The archaeological artifacts can play? : The study of materiality in ciberarchaeology context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Daltro de Viveiros Pina, Amanda
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Arqueologia Pública
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8657333
Resumo: This work highlights the archaeological elements use in the digital field and the influence of electronic games on archeological theory. Thereafter, we analyze the studies regarding the material culture on immaterial spaces, elucidating what would be pixels and how are they inserted in human life and, consequently, in Archaeology. Aims to understood varied forms that the archaeological patrimony presents in palpable and nonpalpable contexts. The case study is based on a game developed by the Provincial Roman Archaeology Lab from São Paulo University entitled “O Último Banquetem em Herculano”. It finalizes reflecting about the application of ciberarchaeology theory in the context of case study.
id UNICAMP-5_1cacf76abeed43befd697ca41d96a6a0
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657333
network_acronym_str UNICAMP-5
network_name_str Revista de Arqueologia Pública
repository_id_str
spelling The archaeological artifacts can play? : The study of materiality in ciberarchaeology contextLos artecfatos arqueologicos puedem jogar? : El estudio de la materialidad en el contexto ciberarqueologico Os artefatos arqueológicos podem jogar? o estudo da materialidade no contexto ciberarqueológicoPost-processual ArchaeologyArchaeogamingCiberarchaeologyCibercultureThe Last Banquet in HerculaneumArqueología posprocesualArchaeogamingCiberarqueologíaCiberculturaEl Último Banquete en HerculanoArqueologia pós-processualArchaeogamingCiberculturaCiberarqueologiaO Último Banquete em HerculanoThis work highlights the archaeological elements use in the digital field and the influence of electronic games on archeological theory. Thereafter, we analyze the studies regarding the material culture on immaterial spaces, elucidating what would be pixels and how are they inserted in human life and, consequently, in Archaeology. Aims to understood varied forms that the archaeological patrimony presents in palpable and nonpalpable contexts. The case study is based on a game developed by the Provincial Roman Archaeology Lab from São Paulo University entitled “O Último Banquetem em Herculano”. It finalizes reflecting about the application of ciberarchaeology theory in the context of case study.Destaca la utilización de elementos arqueológicos en el campo digital y la influencia de los juegos electrónicos en el tocante a la teoría arqueológica. Analiza los estudios acerca de la cultura material en espacios inmateriales, elucidando lo que sería los pixels y como ellos están inseridos en la vida humana y, por consiguiente, la Arqueología.  Tiene por objetivo comprender las variadas formas que el patrimonio arqueológico se presenta en contextos palpable y no palpable. El supuesto práctico basase en un juego electrónico desarrollado por el Laboratório de Arqueologia Romana Provincial de la Universidad de São Paulo titulado “O Último Banquete em Herculano”. Finaliza con una reflexión sobre la aplicación de la teoría ciberarqueológica en el contexto de juego electrónico presentado como supuesto teóricoDestaca a utilização de elementos arqueológicos no campo digital e a influência dos jogos eletrônicos no tocante à teoria arqueológica. Analisa os estudos acerca da cultura material em espaços imateriais, elucidando o que seriam os pixels e de que forma eles estão inseridos na vida humana e, por conseguinte, na Arqueologia. Tem por objetivo compreender as variadas formas que o patrimônio arqueológico se apresenta em contextos palpáveis e não palpáveis. O estudo de caso pauta-se em um jogo arqueológico desenvolvido pelo Laboratório de Arqueologia Romana Provincial da Universidade de São Paulo intitulado “O Último Banquete em Herculano”. Finaliza com uma reflexão sobre a aplicação da teoria ciberarqueológica no contexto do jogo arqueológico apresentado como estudo de caso.Universidade Estadual de Campinas2019-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/865733310.20396/rap.v13i2.8657333Revista Arqueologia Pública; Vol. 13 No. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 97-123Revista Arqueologia Pública; Vol. 13 Núm. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 97-123Revista Arqueologia Pública; v. 13 n. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 97-1232237-8294reponame:Revista de Arqueologia Públicainstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8657333/22202Brasil; contemporâneoBrasil; contemporâneoBrasil; contemporâneo Copyright (c) 2019 Revista Arqueologia Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessDaltro de Viveiros Pina, Amanda2020-03-23T18:25:51Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657333Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/oairap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br2237-82942237-8294opendoar:2020-03-23T18:25:51Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The archaeological artifacts can play? : The study of materiality in ciberarchaeology context
