The past is a present: the education as liberatory practice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista de Arqueologia Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666236 |
Resumo: | The current article takes as a starting point the archaeological exhibition diverse: "Gender Facets in Pre-Hispanic Ecuador.” In this contribution, we propose that an education praxis enabled by a dialogic methodology can positively articulate spaces within universities, museums and activist groups, and trigger real steps towards a real Public Archeology. Furthermore, we propose how Paulo Freire's reflections on education as a practice of freedom, and his detailed methodological proposals from the “Pedagogy of the Oppressed”, can be further applied in order to question and subvert different hegemonic intellectual and social fields. |
id |
UNICAMP-5_20b8d9a9bde42d0c4151dbf462fa165e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666236 |
network_acronym_str |
UNICAMP-5 |
network_name_str |
Revista de Arqueologia Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
The past is a present: the education as liberatory practiceEl pasado es el presente: la educación como práctica de libertadO passado é o presente: a educação como prática de liberdadePublic archeologyPedagogy of the opressedMuseologyGender archeologyEcuadorian archeologyArqueologia públicaPedagogia do oprimidoArqueologia equatorianaMuseologiaArqueologia de gêneroArqueología publicaPedagogia del oprimidoArqueología ecuatorianaMuseologíaArqueología de géneroThe current article takes as a starting point the archaeological exhibition diverse: "Gender Facets in Pre-Hispanic Ecuador.” In this contribution, we propose that an education praxis enabled by a dialogic methodology can positively articulate spaces within universities, museums and activist groups, and trigger real steps towards a real Public Archeology. Furthermore, we propose how Paulo Freire's reflections on education as a practice of freedom, and his detailed methodological proposals from the “Pedagogy of the Oppressed”, can be further applied in order to question and subvert different hegemonic intellectual and social fields.Tomando como punto de partida la exposición arqueológica diverso. "Facetas del género en el Ecuador prehispánico”, planteamos que la praxis de educación problematizante mediante el método dialógico puede articular espacios como universidades, museos y colectivos activistas, y desencadenar pasos reales hacia una arqueología pública. Además, en el presente artículo, proponemos cómo las reflexiones de Paulo Freire sobre la educación como práctica de libertad, y sus propuestas metodológicas detalladas en la “Pedagogía del oprimido”, se pueden vincular y cristalizar, para cuestionar y subvertir diferentes campos del poder intelectual y social.A partir da exposição arqueológica diversa: "Facetas del género en el Ecuador prehispánico”, propomos que a prática educativa crítica mediante o método dialógico pode articular espaços como universidades, museus e grupos ativistas e desencadear uma boa prática de arqueologia pública. Neste artigo, propomos como as reflexões de Paulo Freire sobre a educação como prática da liberdade, e suas detalhadas propostas metodológicas na “Pedagogia do oprimido”, podem ser articuladas e implementadas para questionar e subverter diferentes campos do conhecimento, do poder intelectual e social.Universidade Estadual de Campinas2021-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/866623610.20396/rap.v16i2.8666236Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 No. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 9-22Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 Núm. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 9-22Revista Arqueologia Pública; v. 16 n. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 9-222237-8294reponame:Revista de Arqueologia Públicainstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPspahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666236/27819Ecuador; Century XXIEcuador; Siglo XXIEquador; Século XXICopyright (c) 2021 Revista Arqueologia Públicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessUgalde Mora, Maria FernandaBenavides, Oswaldo Hugo2022-02-14T14:09:37Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666236Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/oairap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br2237-82942237-8294opendoar:2022-02-14T14:09:37Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The past is a present: the education as liberatory practice El pasado es el presente: la educación como práctica de libertad O passado é o presente: a educação como prática de liberdade |
title |
The past is a present: the education as liberatory practice |
spellingShingle |
The past is a present: the education as liberatory practice Ugalde Mora, Maria Fernanda Public archeology Pedagogy of the opressed Museology Gender archeology Ecuadorian archeology Arqueologia pública Pedagogia do oprimido Arqueologia equatoriana Museologia Arqueologia de gênero Arqueología publica Pedagogia del oprimido Arqueología ecuatoriana Museología Arqueología de género |
title_short |
The past is a present: the education as liberatory practice |
title_full |
The past is a present: the education as liberatory practice |
title_fullStr |
The past is a present: the education as liberatory practice |
title_full_unstemmed |
The past is a present: the education as liberatory practice |
title_sort |
The past is a present: the education as liberatory practice |
author |
Ugalde Mora, Maria Fernanda |
author_facet |
Ugalde Mora, Maria Fernanda Benavides, Oswaldo Hugo |
author_role |
author |
author2 |
Benavides, Oswaldo Hugo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ugalde Mora, Maria Fernanda Benavides, Oswaldo Hugo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Public archeology Pedagogy of the opressed Museology Gender archeology Ecuadorian archeology Arqueologia pública Pedagogia do oprimido Arqueologia equatoriana Museologia Arqueologia de gênero Arqueología publica Pedagogia del oprimido Arqueología ecuatoriana Museología Arqueología de género |
topic |
Public archeology Pedagogy of the opressed Museology Gender archeology Ecuadorian archeology Arqueologia pública Pedagogia do oprimido Arqueologia equatoriana Museologia Arqueologia de gênero Arqueología publica Pedagogia del oprimido Arqueología ecuatoriana Museología Arqueología de género |
description |
The current article takes as a starting point the archaeological exhibition diverse: "Gender Facets in Pre-Hispanic Ecuador.” In this contribution, we propose that an education praxis enabled by a dialogic methodology can positively articulate spaces within universities, museums and activist groups, and trigger real steps towards a real Public Archeology. Furthermore, we propose how Paulo Freire's reflections on education as a practice of freedom, and his detailed methodological proposals from the “Pedagogy of the Oppressed”, can be further applied in order to question and subvert different hegemonic intellectual and social fields. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666236 10.20396/rap.v16i2.8666236 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666236 |
identifier_str_mv |
10.20396/rap.v16i2.8666236 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666236/27819 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Ecuador; Century XXI Ecuador; Siglo XXI Equador; Século XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 No. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 9-22 Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 Núm. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 9-22 Revista Arqueologia Pública; v. 16 n. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 9-22 2237-8294 reponame:Revista de Arqueologia Pública instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Revista de Arqueologia Pública |
collection |
Revista de Arqueologia Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br |
_version_ |
1809280613991055360 |