Pedagogical archeology: theoretical and conceptual reflections

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Samia, Danielle Gomes
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Arqueologia Pública
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666241
Resumo: Archeology in Brazil has been generally developed disconnected from pedagogical praxis. The objective of this article is to reach a proposal to reduce this disconnection, with the promotion of archaeological pedagogy articulated with theoretical currents for the development of contents that provide autonomy. This encouragement permeates the understanding that archaeological research is not a technicist activity, and that the humanities must be integrated with the promotion of interactions, which provide connections with people and their memories, ancestry, and practices. It is necessary to understand that archaeological pedagogy should not be centered on describing archaeological records and/or formulating syntheses with abstract language but should seek to show the connections with societies in the places where the investigation is carried out.
id UNICAMP-5_a2ef18d4ed004c67ed8e0f6b313486a5
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666241
network_acronym_str UNICAMP-5
network_name_str Revista de Arqueologia Pública
repository_id_str
spelling Pedagogical archeology: theoretical and conceptual reflectionsArqueología pedagógica: reflexiones teóricas y conceptualesArqueologia pedagógica : reflexões teóricas e conceituais ArqueologiaPedagogiaDecolonizaçãoAutonomiaCosmopercepçãoArqueologíaPedagogíaCosmopercepciónAutonomíaDescolonizaciónArcheologyPedagogyAutonomyCosmoperception DecolonizationArcheology in Brazil has been generally developed disconnected from pedagogical praxis. The objective of this article is to reach a proposal to reduce this disconnection, with the promotion of archaeological pedagogy articulated with theoretical currents for the development of contents that provide autonomy. This encouragement permeates the understanding that archaeological research is not a technicist activity, and that the humanities must be integrated with the promotion of interactions, which provide connections with people and their memories, ancestry, and practices. It is necessary to understand that archaeological pedagogy should not be centered on describing archaeological records and/or formulating syntheses with abstract language but should seek to show the connections with societies in the places where the investigation is carried out.La arqueología en Brasil se ha desarrollado generalmente desconectada de la praxis pedagógica. El objetivo de este artículo es llegar a una propuesta para reducir esta desconexión, con la promoción de la pedagogía arqueológica articulada con corrientes teóricas para el desarrollo de contenidos que otorguen autonomía. Este estímulo impregna el entendimiento de que la investigación arqueológica no es una actividad tecnicista, y que las humanidades deben integrarse con la promoción de interacciones, que proporcionen conexiones con las personas y sus memorias, ancestros y prácticas. Es necesario entender que la pedagogía arqueológica no debe centrarse en describir registros arqueológicos y / o formular síntesis con lenguaje abstracto, sino que debe buscar mostrar las conexiones con las sociedades en los lugares donde se realiza la investigación.A arqueologia no Brasil, vem sendo desenvolvida em geral desconectada das práxis pedagógicas. O objetivo deste artigo, é alcançar uma proposta para reduzir essa desconexão, com fomentação da pedagogia arqueológica articulada à correntes teóricas para o desenvolvimento de conteúdos que proporcionem autonomia. Esta fomentação perpassa pelo entendimento que a pesquisa arqueológica, não é uma atividade tecnicista, e que deve ser integrada as humanidades com a promoção de interações que proporcionem conexões com as pessoas e suas memórias, ancestralidades e práticas. Sendo necessário compreender que a pedagogia arqueológica não deve estar centrada em descrever os registros arqueológicos e/ou na formulação de sínteses com linguagem abstrata, mas deve buscar mostrar as conexões com as sociedades dos lugares onde a investigação é realizada.Universidade Estadual de Campinas2021-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/866624110.20396/rap.v16i2.8666241Revista Arqueologia Pública; v. 16 n. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 179-195Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 No. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 179-195Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 Núm. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 179-1952237-8294reponame:Revista de Arqueologia Públicainstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666241/27790Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Revista Arqueologia Públicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSamia, Danielle Gomes 2022-02-03T12:32:48Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666241Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/oairap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br2237-82942237-8294opendoar:2022-11-08T14:22:33.326681Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogical archeology: theoretical and conceptual reflections
Arqueología pedagógica: reflexiones teóricas y conceptuales
Arqueologia pedagógica : reflexões teóricas e conceituais
title Pedagogical archeology: theoretical and conceptual reflections
spellingShingle Pedagogical archeology: theoretical and conceptual reflections
Samia, Danielle Gomes
Arqueologia
Pedagogia
Decolonização
Autonomia
Cosmopercepção
Arqueología
Pedagogía
Cosmopercepción
Autonomía
Descolonización
Archeology
Pedagogy
Autonomy
Cosmoperception
Decolonization
title_short Pedagogical archeology: theoretical and conceptual reflections
title_full Pedagogical archeology: theoretical and conceptual reflections
title_fullStr Pedagogical archeology: theoretical and conceptual reflections
title_full_unstemmed Pedagogical archeology: theoretical and conceptual reflections
title_sort Pedagogical archeology: theoretical and conceptual reflections
author Samia, Danielle Gomes
author_facet Samia, Danielle Gomes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Samia, Danielle Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Arqueologia
Pedagogia
Decolonização
Autonomia
Cosmopercepção
Arqueología
Pedagogía
Cosmopercepción
Autonomía
Descolonización
Archeology
Pedagogy
Autonomy
Cosmoperception
Decolonization
topic Arqueologia
Pedagogia
Decolonização
Autonomia
Cosmopercepção
Arqueología
Pedagogía
Cosmopercepción
Autonomía
Descolonización
Archeology
Pedagogy
Autonomy
Cosmoperception
Decolonization
description Archeology in Brazil has been generally developed disconnected from pedagogical praxis. The objective of this article is to reach a proposal to reduce this disconnection, with the promotion of archaeological pedagogy articulated with theoretical currents for the development of contents that provide autonomy. This encouragement permeates the understanding that archaeological research is not a technicist activity, and that the humanities must be integrated with the promotion of interactions, which provide connections with people and their memories, ancestry, and practices. It is necessary to understand that archaeological pedagogy should not be centered on describing archaeological records and/or formulating syntheses with abstract language but should seek to show the connections with societies in the places where the investigation is carried out.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666241
10.20396/rap.v16i2.8666241
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666241
identifier_str_mv 10.20396/rap.v16i2.8666241
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666241/27790
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Revista Arqueologia Pública; v. 16 n. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 179-195
Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 No. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 179-195
Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 Núm. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 179-195
2237-8294
reponame:Revista de Arqueologia Pública
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista de Arqueologia Pública
collection Revista de Arqueologia Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv rap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br
_version_ 1800216388748443648