How university-firms interaction is remunerated in Brazil: evidences from CNPq research groups

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rapini, Márcia Siqueira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Oliveira, Vanessa Parreiras de, Silva, Thiago Caliari
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Inovação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649129
Resumo: The aim of this paper is to investigate the funding of university-industry interactions in Brazil. The responses of 2,726 interactive research groups from Diretório de Grupos de Pesquisa/ CNPq relating to Census 2008 were analyzed. The analysis shows that most frequent remuneration was financial and material resources and also, to a lesser extent, the ones related to knowledge generation and exchange. Using a multinomial logit econometric model, the characteristics that influence the type of remuneration in university-firm cooperation were analyzed. The results suggest that scientific excellence, the research group knowledge area, the mode of interaction and the industrial sector impact differently on the established remuneration type.
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spelling How university-firms interaction is remunerated in Brazil: evidences from CNPq research groupsComo a interação universidade-empresa é remunerada no Brasil: evidências dos grupos de pesquisa do CNPqO30FundingRemunerationUniversity-Firms InteractionsCNPq Research GroupsBrazil.Financiamento. Remuneração. Interação universidade-empresa. Grupos de pesquisa do CNPq. Brasil.O30The aim of this paper is to investigate the funding of university-industry interactions in Brazil. The responses of 2,726 interactive research groups from Diretório de Grupos de Pesquisa/ CNPq relating to Census 2008 were analyzed. The analysis shows that most frequent remuneration was financial and material resources and also, to a lesser extent, the ones related to knowledge generation and exchange. Using a multinomial logit econometric model, the characteristics that influence the type of remuneration in university-firm cooperation were analyzed. The results suggest that scientific excellence, the research group knowledge area, the mode of interaction and the industrial sector impact differently on the established remuneration type.O objetivo deste artigo é investigar o financiamento da interação universidade-empresa (UE) no Brasil. Foram analisados os tipos de relacionamento e suas respectivas remunerações referentes a 2.726 grupos de pesquisa do Censo 2008 do Diretório de Grupos de Pesquisa/ CNPq. A análise aponta que os tipos de remuneração mais frequentes foram a transferência de recursos financeiros e materiais entre as partes e, em menor proporção, as remunerações vinculadas à geração e à troca de conhecimento por meio de bolsas e intercâmbio de pessoal. Usando um modelo econométrico logit multinomial, foram analisadas características que influenciam no tipo de remuneração utilizado na interação U-E. Os resultados sugerem que a excelência científica, a grande área de conhecimento, o modo de interação e o setor de atuação da empresa impactam de maneira diferenciada no tipo de remuneração estabelecido.Universidade Estadual de Campinas2016-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa quantitativa e qualitativaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/864912910.20396/rbi.v15i2.8649129Revista Brasileira de Inovação; Vol. 15 No. 2 (2016): jul./dez.; 219-246Revista Brasileira de Inovação; Vol. 15 Núm. 2 (2016): jul./dez.; 219-246Revista Brasileira de Inovação; v. 15 n. 2 (2016): jul./dez.; 219-2462178-2822reponame:Revista Brasileira de Inovação (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649129/15678Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Inovaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRapini, Márcia SiqueiraOliveira, Vanessa Parreiras deSilva, Thiago Caliari2017-12-12T11:48:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8649129Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbiPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/oai||rbi@ige.unicamp.br2178-28221677-2504opendoar:2017-12-12T11:48:54Revista Brasileira de Inovação (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
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