Los artecfatos arqueologicos puedem jogar? : El estudio de la materialidad en el contexto ciberarqueologico
Os artefatos arqueológicos podem jogar? o estudo da materialidade no contexto ciberarqueológico
title The archaeological artifacts can play? : The study of materiality in ciberarchaeology context
spellingShingle The archaeological artifacts can play? : The study of materiality in ciberarchaeology context
Daltro de Viveiros Pina, Amanda
Post-processual Archaeology
Archaeogaming
Ciberarchaeology
Ciberculture
The Last Banquet in Herculaneum
Arqueología posprocesual
Archaeogaming
Ciberarqueología
Cibercultura
El Último Banquete en Herculano
Arqueologia pós-processual
Archaeogaming
Cibercultura
Ciberarqueologia
O Último Banquete em Herculano
title_short The archaeological artifacts can play? : The study of materiality in ciberarchaeology context
title_full The archaeological artifacts can play? : The study of materiality in ciberarchaeology context
title_fullStr The archaeological artifacts can play? : The study of materiality in ciberarchaeology context
title_full_unstemmed The archaeological artifacts can play? : The study of materiality in ciberarchaeology context
title_sort The archaeological artifacts can play? : The study of materiality in ciberarchaeology context
author Daltro de Viveiros Pina, Amanda
author_facet Daltro de Viveiros Pina, Amanda
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Daltro de Viveiros Pina, Amanda
dc.subject.por.fl_str_mv Post-processual Archaeology
Archaeogaming
Ciberarchaeology
Ciberculture
The Last Banquet in Herculaneum
Arqueología posprocesual
Archaeogaming
Ciberarqueología
Cibercultura
El Último Banquete en Herculano
Arqueologia pós-processual
Archaeogaming
Cibercultura
Ciberarqueologia
O Último Banquete em Herculano
topic Post-processual Archaeology
Archaeogaming
Ciberarchaeology
Ciberculture
The Last Banquet in Herculaneum
Arqueología posprocesual
Archaeogaming
Ciberarqueología
Cibercultura
El Último Banquete en Herculano
Arqueologia pós-processual
Archaeogaming
Cibercultura
Ciberarqueologia
O Último Banquete em Herculano
description This work highlights the archaeological elements use in the digital field and the influence of electronic games on archeological theory. Thereafter, we analyze the studies regarding the material culture on immaterial spaces, elucidating what would be pixels and how are they inserted in human life and, consequently, in Archaeology. Aims to understood varied forms that the archaeological patrimony presents in palpable and nonpalpable contexts. The case study is based on a game developed by the Provincial Roman Archaeology Lab from São Paulo University entitled “O Último Banquetem em Herculano”. It finalizes reflecting about the application of ciberarchaeology theory in the context of case study.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8657333
10.20396/rap.v13i2.8657333
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8657333
identifier_str_mv 10.20396/rap.v13i2.8657333
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8657333/22202
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Arqueologia Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Arqueologia Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brasil; contemporâneo
Brasil; contemporâneo
Brasil; contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Revista Arqueologia Pública; Vol. 13 No. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 97-123
Revista Arqueologia Pública; Vol. 13 Núm. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 97-123
Revista Arqueologia Pública; v. 13 n. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 97-123
2237-8294
reponame:Revista de Arqueologia Pública
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista de Arqueologia Pública
collection Revista de Arqueologia Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv rap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br
_version_ 1809280613893537792