronic games on archeological theory. Thereafter, we analyze the studies regarding the material culture on immaterial spaces, elucidating what would be pixels and how are they inserted in human life and, consequently, in Archaeology. Aims to understood varied forms that the archaeological patrimony presents in palpable and nonpalpable contexts. The case study is based on a game developed by the Provincial Roman Archaeology Lab from São Paulo University entitled “O Último Banquetem em Herculano”. It finalizes reflecting about the application of ciberarchaeology theory in the context of case study.Destaca la utilización de elementos arqueológicos en el campo digital y la influencia de los juegos electrónicos en el tocante a la teoría arqueológica. Analiza los estudios acerca de la cultura material en espacios inmateriales, elucidando lo que sería los pixels y como ellos están inseridos en la vida humana y, por consiguiente, la Arqueología. Tiene por objetivo comprender las variadas formas que el patrimonio arqueológico se presenta en contextos palpable y no palpable. El supuesto práctico basase en un juego electrónico desarrollado por el Laboratório de Arqueologia Romana Provincial de la Universidad de São Paulo titulado “O Último Banquete em Herculano”. Finaliza con una reflexión sobre la aplicación de la teoría ciberarqueológica en el contexto de juego electrónico presentado como supuesto teóricoDestaca a utilização de elementos arqueológicos no campo digital e a influência dos jogos eletrônicos no tocante à teoria arqueológica. Analisa os estudos acerca da cultura material em espaços imateriais, elucidando o que seriam os pixels e de que forma eles estão inseridos na vida humana e, por conseguinte, na Arqueologia. Tem por objetivo compreender as variadas formas que o patrimônio arqueológico se apresenta em contextos palpáveis e não palpáveis. O estudo de caso pauta-se em um jogo arqueológico desenvolvido pelo Laboratório de Arqueologia Romana Provincial da Universidade de São Paulo intitulado “O Último Banquete em Herculano”. Finaliza com uma reflexão sobre a aplicação da teoria ciberarqueológica no contexto do jogo arqueológico apresentado como estudo de caso.Universidade Estadual de Campinas2019-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/865733310.20396/rap.v13i2.8657333Revista Arqueologia Pública; Vol. 13 No. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 97-123Revista Arqueologia Pública; Vol. 13 Núm. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 97-123Revista Arqueologia Pública; v. 13 n. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 97-1232237-8294reponame:Revista de Arqueologia Públicainstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8657333/22202Brasil; contemporâneoBrasil; contemporâneoBrasil; contemporâneo Copyright (c) 2019 Revista Arqueologia Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessDaltro de Viveiros Pina, Amanda2020-03-23T18:25:51Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657333Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/oairap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br2237-82942237-8294opendoar:2020-03-23T18:25:51Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The archaeological artifacts can play? : The study of materiality in ciberarchaeology context Los artecfatos arqueologicos puedem jogar? : El estudio de la materialidad en el contexto ciberarqueologico Os artefatos arqueológicos podem jogar? o estudo da materialidade no contexto ciberarqueológico |
title |
The archaeological artifacts can play? : The study of materiality in ciberarchaeology context |
spellingShingle |
The archaeological artifacts can play? : The study of materiality in ciberarchaeology context Daltro de Viveiros Pina, Amanda Post-processual Archaeology Archaeogaming Ciberarchaeology Ciberculture The Last Banquet in Herculaneum Arqueología posprocesual Archaeogaming Ciberarqueología Cibercultura El Último Banquete en Herculano Arqueologia pós-processual Archaeogaming Cibercultura Ciberarqueologia O Último Banquete em Herculano |
title_short |
The archaeological artifacts can play? : The study of materiality in ciberarchaeology context |
title_full |
The archaeological artifacts can play? : The study of materiality in ciberarchaeology context |
title_fullStr |
The archaeological artifacts can play? : The study of materiality in ciberarchaeology context |
title_full_unstemmed |
The archaeological artifacts can play? : The study of materiality in ciberarchaeology context |
title_sort |
The archaeological artifacts can play? : The study of materiality in ciberarchaeology context |
author |
Daltro de Viveiros Pina, Amanda |
author_facet |
Daltro de Viveiros Pina, Amanda |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Daltro de Viveiros Pina, Amanda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Post-processual Archaeology Archaeogaming Ciberarchaeology Ciberculture The Last Banquet in Herculaneum Arqueología posprocesual Archaeogaming Ciberarqueología Cibercultura El Último Banquete en Herculano Arqueologia pós-processual Archaeogaming Cibercultura Ciberarqueologia O Último Banquete em Herculano |
topic |
Post-processual Archaeology Archaeogaming Ciberarchaeology Ciberculture The Last Banquet in Herculaneum Arqueología posprocesual Archaeogaming Ciberarqueología Cibercultura El Último Banquete en Herculano Arqueologia pós-processual Archaeogaming Cibercultura Ciberarqueologia O Último Banquete em Herculano |
description |
This work highlights the archaeological elements use in the digital field and the influence of electronic games on archeological theory. Thereafter, we analyze the studies regarding the material culture on immaterial spaces, elucidating what would be pixels and how are they inserted in human life and, consequently, in Archaeology. Aims to understood varied forms that the archaeological patrimony presents in palpable and nonpalpable contexts. The case study is based on a game developed by the Provincial Roman Archaeology Lab from São Paulo University entitled “O Último Banquetem em Herculano”. It finalizes reflecting about the application of ciberarchaeology theory in the context of case study. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8657333 10.20396/rap.v13i2.8657333 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8657333 |
identifier_str_mv |
10.20396/rap.v13i2.8657333 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8657333/22202 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Arqueologia Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Arqueologia Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brasil; contemporâneo Brasil; contemporâneo Brasil; contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Arqueologia Pública; Vol. 13 No. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 97-123 Revista Arqueologia Pública; Vol. 13 Núm. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 97-123 Revista Arqueologia Pública; v. 13 n. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 97-123 2237-8294 reponame:Revista de Arqueologia Pública instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Revista de Arqueologia Pública |
collection |
Revista de Arqueologia Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br |
_version_ |
1809280613893537792 |