Os efeitos da privação sensorial auditiva no desenvolvimento da linguagem e fala da criança pré-lingual
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital Unicesumar |
Texto Completo: | http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/7423 |
Resumo: | Hearing loss has the effect of decreasing and/or disappearing a sound stimulus. Thus, early detection and intervention is indicated, in order to avoid significant damage to the child's linguistic development, literacy and psycho-emotional well- being. OBJECTIVE: To conduct a systematic review to study the auditory sensory deprivation influence on the progress and language acquisition of pre-lingual deaf children. METHOD: We did a systematic review that lasted between March and September 2020, with the Virtual Health Library - VHL, BIREME, LILACS, MEDLINE / PubMed and Scielo as the structure and reference for this research, we opted to choose articles published between 2015 to 2020, who described the effects of auditory sensory deprivation on the pre-lingual deaf children language development, as well as when and what interventions should be made in these cases. The associated descriptors were: “privação sensorial auditiva”, “crianças”, “auditory sensory deprivation”, “children”; “implante coclear”; “cochlear implant”; “desenvolvimento de fala e linguagem” and “speech and Language development", totaling the studies that fit the inclusion parameters. The results were described in chronological publication order, elucidating the main results. Of the 158 studies analyzed, 154 were excluded because they were not directly related to this study purposes; thus, only 4 studies are directly and indirectly related to the auditory sensory deprivation effects on speech and language development. CONCLUSION: This research allowed us to observe the few published works related to this theme. |
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Os efeitos da privação sensorial auditiva no desenvolvimento da linguagem e fala da criança pré-lingualPrivação sensorial auditivacriançasfala e linguagemCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIAHearing loss has the effect of decreasing and/or disappearing a sound stimulus. Thus, early detection and intervention is indicated, in order to avoid significant damage to the child's linguistic development, literacy and psycho-emotional well- being. OBJECTIVE: To conduct a systematic review to study the auditory sensory deprivation influence on the progress and language acquisition of pre-lingual deaf children. METHOD: We did a systematic review that lasted between March and September 2020, with the Virtual Health Library - VHL, BIREME, LILACS, MEDLINE / PubMed and Scielo as the structure and reference for this research, we opted to choose articles published between 2015 to 2020, who described the effects of auditory sensory deprivation on the pre-lingual deaf children language development, as well as when and what interventions should be made in these cases. The associated descriptors were: “privação sensorial auditiva”, “crianças”, “auditory sensory deprivation”, “children”; “implante coclear”; “cochlear implant”; “desenvolvimento de fala e linguagem” and “speech and Language development", totaling the studies that fit the inclusion parameters. The results were described in chronological publication order, elucidating the main results. Of the 158 studies analyzed, 154 were excluded because they were not directly related to this study purposes; thus, only 4 studies are directly and indirectly related to the auditory sensory deprivation effects on speech and language development. CONCLUSION: This research allowed us to observe the few published works related to this theme.A perda auditiva tem como consequência a diminuição e/ou ausência de estímulo sonoro. Dessa forma, recomenda-se a detecção e a intervenção precoce para que não haja danos significativos no desenvolvimento linguístico, na alfabetização e no bem-estar psicoemocional da criança. OBJETIVO: Realizar uma revisão sistemática para analisar a influência da privação sensorial auditiva no desenvolvimento e aquisição da linguagem da criança surda pré-lingual. MÉTODO: Realizamos uma revisão sistemática que ocorreu do período de março e setembro de 2020, tendo a Biblioteca Virtual em Saúde - BVS, BIREME, LILACS, MEDLINE/PubMed e Scielo como base e dados para a pesquisa, optamos em selecionar artigos publicados no período de 2015 a 2020, que relatassem os efeitos da privação sensorial auditiva no desenvolvimento da linguagem da criança surda pré-lingual, bem como quando e quais intervenções devem ser realizadas nesses casos. Os descritores associados foram: “privação sensorial auditiva”, “crianças”, “auditory sensory deprivation”, “children”; “implante coclear”; “cochlear implant”; “desenvolvimento de fala e linguagem” e “speech and Language development", totalizando os estudos que se enquadrem nos critérios de inclusão. Os resultados foram descritos em ordem cronológica de publicação, mostrando os principais resultados. Dos 158 estudos analisados 154 foram excluídos, pois não apresentam relação direta com os objetivos do estudo, assim, apenas 4 estudos se relacionam de forma direta e indireta aos efeitos da privação sensorial auditiva no desenvolvimento da fala e da linguagem. CONCLUSÃO: Este estudo nos permitiu observar a escassez de trabalhos publicados relacionados com o tema proposto.UNIVERSIDADE CESUMARBrasilUNICESUMARENUMO, Carolina SemiguenENUMO, Carolina SemiguenSENHORINI, GiseleUVO, Mariana ContiTORRES, Luana dos Santos2021-02-12T19:54:29Z2021-02-122021-02-12T19:54:29Z2021-02-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfTORRES, Luana dos Santos. Os efeitos da privação sensorial auditiva no desenvolvimento da linguagem e fala da criança pré-lingual. 20f. 2020. Unicesumar - Universidade CesumarPresencialhttp://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/7423porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital Unicesumarinstname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)instacron:UniCesumar2021-02-13T06:02:06ZRepositório InstitucionalPRI |
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