The national digital education policy (Law no. 14.533/23): an instrument for effectively promoting digital inclusion (?)
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Jurídica Cesumar - Mestrado (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/article/view/11569 |
Resumo: | One of the main challenges faced by the State and society today is the digital inclusion of vulnerable groups and minorities. Thus, this research aims to approach digital inclusion as a means of promoting the rights of personality and to present the goals and priorities of the National Policy on Digital Education (LAW No. 14.533/23), in order to analyze its effective potential. The research is guided by the following problem: is the National Policy on Digital Education an effective instrument for the promotion of digital inclusion? To this end, it uses the deductive method and employs a literature review methodology. As a result, we have, in short, that in spite of the legislator's zeal to prioritize digital and informational literacy, as well as an education focused on the protagonism of users, the policy is shy regarding the practical measures of distribution of information and communication technologies (ICTs), essential for digital inclusion. |
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The national digital education policy (Law no. 14.533/23): an instrument for effectively promoting digital inclusion (?)La política nacional de educación digital (Ley nº 14.533/23): ¿un instrumento para la promoción efectiva de la inclusión digital?A política nacional de educação digital (Lei nº 14.533/23): um instrumento de promoção efetiva da inclusão digital (?)National Digital Education PolicyDigital InclusionVulnerable GroupsMinorities; Personality rightsPolítica Nacional de Educación DigitalInclusión Digital; Grupos Vulnerables; Minorías;Derechos de la personalidadPolítica Nacional de Educação DigitalInclusão DigitalGrupos vulneráveisMinorias; Direitos da personalidadeDireitos da PersonalidadeInstrumentos de efetivaçãoInclusão DigitalPOLÍTICA NACIONAL DE EDUCAÇÃO DIGITALOne of the main challenges faced by the State and society today is the digital inclusion of vulnerable groups and minorities. Thus, this research aims to approach digital inclusion as a means of promoting the rights of personality and to present the goals and priorities of the National Policy on Digital Education (LAW No. 14.533/23), in order to analyze its effective potential. The research is guided by the following problem: is the National Policy on Digital Education an effective instrument for the promotion of digital inclusion? To this end, it uses the deductive method and employs a literature review methodology. As a result, we have, in short, that in spite of the legislator's zeal to prioritize digital and informational literacy, as well as an education focused on the protagonism of users, the policy is shy regarding the practical measures of distribution of information and communication technologies (ICTs), essential for digital inclusion.Uno de los principales desafíos del Estado y de la sociedad actual es la inclusión digital de grupos vulnerables y minorías. Así, la investigación tiene como objetivo abordar la inclusión digital como medio de promoción de los derechos de la personalidad y presentar los objetivos y prioridades de la Política Nacional de Educación Digital (LEY nº 14.533/23), con el fin de analizar su potencial efectivo. La investigación se orienta por la siguiente pregunta problema: ¿es la Política Nacional de Educación Digital un instrumento para la promoción efectiva de la inclusión digital? Para ello, utiliza el método deductivo y emplea la metodología de revisión bibliográfica. Como resultado, es posible concluir que, a pesar del celo del legislador en priorizar la alfabetización digital e informacional, así como una educación centrada en el protagonismo de los usuarios, la política es tímida en cuanto a las medidas prácticas de distribución de las tecnologías de información y comunicación (TIC), esenciales para la inclusión digital.Um dos principais desafios enfrentados pelo Estado e pela sociedade nos tempos atuais é a inclusão digital dos grupos vulneráveis e das minorias. Assim, a pesquisa tem por escopo abordar a inclusão digital como um meio de promoção dos direitos da personalidade e apresentar os objetivos e prioridades da Política Nacional de Educação Digital (LEI Nº 14.533/23), a fim de analisar seu potencial efetivo. Norteia a pesquisa a seguinte questão problema: a Política Nacional de Educação Digital é um instrumento de promoção efetiva da inclusão digital? Para isso, utiliza o método dedutivo e emprega a metodologia de revisão bibliográfica. Como resultado, tem-se, em suma, que inobstante o zelo do legislador, em priorizar o letramento digital e informacional, bem como uma educação voltada para o protagonismo dos usuários, a política se mostra tímida quanto às medidas práticas de distribuição das tecnologias de informação e comunicação (TICs), essenciais para a inclusão digital.Universidade Cesumar - UniCesumar2023-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/article/view/1156910.17765/2176-9184.2023v23n3.e11569Revista Jurídica Cesumar - Mestrado; v. 23 n. 3 (2023): set./dez.; 731-7452176-91841677-6402reponame:Revista Jurídica Cesumar - Mestrado (Online)instname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)instacron:UNICESUporhttps://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/article/view/11569/7507Copyright (c) 2023 Revista Jurídica Cesumar - Mestradohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Mayume Caires Siqueira , Dirceu Pereira 2023-11-27T17:03:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11569Revistahttp://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridicaPRIhttp://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/oai||naep@unicesumar.edu.br2176-91841677-6402opendoar:2023-11-27T17:03:42Revista Jurídica Cesumar - Mestrado (Online) - Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)false |
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