Sectorial policies and innovation: barriers and incentives to the electric car in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Inovação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8665264 |
Resumo: | Having the electrification of means of transport phenomenon as a backdrop, the present article analyzes the institutional infrastructure of the Brazilian automotive sector, to understand the country's modest performance vis-à-vis leading electrification economies. More in detail, it looks at some central policies in the recent trajectory of the automotive sector and its implications for technological change. To do so, it sought to analyze, from the concept of Technology Innovation System (TIS), a way in which these policies relate to the implementation of the electric car, producing trends of institutional alignment, or not, which end up acting as mechanisms for inducing or blocking innovation. The analysis of these policies reveals an institutional infrastructure that is poorly aligned with the TIS in question. |
id |
UNICAMP-9_9083554a03692b543556270131d0191c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8665264 |
network_acronym_str |
UNICAMP-9 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Inovação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Sectorial policies and innovation: barriers and incentives to the electric car in BrazilPolíticas setoriais e inovação: entraves e incentivos ao automóvel elétrico no BrasilPolíticas setoriais e inovação: entraves e incentivos ao automóvel elétrico no BrasilAutomóvel elétricoSistema tecnológico de inovaçãoPolíticas de inovaçãoAutomóvel elétricoSistema tecnológico de inovaçãoPolíticas de inovaçãoElectric carTechnological innovation systemInnovation policiesHaving the electrification of means of transport phenomenon as a backdrop, the present article analyzes the institutional infrastructure of the Brazilian automotive sector, to understand the country's modest performance vis-à-vis leading electrification economies. More in detail, it looks at some central policies in the recent trajectory of the automotive sector and its implications for technological change. To do so, it sought to analyze, from the concept of Technology Innovation System (TIS), a way in which these policies relate to the implementation of the electric car, producing trends of institutional alignment, or not, which end up acting as mechanisms for inducing or blocking innovation. The analysis of these policies reveals an institutional infrastructure that is poorly aligned with the TIS in question.Tendo o fenômeno da eletrificação dos meios de transporte como pano de fundo, o presente artigo volta-se para a análise da infraestrutura institucional do setor automotivo brasileiro para compreender o modesto desempenho do país face a economias líderes em eletrificação. Mais detidamente, debruça-se sobre algumas políticas centrais na trajetória recente do setor automotivo e suas implicações para a mudança tecnológica. Para tanto, buscou analisar, a partir do conceito de Sistema Tecnológico de Inovação (STI), a maneira como essas políticas se relacionam à implementação do automóvel elétrico, produzindo situações de alinhamento institucional, ou não, que acabam por atuar como mecanismos de indução ou bloqueio à inovação. A análise das políticas revela uma infraestrutura institucional pouco alinhada ao STI em questão.Tendo o fenômeno da eletrificação dos meios de transporte como pano de fundo, o presente artigo volta-se para a análise da infraestrutura institucional do setor automotivo brasileiro para compreender o modesto desempenho do país face a economias líderes em eletrificação. Mais detidamente, debruça-se sobre algumas políticas centrais na trajetória recente do setor automotivo e suas implicações para a mudança tecnológica. Para tanto, buscou analisar, a partir do conceito de Sistema Tecnológico de Inovação (STI), a maneira como essas políticas se relacionam à implementação do automóvel elétrico, produzindo situações de alinhamento institucional, ou não, que acabam por atuar como mecanismos de indução ou bloqueio à inovação. A análise das políticas revela uma infraestrutura institucional pouco alinhada ao STI em questão.Universidade Estadual de Campinas2022-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/866526410.20396/rbi.v21i00.8665264Revista Brasileira de Inovação; Vol. 21 (2022): Continuous Publication; e022017Revista Brasileira de Inovação; Vol. 21 (2022): Publicación Continua; e022017Revista Brasileira de Inovação; v. 21 (2022): Publicação Contínua; e0220172178-2822reponame:Revista Brasileira de Inovação (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8665264/30236https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8665264/30237Brazil; Century XXIBrasil; Siglo XXIBrasil; Século XXICopyright (c) 2022 Revista Brasileira de Inovaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWolffenbüttel, Rodrigo Foresta2023-03-14T14:37:15Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8665264Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbiPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/oai||rbi@ige.unicamp.br2178-28221677-2504opendoar:2023-03-14T14:37:15Revista Brasileira de Inovação (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sectorial policies and innovation: barriers and incentives to the electric car in Brazil Políticas setoriais e inovação: entraves e incentivos ao automóvel elétrico no Brasil Políticas setoriais e inovação: entraves e incentivos ao automóvel elétrico no Brasil |
title |
Sectorial policies and innovation: barriers and incentives to the electric car in Brazil |
spellingShingle |
Sectorial policies and innovation: barriers and incentives to the electric car in Brazil Wolffenbüttel, Rodrigo Foresta Automóvel elétrico Sistema tecnológico de inovação Políticas de inovação Automóvel elétrico Sistema tecnológico de inovação Políticas de inovação Electric car Technological innovation system Innovation policies |
title_short |
Sectorial policies and innovation: barriers and incentives to the electric car in Brazil |
title_full |
Sectorial policies and innovation: barriers and incentives to the electric car in Brazil |
title_fullStr |
Sectorial policies and innovation: barriers and incentives to the electric car in Brazil |
title_full_unstemmed |
Sectorial policies and innovation: barriers and incentives to the electric car in Brazil |
title_sort |
Sectorial policies and innovation: barriers and incentives to the electric car in Brazil |
author |
Wolffenbüttel, Rodrigo Foresta |
author_facet |
Wolffenbüttel, Rodrigo Foresta |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Wolffenbüttel, Rodrigo Foresta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Automóvel elétrico Sistema tecnológico de inovação Políticas de inovação Automóvel elétrico Sistema tecnológico de inovação Políticas de inovação Electric car Technological innovation system Innovation policies |
topic |
Automóvel elétrico Sistema tecnológico de inovação Políticas de inovação Automóvel elétrico Sistema tecnológico de inovação Políticas de inovação Electric car Technological innovation system Innovation policies |
description |
Having the electrification of means of transport phenomenon as a backdrop, the present article analyzes the institutional infrastructure of the Brazilian automotive sector, to understand the country's modest performance vis-à-vis leading electrification economies. More in detail, it looks at some central policies in the recent trajectory of the automotive sector and its implications for technological change. To do so, it sought to analyze, from the concept of Technology Innovation System (TIS), a way in which these policies relate to the implementation of the electric car, producing trends of institutional alignment, or not, which end up acting as mechanisms for inducing or blocking innovation. The analysis of these policies reveals an institutional infrastructure that is poorly aligned with the TIS in question. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8665264 10.20396/rbi.v21i00.8665264 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8665264 |
identifier_str_mv |
10.20396/rbi.v21i00.8665264 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8665264/30236 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8665264/30237 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Inovação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Inovação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Century XXI Brasil; Siglo XXI Brasil; Século XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Inovação; Vol. 21 (2022): Continuous Publication; e022017 Revista Brasileira de Inovação; Vol. 21 (2022): Publicación Continua; e022017 Revista Brasileira de Inovação; v. 21 (2022): Publicação Contínua; e022017 2178-2822 reponame:Revista Brasileira de Inovação (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Inovação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Inovação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Inovação (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbi@ige.unicamp.br |
_version_ |
1809464310153347072 |