Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas Brasileiras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Inovação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8648877 |
Resumo: | The rapid diffusion of information technologies and the Internet gave birth to radical interpretations about their worldwide economic impacts. Three hypotheses widely discussed in the specialized literature are particularly interesting for their relevance for economic analysis and will be reviewed in this article based on empirical research on electronic commerce (EC) conducted by the Globalization and Electronic Commerce project at the University of California, Irvine. The first hypothesis states that EC diffusion is both a driving force and a consequence of the globalization process. The second is that new IT is giving birth to a "new economy" based on new information-based firms. Finally we analyze the hypothesis that EC is reducing the competitive disadvantages of small firms face their larger counterparts, thanks to informational and geographical impacts. Based on a survey with 200 firms, the article concludes that, at least in the case of Brazil, the findings do not support those hypotheses and that despite the undisputed importance of EC for business development, the technology itself determines neither industry structure or firms globalization strategies. Rather, EC helps firms and countries to further explore their existing economic trajectories. |
id |
UNICAMP-9_584367f1ec85bdc9401785786652125c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8648877 |
network_acronym_str |
UNICAMP-9 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Inovação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas BrasileirasMitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas BrasileirasElectronic CommerceGlobalizationNew EconomyCompetitivenessInformation TechnologiesTechnology DiffusionSmall FirmsB5M2L1L2D84Comércio eletrônico. Globalização. Nova economia. Competitividade. Tecnologias da informação. Difusão de tecnologia. Micro e pequenas empresas.B5M2L1L2D84The rapid diffusion of information technologies and the Internet gave birth to radical interpretations about their worldwide economic impacts. Three hypotheses widely discussed in the specialized literature are particularly interesting for their relevance for economic analysis and will be reviewed in this article based on empirical research on electronic commerce (EC) conducted by the Globalization and Electronic Commerce project at the University of California, Irvine. The first hypothesis states that EC diffusion is both a driving force and a consequence of the globalization process. The second is that new IT is giving birth to a "new economy" based on new information-based firms. Finally we analyze the hypothesis that EC is reducing the competitive disadvantages of small firms face their larger counterparts, thanks to informational and geographical impacts. Based on a survey with 200 firms, the article concludes that, at least in the case of Brazil, the findings do not support those hypotheses and that despite the undisputed importance of EC for business development, the technology itself determines neither industry structure or firms globalization strategies. Rather, EC helps firms and countries to further explore their existing economic trajectories.A difusão das tecnologias da informação, e mais recentemente da Internet vem gerando expectativas de transformações radicais na forma de funcionamento da economia mundial. Três hipóteses particularmente importantes pela sua abrangência são destacadas na literatura especializada e serão discutidas neste artigo com base em pesquisas empíricas sobre a difusão do comércio eletrônico conduzidas pelo projeto Globalization and Electronic Commerce, coordenado pela Universidade da Califórnia, Irvine. A primeira é que o processo de difusão do comércio eletrônico está bidirecionalmente associado ao processo de globalização. A segunda é que haveria uma "nova economia" baseada nas novas empresas intensivas em informação. A terceira hipótese analisada é que o comércio eletrônico reduz as desvantagens estruturais das micro e pequenas empresas, graças a seus impactos informacionais e espaciais. Com base em entrevistas com 200 empresas, a pesquisa revela que, pelo menos no caso do Brasil, tais hipóteses não estão se confirmando e que apesar da inegável importância do comércio eletrônico, a tecnologia não determina a estrutura da indústria nem modifica estratégias de globalização. Por outro lado, o artigo confirma que comércio eletrônico é uma importante ferramenta para ajudar empresas e países a desenvolverem trajetórias econômicas preexistentes.Universidade Estadual de Campinas2009-08-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisas empíricasapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/864887710.20396/rbi.v2i2.8648877Revista Brasileira de Inovação; Vol. 2 No. 2 (2003): jul./dez.; 377-405Revista