Estudo de avaliação estrutural de pavimento flexível em alça de viaduto em Maringá-PR
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital Unicesumar |
Texto Completo: | http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/7339 |
Resumo: | The pavement is an element of extreme importance for urban infrastructure and its correct construction and execution of adequade maintenance, provides a more secure and comfortable traffic for the people in city. This work consists on a study of a flexible pavement in order to propose the correction of a few problems on this kind of structure in the city of Maringá-PR. The chosen pavement for this study was a highway junction ramp, such pavement is approximately 20 years old and didn't have proper maintenance, so it presents many visible defects. This work consisted of preliminary studies, like the opening of an inspection window to verify existent layers and the CBR of the subgrade, the Global Severity Index (Índice de Gravidade Global) that shows the general condition of the pavement and the measured deflections with the Benkelman beam, that shows the structure behavior. The conclusion is that the results can lead to mixed solutions for punctual problems, around the milestones that presented a deflection within the permissible, there will be used a milling cutter on cracks of the type FC-3 on existing layers of concrete asphalt to prevent the defect to reflect in the reforce, and around milestones that presented bad deflections, many superficial defects, and a radius curvature below the permissible values, the pavement will be reconstructed from the depth of the subgrade. |
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Estudo de avaliação estrutural de pavimento flexível em alça de viaduto em Maringá-PRDeflexãoBenkelmanReforçoCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVILThe pavement is an element of extreme importance for urban infrastructure and its correct construction and execution of adequade maintenance, provides a more secure and comfortable traffic for the people in city. This work consists on a study of a flexible pavement in order to propose the correction of a few problems on this kind of structure in the city of Maringá-PR. The chosen pavement for this study was a highway junction ramp, such pavement is approximately 20 years old and didn't have proper maintenance, so it presents many visible defects. This work consisted of preliminary studies, like the opening of an inspection window to verify existent layers and the CBR of the subgrade, the Global Severity Index (Índice de Gravidade Global) that shows the general condition of the pavement and the measured deflections with the Benkelman beam, that shows the structure behavior. The conclusion is that the results can lead to mixed solutions for punctual problems, around the milestones that presented a deflection within the permissible, there will be used a milling cutter on cracks of the type FC-3 on existing layers of concrete asphalt to prevent the defect to reflect in the reforce, and around milestones that presented bad deflections, many superficial defects, and a radius curvature below the permissible values, the pavement will be reconstructed from the depth of the subgrade.A pavimentação é um elemento de extrema importância para a infraestrutura urbana. Sua construção correta e a realização de uma manutenção adequada proporcionam um tráfego mais seguro e confortável aos habitantes. Este trabalho consiste na realização de um estudo de pavimento flexível para propor correções aos problemas deste tipo de estrutura na cidade de Maringá-PR. O pavimento escolhido para o estudo fora uma alça de um viaduto. Tal pavimento possui aproximadamente 20 anos de existência sem a devida realização de manutenção e com muitos defeitos visíveis. Os estudos realizados foram os preliminares, como a abertura de janela de inspeção para verificação das camadas existentes e o CBR do subleito, o Índice de Gravidade Global, que indica o estado geral do pavimento e as medidas de deflexões com a viga Benkelman, que mostram o comportamento da estrutura. A conclusão é que os resultados orientam para soluções mistas, de acordo com os problemas pontuais. Nas estacas que apresentaram uma deflexão dentro do permissível, será realizada a fresa das trincas do tipo FC-3 na camada de CBUQ existente para evitar que ocorra a reflexão do defeito no reforço. As estacas que apresentam resultados ruins de deflexão, uma elevada quantidade de defeitos superficiais e um raio de curvatura abaixo do permissível terão o pavimento reconstruído até a profundidade do subleito.UNIVERSIDADE CESUMARBrasilUNICESUMARMENDONÇA, Raphael ParraMENDONÇA, Raphael ParraRODRIGUES, Claudio de SouzaFILHO, Luiz Antônio MartinsMATOS, HELDER JOSÉ FRARE2021-02-11T16:51:24Z2021-02-112021-02-11T16:51:24Z2021-02-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMATOS, HELDER JOSÉ FRARE. Estudo de avaliação estrutural de pavimento flexível em alça de viaduto em Maringá-PR. 40f. 2020. Unicesumar - Universidade Cesumar: Maringá 2020.Presencialhttp://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/7339porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital Unicesumarinstname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)instacron:UniCesumar2021-02-12T06:01:22ZRepositório InstitucionalPRI |
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