Policies for knowledge generation in the catch-up process: evaluation and lessons

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Feitosa, Paulo Henrique Assis
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista Brasileira de Inovação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8660865
Resumo: Public intervention to support knowledge generation is recognized as a fundamental strategy that enables the closing the gap between latecomers and forerunners economies. Evaluations and academic studies have been conducted on a wide variety of interventions and rapidly expanded what is known about these policies instruments. However, much of the evidence report conflicting results and can lead to misunderstandings about the potential of these interventions. This article offers a systematic review and a critical discussion of what the literature has to say about the effectiveness of these instruments. It is argued that learning about the effectiveness of interventions requires a capacity to seize and interpret its effects. Specifically, two critical factors are emphasized to understand the potential of these policies, which are their sequence of implementation and the context-dependence of interventions. Since none of these issues has been investigated in-depth, some aspects are discussed to guide future evaluations.
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spelling Policies for knowledge generation in the catch-up process: evaluation and lessonsPolíticas para la generación de conocimiento en el proceso de catch-up: evaluación y leccionesPolíticas de geração de conhecimento no processo de catch-up: avaliação e liçõesCatch-upEvaluationPolicy instrumentsKnowledgeCatch-upAvaliaçãoInstrumentos de políticaConhecimentoCatch-upAvaliaçãoInstrumentos de políticaConhecimentoPublic intervention to support knowledge generation is recognized as a fundamental strategy that enables the closing the gap between latecomers and forerunners economies. Evaluations and academic studies have been conducted on a wide variety of interventions and rapidly expanded what is known about these policies instruments. However, much of the evidence report conflicting results and can lead to misunderstandings about the potential of these interventions. This article offers a systematic review and a critical discussion of what the literature has to say about the effectiveness of these instruments. It is argued that learning about the effectiveness of interventions requires a capacity to seize and interpret its effects. Specifically, two critical factors are emphasized to understand the potential of these policies, which are their sequence of implementation and the context-dependence of interventions. Since none of these issues has been investigated in-depth, some aspects are discussed to guide future evaluations.La intervención pública para apoyar la generación de conocimiento es reconocida como una estrategia fundamental que permite cerrar la brecha entre las economías recién llegadas y las precursoras. Se han realizado evaluaciones y estudios académicos sobre una amplia variedad de intervenciones y se expandió rápidamente lo que sabemos sobre estos instrumentos de políticas. Sin embargo, gran parte de la evidencia reporta resultados contradictorios y puede dar lugar a malentendidos sobre el potencial de estas intervenciones. Este artículo ofrece una revisión sistemática y una discusión crítica de lo que la literatura tiene que decir sobre la efectividad de estos instrumentos. Se argumenta que aprender sobre la efectividad de las intervenciones requiere la capacidad de captar e interpretar sus efectos. Específicamente, enfatiza dos factores críticos para comprender el potencial de estas políticas, que son su secuencia de ejecución y la dependencia del contexto de las intervenciones. Dado que ninguno de estos temas ha sido investigado en profundidad, se discuten algunos aspectos para orientar futuras evaluaciones.A intervenção pública de apoio à geração de conhecimento é reconhecida como uma estratégia fundamental que permite reduzir a distância entre as economias retardatárias e precursoras. Avaliações e estudos acadêmicos foram realizados em uma ampla variedade de intervenções e expandiram o que sabemos sobre esses instrumentos de políticas. No entanto, muitas das evidências relatam resultados conflitantes e podem levar a mal-entendidos sobre o potencial dessas intervenções. Este artigo oferece uma revisão sistemática e uma discussão crítica do que a literatura tem a dizer sobre a eficácia desses instrumentos. Argumenta-se que aprender sobre a eficácia das intervenções requer a capacidade de perceber e interpretar seus efeitos. Especificamente, enfatiza dois fatores críticos para compreender o potencial dessas políticas, que são sua sequência de execução e a dependência do contexto das intervenções. Como nenhuma dessas questões foi investigada em profundidade, alguns aspectos são discutidos para orientar as avaliações futuras.Universidade Estadual de Campinas2021-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/866086510.20396/rbi.v20i00.8660865Revista Brasileira de Inovação; Vol. 20 (2021): Continuous Publication; e021017Revista Brasileira de Inovação; Vol. 20 (2021): Publicación Continua; e021017Revista Brasileira de Inovação; v. 20 (2021): Publicação Contínua; e0210172178-2822reponame:Revista Brasileira de Inovação (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8660865/27269https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8660865/29357Brazil; Century XXIBrasil; Siglo XXIBrasil; Século XXICopyright (c) 2021 Paulo Henrique Assis Feitosahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFeitosa, Paulo Henrique Assis2022-06-18T16:37:12Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660865Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbiPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/oai||rbi@ige.unicamp.br2178-28221677-2504opendoar:2022-06-18T16:37:12Revista Brasileira de Inovação (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
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