The grape leaves from the Evas of Marajó Island and the (des)construction of archaeological narratives
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Arqueologia Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8654806 |
Resumo: | Queer theory has enabled Archaeology to reflect upon how it constructs its definition of the "other" of the past by mirroring hegemonic values and concepts. In view of this, cis heteronormative interpretations of past societies have been questionedin order to construct alternative ways of representing the past, especially with respect to gender and sexuality. Since the second half of the nineteenth century, archaeological interpretations of the ceramic tangasof the Marajoara phase have suggested that they were used exclusively by women, a view that has been reproduced to this day. This article revises, from the Queer Archaeology critique, the bibliography referring to the ceramic tangasin order to understand how this idea was formed, and confronts the contextual data available. |
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The grape leaves from the Evas of Marajó Island and the (des)construction of archaeological narrativesLas hojas de uva de los Evas de la isla de Marajó y la (des)construcción de narraciones arqueológicasAs folhas de videiras das Evas da Ilha de Marajó e a (des)construção de narrativas arqueológicasMarajoara PhaseCeramic tangasQueer ArcheologyFase MarajoaraTangas cerámicasArqueología QueerFase MarajoaraTangas cerâmicasArqueologia QueerQueer theory has enabled Archaeology to reflect upon how it constructs its definition of the "other" of the past by mirroring hegemonic values and concepts. In view of this, cis heteronormative interpretations of past societies have been questionedin order to construct alternative ways of representing the past, especially with respect to gender and sexuality. Since the second half of the nineteenth century, archaeological interpretations of the ceramic tangasof the Marajoara phase have suggested that they were used exclusively by women, a view that has been reproduced to this day. This article revises, from the Queer Archaeology critique, the bibliography referring to the ceramic tangasin order to understand how this idea was formed, and confronts the contextual data available.La teoría queerha posibilitado una auto-reflexión al interior de la Arqueología sobre la forma en que construye su definición sobre el "otro" del pasado a partir del reflejo de valores y conceptos hegemónicos . En este sentido, hoy en dia las interpretaciones sobre las sociedades pretéritas han sido cuestionadas, intentando construir formas alternativas de representar el pasado, sobre todo, en lo que se refiere al género y la sexualidad. Las interpretaciones arqueológicas han sugerido, desde la segunda mitad del siglo XIX, que las tangas de cerámica de la fase Marajoara eran usadas exclusivamente por mujeres y esto ha sido reproducido hasta los días de hoy. Este artículo revisita, a partir de una óptica crítica derivada de la Arqueología Queer, la bibliografía referente a las tangas cerámicas con el objetivo de comprender cómo se formuló esta idea, buscando también confrontar los datos contextuales disponibles.A teoria queer tem possibilitado uma auto-reflexão à Arqueologia sobre a maneira como constrói a sua definição sobre o “outro” do passado a partir do espelhamento de valores e conceitos hegêmonicos. Diante disto, interpretações cisheteronormativas sobre as sociedades pretéritas têm sido questionadas, visando construir maneiras alternativas de representar o passado, sobretudo, no que diz respeito a gênero e sexualidade. Interpretações arqueológicas têm sugerido, desde a segunda metade do século XIX, que as tangas de cerâmica da fase marajoara eram usadas exclusivamente por mulheres e isto tem sido reproduzido até os dias de hoje. Este artigo revisita, a partir da crítica da Arqueologia Queer, a bibliografia referente às tangas cerâmicas com o intuito de compreender como esta ideia foi formatada, visando também confrontar os dados contextuais disponíveis.Universidade Estadual de Campinas2019-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTexto info:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/865480610.20396/rap.v13i1.8654806Revista Arqueologia Pública; Vol. 13 No. 1[22] (2019): Temática: Arqueologia Queer; 155-179Revista Arqueologia Pública; Vol. 13 Núm. 1[22] (2019): Temática: Arqueologia Queer; 155-179Revista Arqueologia Pública; v. 13 n. 1[22] (2019): Temática: Arqueologia Queer; 155-1792237-8294reponame:Revista de Arqueologia Públicainstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8654806/21013Global; Century XXIGlobal; Siglo XXIGlobal; Século XXICopyright (c) 2019 Revista Arqueologia Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Emerson Nobre da2020-07-17T15:04:33Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654806Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/oairap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br2237-82942237-8294opendoar:2020-07-17T15:04:33Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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