Brasileira de Inovação; Vol. 2 Núm. 2 (2003): jul./dez.; 377-405Revista Brasileira de Inovação; v. 2 n. 2 (2003): jul./dez.; 377-4052178-2822reponame:Revista Brasileira de Inovação (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8648877/15415Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Inovaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTigre, Paulo BastosDedrick, Jason2017-05-09T13:56:44Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8648877Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbiPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/oai||rbi@ige.unicamp.br2178-28221677-2504opendoar:2017-05-09T13:56:44Revista Brasileira de Inovação (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas Brasileiras Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas Brasileiras |
title |
Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas Brasileiras |
spellingShingle |
Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas Brasileiras Tigre, Paulo Bastos Electronic Commerce Globalization New Economy Competitiveness Information Technologies Technology Diffusion Small Firms B5 M2 L1 L2 D84 Comércio eletrônico. Globalização. Nova economia. Competitividade. Tecnologias da informação. Difusão de tecnologia. Micro e pequenas empresas. B5 M2 L1 L2 D84 |
title_short |
Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas Brasileiras |
title_full |
Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas Brasileiras |
title_fullStr |
Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas Brasileiras |
title_full_unstemmed |
Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas Brasileiras |
title_sort |
Mitos e Realidades sobre a Difusão do Comércio Eletrônico nas Empresas Brasileiras |
author |
Tigre, Paulo Bastos |
author_facet |
Tigre, Paulo Bastos Dedrick, Jason |
author_role |
author |
author2 |
Dedrick, Jason |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tigre, Paulo Bastos Dedrick, Jason |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Electronic Commerce Globalization New Economy Competitiveness Information Technologies Technology Diffusion Small Firms B5 M2 L1 L2 D84 Comércio eletrônico. Globalização. Nova economia. Competitividade. Tecnologias da informação. Difusão de tecnologia. Micro e pequenas empresas. B5 M2 L1 L2 D84 |
topic |
Electronic Commerce Globalization New Economy Competitiveness Information Technologies Technology Diffusion Small Firms B5 M2 L1 L2 D84 Comércio eletrônico. Globalização. Nova economia. Competitividade. Tecnologias da informação. Difusão de tecnologia. Micro e pequenas empresas. B5 M2 L1 L2 D84 |
description |
The rapid diffusion of information technologies and the Internet gave birth to radical interpretations about their worldwide economic impacts. Three hypotheses widely discussed in the specialized literature are particularly interesting for their relevance for economic analysis and will be reviewed in this article based on empirical research on electronic commerce (EC) conducted by the Globalization and Electronic Commerce project at the University of California, Irvine. The first hypothesis states that EC diffusion is both a driving force and a consequence of the globalization process. The second is that new IT is giving birth to a "new economy" based on new information-based firms. Finally we analyze the hypothesis that EC is reducing the competitive disadvantages of small firms face their larger counterparts, thanks to informational and geographical impacts. Based on a survey with 200 firms, the article concludes that, at least in the case of Brazil, the findings do not support those hypotheses and that despite the undisputed importance of EC for business development, the technology itself determines neither industry structure or firms globalization strategies. Rather, EC helps firms and countries to further explore their existing economic trajectories. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-08-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisas empíricas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8648877 10.20396/rbi.v2i2.8648877 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8648877 |
identifier_str_mv |
10.20396/rbi.v2i2.8648877 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8648877/15415 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Inovação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Inovação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Inovação; Vol. 2 No. 2 (2003): jul./dez.; 377-405 Revista Brasileira de Inovação; Vol. 2 Núm. 2 (2003): jul./dez.; 377-405 Revista Brasileira de Inovação; v. 2 n. 2 (2003): jul./dez.; 377-405 2178-2822 reponame:Revista Brasileira de Inovação (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Inovação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Inovação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Inovação (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbi@ige.unicamp.br |
_version_ |
1809464308146372608 |