Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ANDRADE, Luiz Alexandre de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Digital Unicesumar
Texto Completo: http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/8990
Resumo: Permanent education in nursing stands out as a strategy for the formation and gradual development of educational practices, driving it to be taken as a resource for innovation and training for work management, understanding that the learning and teaching process are incorporated in the routine of organizations and work. This study aimed to identify the difficulties encountered by Nursing professionals in carrying out the Permanent Education process, and to show which factors spoil in the qualification of nursing workers, and to identify actions of active methodologies developed by Permanent Education nurses proposing nursing practices. training in the perspective of permanent education through a retrospective study from 2010 to 2020 with free availability for access. The electronic databases analyzed were: Scientific Electronic Library Online (Scielo), Virtual Health Library (VHL) and Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). Eleven articles were identified and 06 were excluded after analysis of all titles and abstracts for not Meeting the inclusion criteria. So 04 articles were analyzed for their theme, and it can be identified that the implementation of innovative methodologies still needs further studies in relation to Brazilian nursing, reaffirming that even with the current concerns during the training process of its professionals, it is essential have investment in research and dissemination on that important topic.
id UNICESU -1_aa8b3b4798a331cd98e78cb229e470d8
oai_identifier_str oai:rdu.unicesumar.edu.br:123456789/8990
network_acronym_str UNICESU -1
network_name_str Repositório Digital Unicesumar
repository_id_str
spelling Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativasEducação PermanenteEnfermagemQualificaçãoCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEMPermanent education in nursing stands out as a strategy for the formation and gradual development of educational practices, driving it to be taken as a resource for innovation and training for work management, understanding that the learning and teaching process are incorporated in the routine of organizations and work. This study aimed to identify the difficulties encountered by Nursing professionals in carrying out the Permanent Education process, and to show which factors spoil in the qualification of nursing workers, and to identify actions of active methodologies developed by Permanent Education nurses proposing nursing practices. training in the perspective of permanent education through a retrospective study from 2010 to 2020 with free availability for access. The electronic databases analyzed were: Scientific Electronic Library Online (Scielo), Virtual Health Library (VHL) and Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). Eleven articles were identified and 06 were excluded after analysis of all titles and abstracts for not Meeting the inclusion criteria. So 04 articles were analyzed for their theme, and it can be identified that the implementation of innovative methodologies still needs further studies in relation to Brazilian nursing, reaffirming that even with the current concerns during the training process of its professionals, it is essential have investment in research and dissemination on that important topic.A educação permanente em enfermagem se destaca como uma estratégia para a formação e Desenvolvimento gradual das práticas educativas, impulsionando a ser tomada como um recurso de inovação e capacitação para a gestão do trabalho, compreendendo-se que o processo de aprendizagem e ensino se incorporam na rotina das organizações e ao trabalho. Este estudo teve como objetivo identificar as dificuldades encontradas pelos profissionais de Enfermagem na realização do processo de Educação Permanente, e mostrar quais os fatores que interferem na qualificação de trabalhadores de enfermagem, e identificar ações de metodologias ativas desenvolvidas por enfermeiros de Educação Permanente propondo práticas de capacitação na perspectiva da educação permanente através de estudo retrospectivo no período de 2010 a 2020 com disponibilidade gratuita para o acesso. As bases de dados eletrônicas analisadas foram: Scientific Electronic Library Online (Scielo), Biblioteca Virtual em Saúde (BVS) e Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Foram identificados de 11 artigos e excluídos 06 após análise de todos os títulos e resumos por não se enquadrarem nos critérios de inclusão. Então 04 artigos foram analisados por sua temática, e pode-se identificar que a implementação das metodologias inovadoras ainda carece de mais estudos em relação à enfermagem brasileira, reafirmando que mesmo com as preocupações atuais durante o processo de formação dos seus profissionais, se faz indispensável um maior investimento em pesquisa e divulgação sobre o tema.UNIVERSIDADE CESUMARBrasilUNICESUMARKHATER, MarianaEDUVIRGEM, JúlioANDRADE, Luiz Alexandre de2021-10-29T19:48:34Z2021-10-292021-10-29T19:48:34Z2020-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, Amanda Neuci da; GOMES, Bianca; ANDRADE, Luiz Alexandre de. Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas. 2020. 21f. Trabalho Final de Graduação - Enfermagem – Unicesumar Centro Universitário, Curitiba, 2020.Presencialhttp://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/8990porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital Unicesumarinstname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)instacron:UniCesumar2021-10-30T06:01:53ZRepositório InstitucionalPRI
dc.title.none.fl_str_mv Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas
title Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas
spellingShingle Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas
ANDRADE, Luiz Alexandre de
Educação Permanente
Enfermagem
Qualificação
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEM
title_short Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas
title_full Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas
title_fullStr Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas
title_full_unstemmed Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas
title_sort Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas
author ANDRADE, Luiz Alexandre de
author_facet ANDRADE, Luiz Alexandre de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv KHATER, Mariana
EDUVIRGEM, Júlio
dc.contributor.author.fl_str_mv ANDRADE, Luiz Alexandre de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Permanente
Enfermagem
Qualificação
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEM
topic Educação Permanente
Enfermagem
Qualificação
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEM
description Permanent education in nursing stands out as a strategy for the formation and gradual development of educational practices, driving it to be taken as a resource for innovation and training for work management, understanding that the learning and teaching process are incorporated in the routine of organizations and work. This study aimed to identify the difficulties encountered by Nursing professionals in carrying out the Permanent Education process, and to show which factors spoil in the qualification of nursing workers, and to identify actions of active methodologies developed by Permanent Education nurses proposing nursing practices. training in the perspective of permanent education through a retrospective study from 2010 to 2020 with free availability for access. The electronic databases analyzed were: Scientific Electronic Library Online (Scielo), Virtual Health Library (VHL) and Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). Eleven articles were identified and 06 were excluded after analysis of all titles and abstracts for not Meeting the inclusion criteria. So 04 articles were analyzed for their theme, and it can be identified that the implementation of innovative methodologies still needs further studies in relation to Brazilian nursing, reaffirming that even with the current concerns during the training process of its professionals, it is essential have investment in research and dissemination on that important topic.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12
2021-10-29T19:48:34Z
2021-10-29
2021-10-29T19:48:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Amanda Neuci da; GOMES, Bianca; ANDRADE, Luiz Alexandre de. Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas. 2020. 21f. Trabalho Final de Graduação - Enfermagem – Unicesumar Centro Universitário, Curitiba, 2020.
Presencial
http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/8990
identifier_str_mv SILVA, Amanda Neuci da; GOMES, Bianca; ANDRADE, Luiz Alexandre de. Educação permanente em saúde e seus desafios: uma reflexão sobre metodologias ativas. 2020. 21f. Trabalho Final de Graduação - Enfermagem – Unicesumar Centro Universitário, Curitiba, 2020.
Presencial
url http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/8990
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE CESUMAR
Brasil
UNICESUMAR
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE CESUMAR
Brasil
UNICESUMAR
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Digital Unicesumar
instname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)
instacron:UniCesumar
instname_str Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)
instacron_str UniCesumar
institution UniCesumar
reponame_str Repositório Digital Unicesumar
collection Repositório Digital Unicesumar
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1747771949421953024