Pedagogical archeology: theoretical and conceptual reflections
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Arqueologia Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666241 |
Resumo: | Archeology in Brazil has been generally developed disconnected from pedagogical praxis. The objective of this article is to reach a proposal to reduce this disconnection, with the promotion of archaeological pedagogy articulated with theoretical currents for the development of contents that provide autonomy. This encouragement permeates the understanding that archaeological research is not a technicist activity, and that the humanities must be integrated with the promotion of interactions, which provide connections with people and their memories, ancestry, and practices. It is necessary to understand that archaeological pedagogy should not be centered on describing archaeological records and/or formulating syntheses with abstract language but should seek to show the connections with societies in the places where the investigation is carried out. |
id |
UNICAMP-5_a2ef18d4ed004c67ed8e0f6b313486a5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666241 |
network_acronym_str |
UNICAMP-5 |
network_name_str |
Revista de Arqueologia Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogical archeology: theoretical and conceptual reflectionsArqueología pedagógica: reflexiones teóricas y conceptualesArqueologia pedagógica : reflexões teóricas e conceituais ArqueologiaPedagogiaDecolonizaçãoAutonomiaCosmopercepçãoArqueologíaPedagogíaCosmopercepciónAutonomíaDescolonizaciónArcheologyPedagogyAutonomyCosmoperception DecolonizationArcheology in Brazil has been generally developed disconnected from pedagogical praxis. The objective of this article is to reach a proposal to reduce this disconnection, with the promotion of archaeological pedagogy articulated with theoretical currents for the development of contents that provide autonomy. This encouragement permeates the understanding that archaeological research is not a technicist activity, and that the humanities must be integrated with the promotion of interactions, which provide connections with people and their memories, ancestry, and practices. It is necessary to understand that archaeological pedagogy should not be centered on describing archaeological records and/or formulating syntheses with abstract language but should seek to show the connections with societies in the places where the investigation is carried out.La arqueología en Brasil se ha desarrollado generalmente desconectada de la praxis pedagógica. El objetivo de este artículo es llegar a una propuesta para reducir esta desconexión, con la promoción de la pedagogía arqueológica articulada con corrientes teóricas para el desarrollo de contenidos que otorguen autonomía. Este estímulo impregna el entendimiento de que la investigación arqueológica no es una actividad tecnicista, y que las humanidades deben integrarse con la promoción de interacciones, que proporcionen conexiones con las personas y sus memorias, ancestros y prácticas. Es necesario entender que la pedagogía arqueológica no debe centrarse en describir registros arqueológicos y / o formular síntesis con lenguaje abstracto, sino que debe buscar mostrar las conexiones con las sociedades en los lugares donde se realiza la investigación.A arqueologia no Brasil, vem sendo desenvolvida em geral desconectada das práxis pedagógicas. O objetivo deste artigo, é alcançar uma proposta para reduzir essa desconexão, com fomentação da pedagogia arqueológica articulada à correntes teóricas para o desenvolvimento de conteúdos que proporcionem autonomia. Esta fomentação perpassa pelo entendimento que a pesquisa arqueológica, não é uma atividade tecnicista, e que deve ser integrada as humanidades com a promoção de interações que proporcionem conexões com as pessoas e suas memórias, ancestralidades e práticas. Sendo necessário compreender que a pedagogia arqueológica não deve estar centrada em descrever os registros arqueológicos e/ou na formulação de sínteses com linguagem abstrata, mas deve buscar mostrar as conexões com as sociedades dos lugares onde a investigação é realizada.Universidade Estadual de Campinas2021-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/866624110.20396/rap.v16i2.8666241Revista Arqueologia Pública; v. 16 n. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 179-195Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 No. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 179-195Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 Núm. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 179-1952237-8294reponame:Revista de Arqueologia Públicainstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666241/27790Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Revista Arqueologia Públicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSamia, Danielle Gomes 2022-02-03T12:32:48Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666241Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/oairap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br2237-82942237-8294opendoar:2022-11-08T14:22:33.326681Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogical archeology: theoretical and conceptual reflections Arqueología pedagógica: reflexiones teóricas y conceptuales Arqueologia pedagógica : reflexões teóricas e conceituais |
title |
Pedagogical archeology: theoretical and conceptual reflections |
spellingShingle |
Pedagogical archeology: theoretical and conceptual reflections Samia, Danielle Gomes Arqueologia Pedagogia Decolonização Autonomia Cosmopercepção Arqueología Pedagogía Cosmopercepción Autonomía Descolonización Archeology Pedagogy Autonomy Cosmoperception Decolonization |
title_short |
Pedagogical archeology: theoretical and conceptual reflections |
title_full |
Pedagogical archeology: theoretical and conceptual reflections |
title_fullStr |
Pedagogical archeology: theoretical and conceptual reflections |
title_full_unstemmed |
Pedagogical archeology: theoretical and conceptual reflections |
title_sort |
Pedagogical archeology: theoretical and conceptual reflections |
author |
Samia, Danielle Gomes |
author_facet |
Samia, Danielle Gomes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Samia, Danielle Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arqueologia Pedagogia Decolonização Autonomia Cosmopercepção Arqueología Pedagogía Cosmopercepción Autonomía Descolonización Archeology Pedagogy Autonomy Cosmoperception Decolonization |
topic |
Arqueologia Pedagogia Decolonização Autonomia Cosmopercepção Arqueología Pedagogía Cosmopercepción Autonomía Descolonización Archeology Pedagogy Autonomy Cosmoperception Decolonization |
description |
Archeology in Brazil has been generally developed disconnected from pedagogical praxis. The objective of this article is to reach a proposal to reduce this disconnection, with the promotion of archaeological pedagogy articulated with theoretical currents for the development of contents that provide autonomy. This encouragement permeates the understanding that archaeological research is not a technicist activity, and that the humanities must be integrated with the promotion of interactions, which provide connections with people and their memories, ancestry, and practices. It is necessary to understand that archaeological pedagogy should not be centered on describing archaeological records and/or formulating syntheses with abstract language but should seek to show the connections with societies in the places where the investigation is carried out. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666241 10.20396/rap.v16i2.8666241 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666241 |
identifier_str_mv |
10.20396/rap.v16i2.8666241 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666241/27790 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Arqueologia Pública; v. 16 n. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 179-195 Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 No. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 179-195 Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 Núm. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 179-195 2237-8294 reponame:Revista de Arqueologia Pública instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Revista de Arqueologia Pública |
collection |
Revista de Arqueologia Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br |
_version_ |
1800216388748443648 |