A Escola no “turbilhão da política”:: a Instrução Pública e o Estado Nacional na província do Piauí (1822-1834)
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Almanack (Guarulhos) |
Texto Completo: | https://periodicos.unifesp.br/index.php/alm/article/view/10482 |
Resumo: | This article discusses public instruction in the province of Piauí and its expansion from 1822, with the formation of the Brazilian Empire, to 1834, with the enforcement of the Additional Act to the Constitution - which ended the educational model implemented with the Aulas Régias. Within this timeframe, the Brazilian Empire experienced a series of unsuccessful attempts to institutionalize public education. This is a historical research with a bibliographic basis, including the existing literature on the subject, the legislation in force in the period, and documentation from to the Public Archives of the State of Piauí (APEPI), especially that issued by the Provincial Presidency and the Provincial Assembly. These data fostered a dialogue that enabled new perspectives on the history of education and the reflection on other dimensions of the local social fabric of the period. Resulting from the little interest and limited investment of public authorities in the development of public education, the results indicate a slow expansion in such arena, combined with a productive model that demanded little formal knowledge in its daily practices. 2.11.0.0 |
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A Escola no “turbilhão da política”:: a Instrução Pública e o Estado Nacional na província do Piauí (1822-1834)HistoryEducationpublic instructionSchoolsPiauí (séc. XIX)HistóriaEducaçãoInstrução PúblicaEscolasPiauí (séc. XIX)This article discusses public instruction in the province of Piauí and its expansion from 1822, with the formation of the Brazilian Empire, to 1834, with the enforcement of the Additional Act to the Constitution - which ended the educational model implemented with the Aulas Régias. Within this timeframe, the Brazilian Empire experienced a series of unsuccessful attempts to institutionalize public education. This is a historical research with a bibliographic basis, including the existing literature on the subject, the legislation in force in the period, and documentation from to the Public Archives of the State of Piauí (APEPI), especially that issued by the Provincial Presidency and the Provincial Assembly. These data fostered a dialogue that enabled new perspectives on the history of education and the reflection on other dimensions of the local social fabric of the period. Resulting from the little interest and limited investment of public authorities in the development of public education, the results indicate a slow expansion in such arena, combined with a productive model that demanded little formal knowledge in its daily practices. 2.11.0.0 2.11.0.0 2.11.0.0O presente artigo, discute a instrução pública na província do Piauí e sua expansão, adotando como recorte temporal o período entre os anos de 1822, com início do Império brasileiro, e 1834, com o Ato Adicional à Constituição, que pôs fim ao modelo educacional implantado com as Aulas Régias, recorte em que se assistiu a tentativas frustradas de institucionalização de uma educação pública nos primeiros anos do Império. Metodologicamente, trata-se de pesquisa histórica de base bibliográfica que, além da literatura sobre o tema e a legislação vigente no período, apoiou-se na documentação pertencente ao Arquivo Público do Estado do Piauí (Apepi), sobremaneira a documentação expedida pela Presidência da Província e pela Assembleia Provincial, o que permitiu a construção de um diálogo que possibilitou novos olhares a respeito da história da educação no período, bem como a reflexão sobre outras dimensões do tecido social local. De maneira geral, com a pesquisa, verificou-se uma lenta expansão da instrução pública, como consequência do pequeno interesse dos poderes públicos em seu desenvolvimento, resultando em limitados investimentos, aliados a um modelo produtivo que pouco demandava do saber formal em suas práticas cotidianas. 2.11.0.0Universidade Federal de São Paulo2022-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/alm/article/view/1048210.1590/2236-463329ea00620Almanack; No. 29 (2021)Almanack; Núm. 29 (2021)Almanack; n. 29 (2021)2236-4633reponame:Almanack (Guarulhos)instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESPporhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/alm/article/view/10482/8943Copyright (c) 2021 Marcelo Sousa Netohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa Neto, Marcelo2022-02-23T17:32:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10482Revistahttps://periodicos.unifesp.br/index.php/almPUBhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/alm/oaialmanack@unifesp.br||andremachados@yahoo.com.br2236-46332236-4633opendoar:2022-02-23T17:32:33Almanack (Guarulhos) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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