BNCC as a control mechanism of education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista @mbienteeducação |
Texto Completo: | https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1119 |
Resumo: | This text, the result of a PhD thesis in Education, which examines the process of implementation of the BNCC, aims to analyze the formulation contexts from two perspectives: first the process of elaboration of current Brazilian educational policies; and second the discourses that propagated by the media and during the CNE public hearings. The theoretical-methodological approach of this research is in the field of political sociology and social psychology. In this quantitative research, data were analysed from the context of the political text production dimension. For this, documental analysis and context of influence were analysed, including the thematic analysis of oral productions obtained from CNE |
id |
UNICID_02ab6d975e471ad9dd8b5f9c32fb7585 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1119 |
network_acronym_str |
UNICID |
network_name_str |
Revista @mbienteeducação |
repository_id_str |
|
spelling |
BNCC as a control mechanism of educationBNCC como mecanismo de control de la educaciónA BNCC como mecanismo de controle da educaçãoPolíticas de currículo. Base Nacional Comum Curricular. Ciclos de política. Representações sociais.Curriculum policies. National Common Curricular Base. Policy cyckes. Social representations.Política curricular. Base Nacional Común Curricular. Ciclos de políticas. Representaciones sociales.This text, the result of a PhD thesis in Education, which examines the process of implementation of the BNCC, aims to analyze the formulation contexts from two perspectives: first the process of elaboration of current Brazilian educational policies; and second the discourses that propagated by the media and during the CNE public hearings. The theoretical-methodological approach of this research is in the field of political sociology and social psychology. In this quantitative research, data were analysed from the context of the political text production dimension. For this, documental analysis and context of influence were analysed, including the thematic analysis of oral productions obtained from CNEEste texto, resultado de una investigación de doctorado en Educación, que abordó el proceso de implementación del BNCC, tiene como objetivo analizar los contextos de su formulación, en dos enfoques, destacando: 1º el proceso de elaboración de las recientes políticas educativas brasileñas; y 2º los discursos sobre el BNCC, que circularon en los medios de comunicación y durante las consultas públicas del CNE. El enfoque teórico-metodológico se basa en el campo de la sociología política y de la psicología social. Se trata de una investigación cualitativa, cuyos datos fueron analizados desde las dimensiones del contexto de producción del texto político, a través del análisis documental, y del contexto de influencia, a través del análisis temático de producciones orales obtenidas en audiencias públicas del CNE y del contenido de artículos periodísticos. Los resultados mostraron, por un lado, que se frustraron las aspiraciones sociales por la búsqueda de la calidad educativa, pues se implementó una visión tecnocrática y con énfasis en los mecanismos de control en la versión ratificada del documento; y, por otro lado, que las fundaciones empresariales presionaron al CNE para la aprobación del BNCC a través de discursos persuasivos, contrarios a las advertencias de la comunidad académica sobre las debilidades del texto del BNCC. Los datos corroboran a la idea defendida en la tesis de que es necesario entender cómo se genera el conocimiento sobre la política, para que se pueda comprender los efectos, provocados por el conocimiento producido por estas mismas políticas.Este texto, resultado de pesquisa de Doutorado em Educação, que tratou do processo de implantação da BNCC, tem por objetivo analisar os contextos de sua formulação, em dois enfoques, destacando: 1º o processo de elaboração das recentes políticas educacionais brasileiras; e 2º os discursos sobre a BNCC, que circularam na mídia durante as audiências públicas do CNE. A abordagem teórico-metodológica se fundamenta no campo da sociologia política e da psicologia social. