Dionysian's journey: Theatrical games in /out of classroom

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros de Souza, Ruidglan
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Chaves, Iduina Mont´Alverne
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista @mbienteeducação
Texto Completo: https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1226
Resumo: The paper presents practical experiences developed from the connection between theatre games and students from elementary and middle schools; storytelling and improvisation were used to construct scenes aimed at shadow theatre presentations. In search of understanding why theater classes are taught in public schools, their contribution to personal level and group relationships is observed. The reflections were mostly based on the research of Michel Maffesoli, Viola Spolin, and Jean-Pierre Ryngaert.
id UNICID_a8bbb39e6ef5a15956641e5cce58b645
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1226
network_acronym_str UNICID
network_name_str Revista @mbienteeducação
repository_id_str
spelling Dionysian's journey: Theatrical games in /out of classroomJornadas dionisíacas: Los juegos teatrales adentro/afuera de claseJornadas dionisíacas: O jogo teatral dentro e fora da sala de aulaComplejidad Teatral JuegoAdiestramientoImaginación CreativaImaginarioJogo Teatral ComplexidadeFormaçãoImaginação CriativaImaginárioThe paper presents practical experiences developed from the connection between theatre games and students from elementary and middle schools; storytelling and improvisation were used to construct scenes aimed at shadow theatre presentations. In search of understanding why theater classes are taught in public schools, their contribution to personal level and group relationships is observed. The reflections were mostly based on the research of Michel Maffesoli, Viola Spolin, and Jean-Pierre Ryngaert.Este artículo presenta experiencias prácticas construídas desde el encuentro entre el juego teatral y niños de la educación primaria. Los procesos de narración de historias y improvisación empleados en la construcción de escenas, con objetivo de presentación en teatro de sombras. En busca de comprender los sentidos de enseñanza de teatro en la escuela pública, observa-se la contribuición de este lenguaje para posibles transformaciones en nivel personal y de relaciones de grupo. Las reflexiones se establecen principalmente desde los fundamentos de investigaciones de Michel Maffesoli, Viola Spolin y Jean-Pierre Ryngaert.Este artigo apresenta experiências práticas construídas a partir do encontro entre o jogo teatral e crianças do ensino fundamental, os processos de contação de histórias e improvisações empregados na construção de cenas, visando a apresentação em teatro de sombras. Buscando compreender os sentidos do ensino de teatro na escola pública, observa-se a contribuição desta linguagem para possíveis transformações em nível pessoal e de relações de grupo. As reflexões se estabelecem principalmente a partir dos fundamentos das pesquisas de Michel Maffesoli, Viola Spolin e Jean-Pierre Ryngaert.Universidade Cidade de São Paulo2023-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/122610.26843/ae.v16i00.1226Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023033Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023033Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e0230331982-863210.26843/ae.v16i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1226/1123https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1226/1124Copyright (c) 2023 Ruidglan Barros de Souza, Iduina Mont´Alverne Chavesinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarros de Souza, RuidglanChaves, Iduina Mont´Alverne2024-01-11T20:36:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1226Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2024-01-11T20:36:27Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false
dc.title.none.fl_str_mv Dionysian's journey: Theatrical games in /out of classroom
Jornadas dionisíacas: Los juegos teatrales adentro/afuera de clase
Jornadas dionisíacas: O jogo teatral dentro e fora da sala de aula
title Dionysian's journey: Theatrical games in /out of classroom
spellingShingle Dionysian's journey: Theatrical games in /out of classroom
Barros de Souza, Ruidglan
Complejidad Teatral Juego
Adiestramiento
Imaginación Creativa
Imaginario
Jogo Teatral Complexidade
Formação
Imaginação Criativa
Imaginário
title_short Dionysian's journey: Theatrical games in /out of classroom
title_full Dionysian's journey: Theatrical games in /out of classroom
title_fullStr Dionysian's journey: Theatrical games in /out of classroom
title_full_unstemmed Dionysian's journey: Theatrical games in /out of classroom
title_sort Dionysian's journey: Theatrical games in /out of classroom
author Barros de Souza, Ruidglan
author_facet Barros de Souza, Ruidglan
Chaves, Iduina Mont´Alverne
author_role author
author2 Chaves, Iduina Mont´Alverne
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros de Souza, Ruidglan
Chaves, Iduina Mont´Alverne
dc.subject.por.fl_str_mv Complejidad Teatral Juego
Adiestramiento
Imaginación Creativa
Imaginario
Jogo Teatral Complexidade
Formação
Imaginação Criativa
Imaginário
topic Complejidad Teatral Juego
Adiestramiento
Imaginación Creativa
Imaginario
Jogo Teatral Complexidade
Formação
Imaginação Criativa
Imaginário
description The paper presents practical experiences developed from the connection between theatre games and students from elementary and middle schools; storytelling and improvisation were used to construct scenes aimed at shadow theatre presentations. In search of understanding why theater classes are taught in public schools, their contribution to personal level and group relationships is observed. The reflections were mostly based on the research of Michel Maffesoli, Viola Spolin, and Jean-Pierre Ryngaert.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1226
10.26843/ae.v16i00.1226
url https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1226
identifier_str_mv 10.26843/ae.v16i00.1226
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1226/1123
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1226/1124
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Ruidglan Barros de Souza, Iduina Mont´Alverne Chaves
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Ruidglan Barros de Souza, Iduina Mont´Alverne Chaves
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023033
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023033
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023033
1982-8632
10.26843/ae.v16i00
reponame:Revista @mbienteeducação
instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron:UNICID
instname_str Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron_str UNICID
institution UNICID
reponame_str Revista @mbienteeducação
collection Revista @mbienteeducação
repository.name.fl_str_mv Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798315140878172160