Emotions in family visits to the Emílio Goeldi Zoo Botanical Park

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Massarani, Luisa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Bizerra, Alessandra, Scalfi, Graziele, Gonçalves , Waneicy, Venancio , Tatiana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista @mbienteeducação
Texto Completo: https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1200
Resumo: In this exploratory study with a qualitative approach, we investigated how families emotionally engage in the experience of visiting the Emílio Goeldi Zoobotanical Park in Belém. Visits were recorded, and interactions and conversational content were coded with emotion descriptors. Subsequently, with an inductive analysis, we identified four themes of interest: 1) Meaning construction and pieces of evidence of learning in science; 2) Role of adults in promoting engagement; 3) Anthropomorphism and empathy for the animals 4) Previous experiences. The results show that the visit experience generated positive emotions for the families and negative ones, with the potential to leverage the construction of meaning and learning experiences. In addition, the results suggest that the families' emotional connection favored a sense of identity, in which visitors developed more confidence in the learning process and the relationship with their world through the recognition of the native species on display.
id UNICID_554cd2cc69e80d2748ef74569a66458a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1200
network_acronym_str UNICID
network_name_str Revista @mbienteeducação
repository_id_str
spelling Emotions in family visits to the Emílio Goeldi Zoo Botanical ParkEmociones durante las visitas familiares al zoológico y Parque Botánico Emílio GoeldiEmoções em visitas familiares ao Parque Zoobotânico Emílio GoeldiScience MuseumsInteractionsConversationsMeaning makingMuseos de cienciaInteraccionesConversacionesConstrucción de significadosMuseus de ciênciasInteraçõesConversasConstrução de significadoIn this exploratory study with a qualitative approach, we investigated how families emotionally engage in the experience of visiting the Emílio Goeldi Zoobotanical Park in Belém. Visits were recorded, and interactions and conversational content were coded with emotion descriptors. Subsequently, with an inductive analysis, we identified four themes of interest: 1) Meaning construction and pieces of evidence of learning in science; 2) Role of adults in promoting engagement; 3) Anthropomorphism and empathy for the animals 4) Previous experiences. The results show that the visit experience generated positive emotions for the families and negative ones, with the potential to leverage the construction of meaning and learning experiences. In addition, the results suggest that the families' emotional connection favored a sense of identity, in which visitors developed more confidence in the learning process and the relationship with their world through the recognition of the native species on display.En este estudio exploratorio con enfoque cualitativo, investigamos cómo las familias se involucram emocionalmente en la experiencia de visitar el Parque Zoobotánico Emílio Goeldi, en Belém. Las visitas fueron registradas y las interacciones y contenidos conversacionales codificados con descriptores de emociones. Posteriormente, con un análisis inductivo, identificamos cuatro temas de interés: 1) Construcción de significado y evidencia del aprendizaje en ciencias; 2) Papel de los adultos en la promoción del involucramiento; 3) Antropomorfismo y empatía por los animales y 4) Experiencias previas. Los resultados muestran que la experiencia de la visita generó emociones positivas para las familias, pero también negativas, ambas con potencial para potenciar la construcción de sentido y experiencias de aprendizaje. Además, los resultados sugieren que la conexión emocional de las familias favoreció el sentido de identidad, en el que los visitantes desarrollaron más confianza en el proceso de aprendizaje y en su relación con su mundo, a través del reconocimiento de las especies nativas en exhibición.Neste estudo exploratório de abordagem qualitativa, foi investigado como as famílias se engajam emocionalmente na experiência de visita ao Parque Zoobotânico Emílio Goeldi, em Belém. As visitas foram gravadas e as interações e os conteúdos conversacionais codificados com descritores de emoção. Posteriormente, com uma análise indutiva, identificou-se quatro temas de interesse: 1) Construção de significado e evidências de aprendizagem em ciência; 2) Papel dos adultos na promoção do engajamento; 3) Antropomorfismo e empatia pelos animais e 4) Experiências anteriores. Os resultados evidenciam que a experiência de visita gerou emoções positivas para as famílias, mas também negativas, ambas com potencial para alavancar a construção de significado e experiências