The past is a present: the education as liberatory practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ugalde Mora, Maria Fernanda
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Benavides, Oswaldo Hugo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista de Arqueologia Pública
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666236
Resumo: The current article takes as a starting point the archaeological exhibition diverse: "Gender Facets in Pre-Hispanic Ecuador.”  In this contribution, we propose that an education praxis enabled by a dialogic methodology can positively articulate spaces within universities, museums and activist groups, and trigger real steps towards a real Public Archeology. Furthermore, we propose how Paulo Freire's reflections on education as a practice of freedom, and his detailed methodological proposals from the “Pedagogy of the Oppressed”, can be further applied in order to question and subvert different hegemonic intellectual and social fields.
id UNICAMP-5_20b8d9a9bde42d0c4151dbf462fa165e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666236
network_acronym_str UNICAMP-5
network_name_str Revista de Arqueologia Pública
repository_id_str
spelling The past is a present: the education as liberatory practiceEl pasado es el presente: la educación como práctica de libertadO passado é o presente: a educação como prática de liberdadePublic archeologyPedagogy of the opressedMuseologyGender archeologyEcuadorian archeologyArqueologia públicaPedagogia do oprimidoArqueologia equatorianaMuseologiaArqueologia de gêneroArqueología publicaPedagogia del oprimidoArqueología ecuatorianaMuseologíaArqueología de géneroThe current article takes as a starting point the archaeological exhibition diverse: "Gender Facets in Pre-Hispanic Ecuador.”  In this contribution, we propose that an education praxis enabled by a dialogic methodology can positively articulate spaces within universities, museums and activist groups, and trigger real steps towards a real Public Archeology. Furthermore, we propose how Paulo Freire's reflections on education as a practice of freedom, and his detailed methodological proposals from the “Pedagogy of the Oppressed”, can be further applied in order to question and subvert different hegemonic intellectual and social fields.Tomando como punto de partida la exposición arqueológica diverso. "Facetas del género en el Ecuador prehispánico”, planteamos que la praxis de educación problematizante mediante el método dialógico puede articular espacios como universidades, museos y colectivos activistas, y desencadenar pasos reales hacia una arqueología pública. Además, en el presente artículo, proponemos cómo las reflexiones de Paulo Freire sobre la educación como práctica de libertad, y sus propuestas metodológicas detalladas en la “Pedagogía del oprimido”, se pueden vincular y cristalizar, para cuestionar y subvertir diferentes campos del poder intelectual y social.A partir da exposição arqueológica  diversa: "Facetas del género en el Ecuador prehispánico”, propomos que a prática educativa crítica mediante o método dialógico pode articular espaços como universidades, museus e grupos ativistas e desencadear uma boa prática de  arqueologia pública. Neste artigo, propomos como as reflexões de Paulo Freire sobre a educação como prática da liberdade, e suas detalhadas propostas metodológicas na “Pedagogia do oprimido”, podem ser articuladas e implementadas para questionar e subverter diferentes campos do conhecimento, do poder intelectual e social.Universidade Estadual de Campinas2021-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/866623610.20396/rap.v16i2.8666236Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 No. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 9-22Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 Núm. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 9-22Revista Arqueologia Pública; v. 16 n. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 9-222237-8294reponame:Revista de Arqueologia Públicainstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPspahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666236/27819Ecuador; Century XXIEcuador; Siglo XXIEquador; Século XXICopyright (c) 2021 Revista Arqueologia Públicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessUgalde Mora, Maria FernandaBenavides, Oswaldo Hugo2022-02-14T14:09:37Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666236Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/oairap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br2237-82942237-8294opendoar:2022-02-14T14:09:37Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The past is a present: the education as liberatory practice
El pasado es el presente: la educación como práctica de libertad
O passado é o presente: a educação como prática de liberdade
title The past is a present: the education as liberatory practice
spellingShingle The past is a present: the education as liberatory practice
Ugalde Mora, Maria Fernanda
Public archeology
Pedagogy of the opressed
Museology
Gender archeology
Ecuadorian archeology
Arqueologia pública
Pedagogia do oprimido
Arqueologia equatoriana
Museologia
Arqueologia de gênero
Arqueología publica
Pedagogia del oprimido
Arqueología ecuatoriana
Museología
Arqueología de género
title_short The past is a present: the education as liberatory practice
title_full The past is a present: the education as liberatory practice
title_fullStr The past is a present: the education as liberatory practice
title_full_unstemmed The past is a present: the education as liberatory practice
title_sort The past is a present: the education as liberatory practice
author Ugalde Mora, Maria Fernanda
author_facet Ugalde Mora, Maria Fernanda
Benavides, Oswaldo Hugo
author_role author
author2 Benavides, Oswaldo Hugo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ugalde Mora, Maria Fernanda
Benavides, Oswaldo Hugo
dc.subject.por.fl_str_mv Public archeology
Pedagogy of the opressed
Museology
Gender archeology
Ecuadorian archeology
Arqueologia pública
Pedagogia do oprimido
Arqueologia equatoriana
Museologia
Arqueologia de gênero
Arqueología publica
Pedagogia del oprimido
Arqueología ecuatoriana
Museología
Arqueología de género
topic Public archeology
Pedagogy of the opressed
Museology
Gender archeology
Ecuadorian archeology
Arqueologia pública
Pedagogia do oprimido
Arqueologia equatoriana
Museologia
Arqueologia de gênero
Arqueología publica
Pedagogia del oprimido
Arqueología ecuatoriana
Museología
Arqueología de género
description The current article takes as a starting point the archaeological exhibition diverse: "Gender Facets in Pre-Hispanic Ecuador.”  In this contribution, we propose that an education praxis enabled by a dialogic methodology can positively articulate spaces within universities, museums and activist groups, and trigger real steps towards a real Public Archeology. Furthermore, we propose how Paulo Freire's reflections on education as a practice of freedom, and his detailed methodological proposals from the “Pedagogy of the Oppressed”, can be further applied in order to question and subvert different hegemonic intellectual and social fields.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666236
10.20396/rap.v16i2.8666236
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666236
identifier_str_mv 10.20396/rap.v16i2.8666236
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666236/27819
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Ecuador; Century XXI
Ecuador; Siglo XXI
Equador; Século XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 No. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 9-22
Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 Núm. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 9-22
Revista Arqueologia Pública; v. 16 n. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 9-22
2237-8294
reponame:Revista de Arqueologia Pública
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista de Arqueologia Pública
collection Revista de Arqueologia Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv rap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br
_version_ 1809280613991055360