Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas Brasileiras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tigre, Paulo Bastos
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Dedrick, Jason
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Inovação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8648877
Resumo: The rapid diffusion of information technologies and the Internet gave birth to radical interpretations about their worldwide economic impacts. Three hypotheses widely discussed in the specialized literature are particularly interesting for their relevance for economic analysis and will be reviewed in this article based on empirical research on electronic commerce (EC) conducted by the Globalization and Electronic Commerce project at the University of California, Irvine. The first hypothesis states that EC diffusion is both a driving force and a consequence of the globalization process. The second is that new IT is giving birth to a "new economy" based on new information-based firms. Finally we analyze the hypothesis that EC is reducing the competitive disadvantages of small firms face their larger counterparts, thanks to informational and geographical impacts. Based on a survey with 200 firms, the article concludes that, at least in the case of Brazil, the findings do not support those hypotheses and that despite the undisputed importance of EC for business development, the technology itself determines neither industry structure or firms globalization strategies. Rather, EC helps firms and countries to further explore their existing economic trajectories.
id UNICAMP-9_584367f1ec85bdc9401785786652125c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8648877
network_acronym_str UNICAMP-9
network_name_str Revista Brasileira de Inovação (Online)
repository_id_str
spelling Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas BrasileirasMitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas BrasileirasElectronic CommerceGlobalizationNew EconomyCompetitivenessInformation TechnologiesTechnology DiffusionSmall FirmsB5M2L1L2D84Comércio eletrônico. Globalização. Nova economia. Competitividade. Tecnologias da informação. Difusão de tecnologia. Micro e pequenas empresas.B5M2L1L2D84The rapid diffusion of information technologies and the Internet gave birth to radical interpretations about their worldwide economic impacts. Three hypotheses widely discussed in the specialized literature are particularly interesting for their relevance for economic analysis and will be reviewed in this article based on empirical research on electronic commerce (EC) conducted by the Globalization and Electronic Commerce project at the University of California, Irvine. The first hypothesis states that EC diffusion is both a driving force and a consequence of the globalization process. The second is that new IT is giving birth to a "new economy" based on new information-based firms. Finally we analyze the hypothesis that EC is reducing the competitive disadvantages of small firms face their larger counterparts, thanks to informational and geographical impacts. Based on a survey with 200 firms, the article concludes that, at least in the case of Brazil, the findings do not support those hypotheses and that despite the undisputed importance of EC for business development, the technology itself determines neither industry structure or firms globalization strategies. Rather, EC helps firms and countries to further explore their existing economic trajectories.A difusão das tecnologias da informação, e mais recentemente da Internet vem gerando expectativas de transformações radicais na forma de funcionamento da economia mundial. Três hipóteses particularmente importantes pela sua abrangência são destacadas na literatura especializada e serão discutidas neste artigo com base em pesquisas empíricas sobre a difusão do comércio eletrônico conduzidas pelo projeto Globalization and Electronic Commerce, coordenado pela Universidade da Califórnia, Irvine. A primeira é que o processo de difusão do comércio eletrônico está bidirecionalmente associado ao processo de globalização. A segunda é que haveria uma "nova economia" baseada nas novas empresas intensivas em informação. A terceira hipótese analisada é que o comércio eletrônico reduz as desvantagens estruturais das micro e pequenas empresas, graças a seus impactos informacionais e espaciais. Com base em entrevistas com 200 empresas, a pesquisa revela que, pelo menos no caso do Brasil, tais hipóteses não estão se confirmando e que apesar da inegável importância do comércio eletrônico, a tecnologia não determina a estrutura da indústria nem modifica estratégias de globalização. Por outro lado, o artigo confirma que comércio eletrônico é uma importante ferramenta para ajudar empresas e países a desenvolverem trajetórias econômicas preexistentes.Universidade Estadual de Campinas2009-08-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisas empíricasapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/864887710.20396/rbi.v2i2.8648877Revista Brasileira de Inovação; Vol. 2 No. 2 (2003): jul./dez.; 377-405Revista Brasileira de Inovação; Vol. 2 Núm. 2 (2003): jul./dez.; 377-405Revista Brasileira de Inovação; v. 2 n. 2 (2003): jul./dez.; 377-4052178-2822reponame:Revista Brasileira de Inovação (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8648877/15415Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Inovaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTigre, Paulo BastosDedrick, Jason2017-05-09T13:56:44Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8648877Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbiPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/oai||rbi@ige.unicamp.br2178-28221677-2504opendoar:2017-05-09T13:56:44Revista Brasileira de Inovação (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas Brasileiras
Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas Brasileiras
title Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas Brasileiras
spellingShingle Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas Brasileiras
Tigre, Paulo Bastos
Electronic Commerce
Globalization
New Economy
Competitiveness
Information Technologies
Technology Diffusion
Small Firms
B5
M2
L1
L2
D84
Comércio eletrônico. Globalização. Nova economia. Competitividade. Tecnologias da informação. Difusão de tecnologia. Micro e pequenas empresas.