de aprendizagem. Além disso, os resultados sugerem que a conexão emocional das famílias favoreceu o sentido de identidade, em que os visitantes desenvolveram mais confiança no processo de aprendizagem e na relação com seu mundo, por meio do reconhecimento das espécies nativas em exibição.Universidade Cidade de São Paulo2023-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/120010.26843/ae.v16i00.1200Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023035Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023035Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e0230351982-863210.26843/ae.v16i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1200/1128https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1200/1129Copyright (c) 2023 Luisa Massarani, Alessandra Bizerra, Graziele Scalfi, Waneicy Gonçalves , Tatiana Venancio info:eu-repo/semantics/openAccessMassarani, LuisaBizerra, AlessandraScalfi, GrazieleGonçalves , WaneicyVenancio , Tatiana2024-01-11T20:36:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1200Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2024-01-11T20:36:28Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false
dc.title.none.fl_str_mv Emotions in family visits to the Emílio Goeldi Zoo Botanical Park
Emociones durante las visitas familiares al zoológico y Parque Botánico Emílio Goeldi
Emoções em visitas familiares ao Parque Zoobotânico Emílio Goeldi
title Emotions in family visits to the Emílio Goeldi Zoo Botanical Park
spellingShingle Emotions in family visits to the Emílio Goeldi Zoo Botanical Park
Massarani, Luisa
Science Museums
Interactions
Conversations
Meaning making
Museos de ciencia
Interacciones
Conversaciones
Construcción de significados
Museus de ciências
Interações
Conversas
Construção de significado
title_short Emotions in family visits to the Emílio Goeldi Zoo Botanical Park
title_full Emotions in family visits to the Emílio Goeldi Zoo Botanical Park
title_fullStr Emotions in family visits to the Emílio Goeldi Zoo Botanical Park
title_full_unstemmed Emotions in family visits to the Emílio Goeldi Zoo Botanical Park
title_sort Emotions in family visits to the Emílio Goeldi Zoo Botanical Park
author Massarani, Luisa
author_facet Massarani, Luisa
Bizerra, Alessandra
Scalfi, Graziele
Gonçalves , Waneicy
Venancio , Tatiana
author_role author
author2 Bizerra, Alessandra
Scalfi, Graziele
Gonçalves , Waneicy
Venancio , Tatiana
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Massarani, Luisa
Bizerra, Alessandra
Scalfi, Graziele
Gonçalves , Waneicy
Venancio , Tatiana
dc.subject.por.fl_str_mv Science Museums
Interactions
Conversations
Meaning making
Museos de ciencia
Interacciones
Conversaciones
Construcción de significados
Museus de ciências
Interações
Conversas
Construção de significado
topic Science Museums
Interactions
Conversations
Meaning making
Museos de ciencia
Interacciones
Conversaciones
Construcción de significados
Museus de ciências
Interações
Conversas
Construção de significado
description In this exploratory study with a qualitative approach, we investigated how families emotionally engage in the experience of visiting the Emílio Goeldi Zoobotanical Park in Belém. Visits were recorded, and interactions and conversational content were coded with emotion descriptors. Subsequently, with an inductive analysis, we identified four themes of interest: 1) Meaning construction and pieces of evidence of learning in science; 2) Role of adults in promoting engagement; 3) Anthropomorphism and empathy for the animals 4) Previous experiences. The results show that the visit experience generated positive emotions for the families and negative ones, with the potential to leverage the construction of meaning and learning experiences. In addition, the results suggest that the families' emotional connection favored a sense of identity, in which visitors developed more confidence in the learning process and the relationship with their world through the recognition of the native species on display.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1200
10.26843/ae.v16i00.1200
url https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1200
identifier_str_mv 10.26843/ae.v16i00.1200
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1200/1128
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1200/1129
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023035
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023035
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023035
1982-8632
10.26843/ae.v16i00
reponame:Revista @mbienteeducação
instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron:UNICID
instname_str Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron_str UNICID
institution UNICID
reponame_str Revista @mbienteeducação
collection Revista @mbienteeducação
repository.name.fl_str_mv Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798315140834131968