Secondary Education in the Capital of the Province of Minas Gerais (1830-1840)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Resgate (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8663361 |
Resumo: | This article analyzes the debates and disputes that were in the genesis of creating the first Secondary Public School of the Minas Gerais province called “Collegio de Nossa Senhora de Assumpção”. Anchored on the studies of the Nw History, Political History and History of Education, we analyzed newspapers of the period, provincial reports and the educational legislation. It's clear the powers disputes, especially, between the Civil and Ecclesiastical Power, on the context of governmental strategies aimed to the organization and institutionalization of the provincial educational field consequential of the 1834 constitutional amendment. The modernization of the province and the demands of professionals to the new imperial bureaucracies defined the theme of the debates orienting the critics to the detachment of the practices and of the contents present on the formation of the youth from Minas Gerais. |
id |
UNICAMP-6_427e4a876ed2a54ca3732b983c2852ca |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8663361 |
network_acronym_str |
UNICAMP-6 |
network_name_str |
Resgate (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Secondary Education in the Capital of the Province of Minas Gerais (1830-1840)Educación secundaria en la capital de la provincia de Minas Gerais (1830-1840)O ensino secundário na Capital da província de Minas Gerais (1830-1840) Seminar of MarianaCompanhia Auxiliadora da InstruçãoColégio Nossa Senhora da AssunçãoSeminario de MarianaCompanhia Auxiliadora da InstruçãoColégio Nossa Senhora da AssunçãoSeminário de MarianaCompanhia Auxiliadora da InstruçãoColégio Nossa Senhora da AssunçãoThis article analyzes the debates and disputes that were in the genesis of creating the first Secondary Public School of the Minas Gerais province called “Collegio de Nossa Senhora de Assumpção”. Anchored on the studies of the Nw History, Political History and History of Education, we analyzed newspapers of the period, provincial reports and the educational legislation. It's clear the powers disputes, especially, between the Civil and Ecclesiastical Power, on the context of governmental strategies aimed to the organization and institutionalization of the provincial educational field consequential of the 1834 constitutional amendment. The modernization of the province and the demands of professionals to the new imperial bureaucracies defined the theme of the debates orienting the critics to the detachment of the practices and of the contents present on the formation of the youth from Minas Gerais.Este artículo analiza los debates y disputas surgidos de la creación de la primera escuela secundaria pública en la provincia de Minas Gerais, denominada “Collegio de Nossa Senhora de Assumpção”. Anclando los estudios de la Nueva Historia Política y la Historia de la Educación, analizamos los periódicos de la época, los informes provinciales y la legislación educativa. Evidenciase las disputas de poder, principalmente entre el Poder Civil y Eclesiástico, en el contexto de las estrategias de gobierno orientadas a la organización e institucionalización del campo educativo provincial según la reforma constitucional de 1834. La modernización de la Provincia y las demandas profesionales para nuevas burocracias imperiales son fundamentales para definir la teoría de dos debates, orientando la crítica a la separación de las prácticas y los contenidos presentes en la formación de la juventud de Minas Gerais.Este artigo analisa os debates e disputas que estiveram na gênese da criação do primeiro colégio público de Ensino Secundário da província de Minas Gerais, denominado “Collegio de Nossa Senhora de Assumpção”. Ancorada nos estudos da Nova História Política e da História da Educação, analisamos jornais da época, relatórios provinciais e a legislação educacional. Evidenciam-se disputas de poderes, especialmente, entre o Poder Civil e Poder Eclesiático, no contexto das estratégias governamentais voltadas à organização e institucionalização do campo educativo provincial decorrentes da emenda constitucional de 1834. A modernização da Província e as demandas profissionais para as novas burocracias imperiais definiriam o teor dos debates orientando as críticas ao distanciamento das práticas e dos conteúdos presentes na formação da mocidade mineira.Universidade Estadual de Campinas2021-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/866336110.20396/resgate.v29i1.8663361Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 29 (2021): Continuous publishing; e021008Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 29 (2021): Publicación continua; e021008Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; v. 29 (2021): Publicação Contínua; e0210082178-3284reponame:Resgate (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8663361/27306Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Vera Lúcia Nogueirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Vera Lúcia2021-09-21T17:07:53Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8663361Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/oai||resgate@unicamp.br2178-32842178-3284opendoar:2021-09-21T17:07:53Resgate (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Secondary Education in the Capital of the Province of Minas Gerais (1830-1840) Educación secundaria en la capital de la provincia de Minas Gerais (1830-1840) O ensino secundário na Capital da província de Minas Gerais (1830-1840) |
title |
Secondary Education in the Capital of the Province of Minas Gerais (1830-1840) |
spellingShingle |
Secondary Education in the Capital of the Province of Minas Gerais (1830-1840) Nogueira, Vera Lúcia Seminar of Mariana Companhia Auxiliadora da Instrução Colégio Nossa Senhora da Assunção Seminario de Mariana Companhia Auxiliadora da Instrução Colégio Nossa Senhora da Assunção Seminário de Mariana Companhia Auxiliadora da Instrução Colégio Nossa Senhora da Assunção |
title_short |
Secondary Education in the Capital of the Province of Minas Gerais (1830-1840) |
title_full |
Secondary Education in the Capital of the Province of Minas Gerais (1830-1840) |
title_fullStr |
Secondary Education in the Capital of the Province of Minas Gerais (1830-1840) |
title_full_unstemmed |
Secondary Education in the Capital of the Province of Minas Gerais (1830-1840) |
title_sort |
Secondary Education in the Capital of the Province of Minas Gerais (1830-1840) |
author |
Nogueira, Vera Lúcia |
author_facet |
Nogueira, Vera Lúcia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nogueira, Vera Lúcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Seminar of Mariana Companhia Auxiliadora da Instrução Colégio Nossa Senhora da Assunção Seminario de Mariana Companhia Auxiliadora da Instrução Colégio Nossa Senhora da Assunção Seminário de Mariana Companhia Auxiliadora da Instrução Colégio Nossa Senhora da Assunção |
topic |
Seminar of Mariana Companhia Auxiliadora da Instrução Colégio Nossa Senhora da Assunção Seminario de Mariana Companhia Auxiliadora da Instrução Colégio Nossa Senhora da Assunção Seminário de Mariana Companhia Auxiliadora da Instrução Colégio Nossa Senhora da Assunção |
description |
This article analyzes the debates and disputes that were in the genesis of creating the first Secondary Public School of the Minas Gerais province called “Collegio de Nossa Senhora de Assumpção”. Anchored on the studies of the Nw History, Political History and History of Education, we analyzed newspapers of the period, provincial reports and the educational legislation. It's clear the powers disputes, especially, between the Civil and Ecclesiastical Power, on the context of governmental strategies aimed to the organization and institutionalization of the provincial educational field consequential of the 1834 constitutional amendment. The modernization of the province and the demands of professionals to the new imperial bureaucracies defined the theme of the debates orienting the critics to the detachment of the practices and of the contents present on the formation of the youth from Minas Gerais. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8663361 10.20396/resgate.v29i1.8663361 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8663361 |
identifier_str_mv |
10.20396/resgate.v29i1.8663361 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8663361/27306 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Vera Lúcia Nogueira https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Vera Lúcia Nogueira https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 29 (2021): Continuous publishing; e021008 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 29 (2021): Publicación continua; e021008 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; v. 29 (2021): Publicação Contínua; e021008 2178-3284 reponame:Resgate (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Resgate (Online) |
collection |
Resgate (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Resgate (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||resgate@unicamp.br |
_version_ |
1800216871299973120 |