Modernização esquecida, construindo pontes e estradas no Brasil Imperial: engenheiros e artífices em uma região exportadora em Minas Gerais (1850-1875)
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Almanack (Guarulhos) |
Texto Completo: | https://periodicos.unifesp.br/index.php/alm/article/view/13305 |
Resumo: | This article analyses the modernization of road infrastructure in the Zonada Mata mineira during the third quarter of the nineteenth century. Theevidences gathered indicate: (1) an intense circulation of engineers andhow their activities interwove technical and economic problems duringthe process of construction roads and bridges; (2) the weaknesses of theBrazilian patent system (1830) to stimulate the construction of suspensionbridges; (3) the presence of internal routes that supported the circulationof agricultural and livestock goods. The article explores the relationshipbetween State, market (export sector and non-export sector) and thetransportation system. |
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Modernização esquecida, construindo pontes e estradas no Brasil Imperial: engenheiros e artífices em uma região exportadora em Minas Gerais (1850-1875)região da Mata mineiraséculo XIXmodernizaçãoMata mineira regionnineteenth centurymodernizationThis article analyses the modernization of road infrastructure in the Zonada Mata mineira during the third quarter of the nineteenth century. Theevidences gathered indicate: (1) an intense circulation of engineers andhow their activities interwove technical and economic problems duringthe process of construction roads and bridges; (2) the weaknesses of theBrazilian patent system (1830) to stimulate the construction of suspensionbridges; (3) the presence of internal routes that supported the circulationof agricultural and livestock goods. The article explores the relationshipbetween State, market (export sector and non-export sector) and thetransportation system.Este artigo analisa a modernização da infraestrutura viária no terceiroquartel do século XIX na região da Mata mineira, com base no Bancode Dados dos Processos de Construção de Estradas e Pontes. Verifica-seque a região da Mata presenciou (I) a intensa circulação de engenheirose, consequentemente, a junção de problemas técnicos e econômicos naedificação de pontes e estradas; (II) a fragilidade do sistema de patentesde 1830 na tentativa de construção e difusão de uma ponte pênsil noBrasil; (III) a existência de rotas internas que atendiam à circulaçãoagropecuária mercantil. O artigo mostra as relações entre o mercado(setor de exportação e abastecedor de gêneros alimentícios), o Estado eos transportes.Universidade Federal de São Paulo2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/alm/article/view/1330510.1590/2236-463320130609Almanack; No. 6 (2013)Almanack; Núm. 6 (2013)Almanack; n. 6 (2013)2236-4633reponame:Almanack (Guarulhos)instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESPporhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/alm/article/view/13305/9344Copyright (c) 2022 Télio Anísio Cravohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCravo, Télio Anísio 2022-01-03T21:11:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13305Revistahttps://periodicos.unifesp.br/index.php/almPUBhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/alm/oaialmanack@unifesp.br||andremachados@yahoo.com.br2236-46332236-4633opendoar:2022-01-03T21:11:21Almanack (Guarulhos) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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