B5
M2
L1
L2
D84
title_short Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas Brasileiras
title_full Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas Brasileiras
title_fullStr Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas Brasileiras
title_full_unstemmed Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas Brasileiras
title_sort Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas Brasileiras
author Tigre, Paulo Bastos
author_facet Tigre, Paulo Bastos
Dedrick, Jason
author_role author
author2 Dedrick, Jason
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tigre, Paulo Bastos
Dedrick, Jason
dc.subject.por.fl_str_mv Electronic Commerce
Globalization
New Economy
Competitiveness
Information Technologies
Technology Diffusion
Small Firms
B5
M2
L1
L2
D84
Comércio eletrônico. Globalização. Nova economia. Competitividade. Tecnologias da informação. Difusão de tecnologia. Micro e pequenas empresas.
B5
M2
L1
L2
D84
topic Electronic Commerce
Globalization
New Economy
Competitiveness
Information Technologies
Technology Diffusion
Small Firms
B5
M2
L1
L2
D84
Comércio eletrônico. Globalização. Nova economia. Competitividade. Tecnologias da informação. Difusão de tecnologia. Micro e pequenas empresas.
B5
M2
L1
L2
D84
description The rapid diffusion of information technologies and the Internet gave birth to radical interpretations about their worldwide economic impacts. Three hypotheses widely discussed in the specialized literature are particularly interesting for their relevance for economic analysis and will be reviewed in this article based on empirical research on electronic commerce (EC) conducted by the Globalization and Electronic Commerce project at the University of California, Irvine. The first hypothesis states that EC diffusion is both a driving force and a consequence of the globalization process. The second is that new IT is giving birth to a "new economy" based on new information-based firms. Finally we analyze the hypothesis that EC is reducing the competitive disadvantages of small firms face their larger counterparts, thanks to informational and geographical impacts. Based on a survey with 200 firms, the article concludes that, at least in the case of Brazil, the findings do not support those hypotheses and that despite the undisputed importance of EC for business development, the technology itself determines neither industry structure or firms globalization strategies. Rather, EC helps firms and countries to further explore their existing economic trajectories.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-08-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisas empíricas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8648877
10.20396/rbi.v2i2.8648877
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8648877
identifier_str_mv 10.20396/rbi.v2i2.8648877
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8648877/15415
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Inovação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Inovação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Inovação; Vol. 2 No. 2 (2003): jul./dez.; 377-405
Revista Brasileira de Inovação; Vol. 2 Núm. 2 (2003): jul./dez.; 377-405
Revista Brasileira de Inovação; v. 2 n. 2 (2003): jul./dez.; 377-405
2178-2822
reponame:Revista Brasileira de Inovação (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista Brasileira de Inovação (Online)
collection Revista Brasileira de Inovação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Inovação (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||rbi@ige.unicamp.br
_version_ 1809464308146372608