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, cujos dados foram analisados a partir das dimensões do contexto de produção do texto político, realizando-se uma análise documental dos textos que geraram o PNE, e do contexto de influência, quando se realizou a análise temática de produções orais obtidas em audiências públicas do CNE e de análise reflexiva do conteúdo de artigos jornalísticos. Os resultados demonstraram, de um lado, que os anseios sociais de busca da qualidade educacional foram frustrados, visto ter se concretizado uma visão tecnocrática e de ênfase nos mecanismos de controle na versão homologada do documento; e, de outro, que as fundações empresariais pressionaram o CNE pela aprovação da BNCC por meio de discursos persuasivos, contrariando os alertas da comunidade acadêmica sobre as fragilidades do texto da BNCC. Os dados corroboram para a ideia defendida na tese de que é preciso entender como o conhecimento sobre a política é gerado, para que os efeitos, causados pelo conhecimento produzido por estas mesmas políticas, possam ser compreendidos.Universidade Cidade de São Paulo2021-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmlhttps://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/111910.26843/v14.n3.2021.1119.p700-730Revista @mbienteeducação; (2021) v. 14, n. 3, set./dez.; 700-7301982-863210.26843/ae.v14.n3.2021reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1119/882https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1119/883https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1119/884Copyright (c) 2022 Rejane Maria Emilio, Maria de Fátima Barbosa Abdallainfo:eu-repo/semantics/openAccessEmilio, Rejane MariaAbdalla, Maria de Fátima Barbosa2022-03-21T19:45:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1119Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2022-03-21T19:45Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
BNCC as a control mechanism of education BNCC como mecanismo de control de la educación A BNCC como mecanismo de controle da educação |
title |
BNCC as a control mechanism of education |
spellingShingle |
BNCC as a control mechanism of education Emilio, Rejane Maria Políticas de currículo. Base Nacional Comum Curricular. Ciclos de política. Representações sociais. Curriculum policies. National Common Curricular Base. Policy cyckes. Social representations. Política curricular. Base Nacional Común Curricular. Ciclos de políticas. Representaciones sociales. |
title_short |
BNCC as a control mechanism of education |
title_full |
BNCC as a control mechanism of education |
title_fullStr |
BNCC as a control mechanism of education |
title_full_unstemmed |
BNCC as a control mechanism of education |
title_sort |
BNCC as a control mechanism of education |
author |
Emilio, Rejane Maria |
author_facet |
Emilio, Rejane Maria Abdalla, Maria de Fátima Barbosa |
author_role |
author |
author2 |
Abdalla, Maria de Fátima Barbosa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Emilio, Rejane Maria Abdalla, Maria de Fátima Barbosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas de currículo. Base Nacional Comum Curricular. Ciclos de política. Representações sociais. Curriculum policies. National Common Curricular Base. Policy cyckes. Social representations. Política curricular. Base Nacional Común Curricular. Ciclos de políticas. Representaciones sociales. |
topic |
Políticas de currículo. Base Nacional Comum Curricular. Ciclos de política. Representações sociais. Curriculum policies. National Common Curricular Base. Policy cyckes. Social representations. Política curricular. Base Nacional Común Curricular. Ciclos de políticas. Representaciones sociales. |
description |
This text, the result of a PhD thesis in Education, which examines the process of implementation of the BNCC, aims to analyze the formulation contexts from two perspectives: first the process of elaboration of current Brazilian educational policies; and second the discourses that propagated by the media and during the CNE public hearings. The theoretical-methodological approach of this research is in the field of political sociology and social psychology. In this quantitative research, data were analysed from the context of the political text production dimension. For this, documental analysis and context of influence were analysed, including the thematic analysis of oral productions obtained from CNE |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1119 10.26843/v14.n3.2021.1119.p700-730 |
url |
https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1119 |
identifier_str_mv |
10.26843/v14.n3.2021.1119.p700-730 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1119/882 https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1119/883 https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1119/884 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Rejane Maria Emilio, Maria de Fátima Barbosa Abdalla info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Rejane Maria Emilio, Maria de Fátima Barbosa Abdalla |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação; (2021) v. 14, n. 3, set./dez.; 700-730 1982-8632 10.26843/ae.v14.n3.2021 reponame:Revista @mbienteeducação instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) instacron:UNICID |
instname_str |
Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) |
instacron_str |
UNICID |
institution |
UNICID |
reponame_str |
Revista @mbienteeducação |
collection |
Revista @mbienteeducação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798315142351421440 |