Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital Unicesumar |
Texto Completo: | http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/8990 |
Resumo: | Permanent education in nursing stands out as a strategy for the formation and gradual development of educational practices, driving it to be taken as a resource for innovation and training for work management, understanding that the learning and teaching process are incorporated in the routine of organizations and work. This study aimed to identify the difficulties encountered by Nursing professionals in carrying out the Permanent Education process, and to show which factors spoil in the qualification of nursing workers, and to identify actions of active methodologies developed by Permanent Education nurses proposing nursing practices. training in the perspective of permanent education through a retrospective study from 2010 to 2020 with free availability for access. The electronic databases analyzed were: Scientific Electronic Library Online (Scielo), Virtual Health Library (VHL) and Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). Eleven articles were identified and 06 were excluded after analysis of all titles and abstracts for not Meeting the inclusion criteria. So 04 articles were analyzed for their theme, and it can be identified that the implementation of innovative methodologies still needs further studies in relation to Brazilian nursing, reaffirming that even with the current concerns during the training process of its professionals, it is essential have investment in research and dissemination on that important topic. |
id |
UNICESU -1_aa8b3b4798a331cd98e78cb229e470d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:rdu.unicesumar.edu.br:123456789/8990 |
network_acronym_str |
UNICESU -1 |
network_name_str |
Repositório Digital Unicesumar |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativasEducação PermanenteEnfermagemQualificaçãoCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEMPermanent education in nursing stands out as a strategy for the formation and gradual development of educational practices, driving it to be taken as a resource for innovation and training for work management, understanding that the learning and teaching process are incorporated in the routine of organizations and work. This study aimed to identify the difficulties encountered by Nursing professionals in carrying out the Permanent Education process, and to show which factors spoil in the qualification of nursing workers, and to identify actions of active methodologies developed by Permanent Education nurses proposing nursing practices. training in the perspective of permanent education through a retrospective study from 2010 to 2020 with free availability for access. The electronic databases analyzed were: Scientific Electronic Library Online (Scielo), Virtual Health Library (VHL) and Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). Eleven articles were identified and 06 were excluded after analysis of all titles and abstracts for not Meeting the inclusion criteria. So 04 articles were analyzed for their theme, and it can be identified that the implementation of innovative methodologies still needs further studies in relation to Brazilian nursing, reaffirming that even with the current concerns during the training process of its professionals, it is essential have investment in research and dissemination on that important topic.A educação permanente em enfermagem se destaca como uma estratégia para a formação e Desenvolvimento gradual das práticas educativas, impulsionando a ser tomada como um recurso de inovação e capacitação para a gestão do trabalho, compreendendo-se que o processo de aprendizagem e ensino se incorporam na rotina das organizações e ao trabalho. Este estudo teve como objetivo identificar as dificuldades encontradas pelos profissionais de Enfermagem na realização do processo de Educação Permanente, e mostrar quais os fatores que interferem na qualificação de trabalhadores de enfermagem, e identificar ações de metodologias ativas desenvolvidas por enfermeiros de Educação Permanente propondo práticas de capacitação na perspectiva da educação permanente através de estudo retrospectivo no período de 2010 a 2020 com disponibilidade gratuita para o acesso. As bases de dados eletrônicas analisadas foram: Scientific Electronic Library Online (Scielo), Biblioteca Virtual em Saúde (BVS) e Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Foram identificados de 11 artigos e excluídos 06 após análise de todos os títulos e resumos por não se enquadrarem nos critérios de inclusão. Então 04 artigos foram analisados por sua temática, e pode-se identificar que a implementação das metodologias inovadoras ainda carece de mais estudos em relação à enfermagem brasileira, reafirmando que mesmo com as preocupações atuais durante o processo de formação dos seus profissionais, se faz indispensável um maior investimento em pesquisa e divulgação sobre o tema.UNIVERSIDADE CESUMARBrasilUNICESUMARKHATER, MarianaEDUVIRGEM, JúlioANDRADE, Luiz Alexandre de2021-10-29T19:48:34Z2021-10-292021-10-29T19:48:34Z2020-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, Amanda Neuci da; GOMES, Bianca; ANDRADE, Luiz Alexandre de. Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas. 2020. 21f. Trabalho Final de Graduação - Enfermagem – Unicesumar Centro Universitário, Curitiba, 2020.Presencialhttp://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/8990porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital Unicesumarinstname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)instacron:UniCesumar2021-10-30T06:01:53ZRepositório InstitucionalPRI |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas |
title |
Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas |
spellingShingle |
Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas ANDRADE, Luiz Alexandre de Educação Permanente Enfermagem Qualificação CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEM |
title_short |
Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas |
title_full |
Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas |
title_fullStr |
Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas |
title_full_unstemmed |
Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas |
title_sort |
Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas |
author |
ANDRADE, Luiz Alexandre de |
author_facet |
ANDRADE, Luiz Alexandre de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
KHATER, Mariana EDUVIRGEM, Júlio |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
ANDRADE, Luiz Alexandre de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Permanente Enfermagem Qualificação CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEM |
topic |
Educação Permanente Enfermagem Qualificação CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEM |
description |
Permanent education in nursing stands out as a strategy for the formation and gradual development of educational practices, driving it to be taken as a resource for innovation and training for work management, understanding that the learning and teaching process are incorporated in the routine of organizations and work. This study aimed to identify the difficulties encountered by Nursing professionals in carrying out the Permanent Education process, and to show which factors spoil in the qualification of nursing workers, and to identify actions of active methodologies developed by Permanent Education nurses proposing nursing practices. training in the perspective of permanent education through a retrospective study from 2010 to 2020 with free availability for access. The electronic databases analyzed were: Scientific Electronic Library Online (Scielo), Virtual Health Library (VHL) and Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). Eleven articles were identified and 06 were excluded after analysis of all titles and abstracts for not Meeting the inclusion criteria. So 04 articles were analyzed for their theme, and it can be identified that the implementation of innovative methodologies still needs further studies in relation to Brazilian nursing, reaffirming that even with the current concerns during the training process of its professionals, it is essential have investment in research and dissemination on that important topic. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12 2021-10-29T19:48:34Z 2021-10-29 2021-10-29T19:48:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Amanda Neuci da; GOMES, Bianca; ANDRADE, Luiz Alexandre de. Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas. 2020. 21f. Trabalho Final de Graduação - Enfermagem – Unicesumar Centro Universitário, Curitiba, 2020. Presencial http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/8990 |
identifier_str_mv |
SILVA, Amanda Neuci da; GOMES, Bianca; ANDRADE, Luiz Alexandre de. Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas. 2020. 21f. Trabalho Final de Graduação - Enfermagem – Unicesumar Centro Universitário, Curitiba, 2020. Presencial |
url |
http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/8990 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE CESUMAR Brasil UNICESUMAR |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE CESUMAR Brasil UNICESUMAR |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Digital Unicesumar instname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR) instacron:UniCesumar |
instname_str |
Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR) |
instacron_str |
UniCesumar |
institution |
UniCesumar |
reponame_str |
Repositório Digital Unicesumar |
collection |
Repositório Digital Unicesumar |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1747771949421953024 |