Literary education and Brazilian black-woman writing: a look to the short story "Quantos filhos Natalina teve?", by Conceição Evaristo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva Oliveira, Vanderleia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Breda Magalhães, Lucas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
Texto Completo: https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/11045
Resumo: This paper aims to present the analysis of the short story entitled "Quantos filhos Natalina teve?", published in Olhos D'água (2016), by Conceição Evaristo. This text provides a perspective of historically marginalized individuals that represent a power line in contemporary Brazilian literature, besides the fact a literacy education gives opportunity of the reflection of social place and potentiality that this production has to the reader’s formation at school. The problems discussed were analyzed based on the theoretical assumptions related to Literary Education, Literary Literacy, the context of production and studies on the power lines of contemporary literary production, with a focus on Afro-Brazilian Literature and Black-Brazilian Literature. As a result, Evaristo's short story is an important text for the classroom and a step towards the teaching of more representative literature.
id UNIFESP-3_3e4348a6ff0e8cd112e3aee283547013
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11045
network_acronym_str UNIFESP-3
network_name_str Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
repository_id_str
spelling Literary education and Brazilian black-woman writing: a look to the short story "Quantos filhos Natalina teve?", by Conceição EvaristoEducação Literária e autoria negra feminina brasileira: um olhar para o conto “Quantos Filhos Natalina Teve?”, de Conceição EvaristoLiteracy education; The representation of black woman; Conceição Evaristo.Educação literária; Representação da mulher negra; Conceição Evaristo.This paper aims to present the analysis of the short story entitled "Quantos filhos Natalina teve?", published in Olhos D'água (2016), by Conceição Evaristo. This text provides a perspective of historically marginalized individuals that represent a power line in contemporary Brazilian literature, besides the fact a literacy education gives opportunity of the reflection of social place and potentiality that this production has to the reader’s formation at school. The problems discussed were analyzed based on the theoretical assumptions related to Literary Education, Literary Literacy, the context of production and studies on the power lines of contemporary literary production, with a focus on Afro-Brazilian Literature and Black-Brazilian Literature. As a result, Evaristo's short story is an important text for the classroom and a step towards the teaching of more representative literature.Este trabalho tem como objetivo a análise do conto “Quantos filhos Natalina teve?”, de Olhos D’água (2016), de Conceição Evaristo, tendo em vista que ele expressa a representação de indivíduos historicamente marginalizados, inserindo-se numa importante linha de força da literatura brasileira contemporânea, sob a perspectiva da educação literária e da autoria negra feminina contemporânea. Evidencia-se que este texto literário oportuniza a reflexão sobre o lugar de pertencimento de vozes subalternizadas na sociedade ao passo que a produção literária dessas vozes é relevante devido a sua potencialidade na formação do sujeito leitor em espaço escolar. Para tanto, os problemas levantados foram analisados a partir de pressupostos teóricos ligados à Educação Literária, ao Letramento Literário, ao contexto de produção e aos estudos sobre linhas de força da produção literária contemporânea, com foco na Literatura Afro-brasileira e Negro-brasileira. Como resultado, verifica-se que o conto de Evaristo figura um importante texto para a sala de aula e um passo rumo ao ensino de literatura mais representativo.Universidade Federal de São Paulo2020-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/1104510.34024/olhares.2020.v8.11045Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 8 n. 3 (2020): Revista Olhares - REVISTA DO DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO - UNIFESP; 80-962317-7853reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESPporhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/11045/8126Copyright (c) 2020 Vanderleia da Silva Oliveira, Lucas Breda Magalhãesinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Oliveira, Vanderleia Breda Magalhães, Lucas 2020-12-04T16:40:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11045Revistahttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/indexPUBhttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/oai||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com2317-78532317-7853opendoar:2020-12-04T16:40:12Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Literary education and Brazilian black-woman writing: a look to the short story "Quantos filhos Natalina teve?", by Conceição Evaristo
Educação Literária e autoria negra feminina brasileira: um olhar para o conto “Quantos Filhos Natalina Teve?”, de Conceição Evaristo
title Literary education and Brazilian black-woman writing: a look to the short story "Quantos filhos Natalina teve?", by Conceição Evaristo
spellingShingle Literary education and Brazilian black-woman writing: a look to the short story "Quantos filhos Natalina teve?", by Conceição Evaristo
da Silva Oliveira, Vanderleia
Literacy education; The representation of black woman; Conceição Evaristo.
Educação literária; Representação da mulher negra; Conceição Evaristo.
title_short Literary education and Brazilian black-woman writing: a look to the short story "Quantos filhos Natalina teve?", by Conceição Evaristo
title_full Literary education and Brazilian black-woman writing: a look to the short story "Quantos filhos Natalina teve?", by Conceição Evaristo
title_fullStr Literary education and Brazilian black-woman writing: a look to the short story "Quantos filhos Natalina teve?", by Conceição Evaristo
title_full_unstemmed Literary education and Brazilian black-woman writing: a look to the short story "Quantos filhos Natalina teve?", by Conceição Evaristo
title_sort Literary education and Brazilian black-woman writing: a look to the short story "Quantos filhos Natalina teve?", by Conceição Evaristo
author da Silva Oliveira, Vanderleia
author_facet da Silva Oliveira, Vanderleia
Breda Magalhães, Lucas
author_role author
author2 Breda Magalhães, Lucas
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva Oliveira, Vanderleia
Breda Magalhães, Lucas
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy education; The representation of black woman; Conceição Evaristo.
Educação literária; Representação da mulher negra; Conceição Evaristo.
topic Literacy education; The representation of black woman; Conceição Evaristo.
Educação literária; Representação da mulher negra; Conceição Evaristo.
description This paper aims to present the analysis of the short story entitled "Quantos filhos Natalina teve?", published in Olhos D'água (2016), by Conceição Evaristo. This text provides a perspective of historically marginalized individuals that represent a power line in contemporary Brazilian literature, besides the fact a literacy education gives opportunity of the reflection of social place and potentiality that this production has to the reader’s formation at school. The problems discussed were analyzed based on the theoretical assumptions related to Literary Education, Literary Literacy, the context of production and studies on the power lines of contemporary literary production, with a focus on Afro-Brazilian Literature and Black-Brazilian Literature. As a result, Evaristo's short story is an important text for the classroom and a step towards the teaching of more representative literature.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/11045
10.34024/olhares.2020.v8.11045
url https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/11045
identifier_str_mv 10.34024/olhares.2020.v8.11045
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/11045/8126
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Vanderleia da Silva Oliveira, Lucas Breda Magalhães
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Vanderleia da Silva Oliveira, Lucas Breda Magalhães
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 8 n. 3 (2020): Revista Olhares - REVISTA DO DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO - UNIFESP; 80-96
2317-7853
reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
collection Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com
_version_ 1788165828363943936