EDUCAÇÃO E VULNERABILIDADE SOCIAL: reflexões, práticas, desafios e um novo horizonte de mudanças
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
Texto Completo: | https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/14761 |
Resumo: | This dossier “Education and Social Vulnerability” by Revista Olhares brings articles that address theoretical-methodological issues and research results on educational processes and teacher training practices based on the discussion on Education and its relationship with vulnerability and social risk. There are productions on art and emancipation, trajectories of young people at school, vulnerability and education of young people and adults, studies on social vulnerability and third sector projects, teachers' activities and experiences of workshops with young people in situations of social vulnerability. The works have representations from different regions and Brazilian states such as Pará, Paraná, Rio de Janeiro, São Paulo, Brasília, Maranhão, Amapá, which demonstrates how much research institutions and universities, throughout Brazil, have a good understanding of the relevance of this research theme to understand the situations experienced and the horizons of changes that need to be envisioned. |
id |
UNIFESP-3_877ac6c67f4f77b69cdc99009bf5a424 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14761 |
network_acronym_str |
UNIFESP-3 |
network_name_str |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCAÇÃO E VULNERABILIDADE SOCIAL: reflexões, práticas, desafios e um novo horizonte de mudanças Vulnerabilidade socialEducaçãoEquidade EducacionalThis dossier “Education and Social Vulnerability” by Revista Olhares brings articles that address theoretical-methodological issues and research results on educational processes and teacher training practices based on the discussion on Education and its relationship with vulnerability and social risk. There are productions on art and emancipation, trajectories of young people at school, vulnerability and education of young people and adults, studies on social vulnerability and third sector projects, teachers' activities and experiences of workshops with young people in situations of social vulnerability. The works have representations from different regions and Brazilian states such as Pará, Paraná, Rio de Janeiro, São Paulo, Brasília, Maranhão, Amapá, which demonstrates how much research institutions and universities, throughout Brazil, have a good understanding of the relevance of this research theme to understand the situations experienced and the horizons of changes that need to be envisioned.O presente dossiê “Educação e Vulnerabilidade Social” da Revista Olhares traz artigos que abordaram questões teórico-metodológicas e resultados de pesquisas sobre processos educacionais e práticas de formação de professores fundamentados na discussão sobre Educação e sua relação com vulnerabilidade e risco social. Há nele produções sobre arte e emancipação, trajetórias de jovens na escola, vulnerabilidade e educação de jovens e adultos, estudos sobre vulnerabilidade social e projetos do terceiro setor, atuação dos professores e experiências de oficinas com jovens em situação de vulnerabilidade social. Os trabalhos têm representações de diferentes regiões e estados brasileiros como Pará, Paraná, Rio de Janeiro, São Paulo, Brasília, Maranhão, Amapá, o que demonstra o quanto as instituições de pesquisa e universidades, ao longo de todo o Brasil, tem compreensão da relevância desse tema de pesquisa para compreender as situações vividas e os horizontes de mudanças que precisam ser vislumbrados.Universidade Federal de São Paulo2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/1476110.34024/olhares.2022.v10.14761Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 10 n. 1 (2022): Revista Olhares - UNIFESP - Publicação contínua (continuous publishing)2317-7853reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESPporhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/14761/10383Copyright (c) 2022 Luiz Renato Rodrigues Carreiro, Marcos Vinícius de Araújo, Edna Martinshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarreiro, Luiz Renato Rodrigues Araújo, Marcos Vinícius de Martins, Edna2023-01-24T04:05:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14761Revistahttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/indexPUBhttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/oai||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com2317-78532317-7853opendoar:2023-01-24T04:05:25Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO E VULNERABILIDADE SOCIAL: reflexões, práticas, desafios e um novo horizonte de mudanças |
title |
EDUCAÇÃO E VULNERABILIDADE SOCIAL: reflexões, práticas, desafios e um novo horizonte de mudanças |
spellingShingle |
EDUCAÇÃO E VULNERABILIDADE SOCIAL: reflexões, práticas, desafios e um novo horizonte de mudanças Carreiro, Luiz Renato Rodrigues Vulnerabilidade social Educação Equidade Educacional |
title_short |
EDUCAÇÃO E VULNERABILIDADE SOCIAL: reflexões, práticas, desafios e um novo horizonte de mudanças |
title_full |
EDUCAÇÃO E VULNERABILIDADE SOCIAL: reflexões, práticas, desafios e um novo horizonte de mudanças |
title_fullStr |
EDUCAÇÃO E VULNERABILIDADE SOCIAL: reflexões, práticas, desafios e um novo horizonte de mudanças |
title_full_unstemmed |
EDUCAÇÃO E VULNERABILIDADE SOCIAL: reflexões, práticas, desafios e um novo horizonte de mudanças |
title_sort |
EDUCAÇÃO E VULNERABILIDADE SOCIAL: reflexões, práticas, desafios e um novo horizonte de mudanças |
author |
Carreiro, Luiz Renato Rodrigues |
author_facet |
Carreiro, Luiz Renato Rodrigues Araújo, Marcos Vinícius de Martins, Edna |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Marcos Vinícius de Martins, Edna |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carreiro, Luiz Renato Rodrigues Araújo, Marcos Vinícius de Martins, Edna |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Vulnerabilidade social Educação Equidade Educacional |
topic |
Vulnerabilidade social Educação Equidade Educacional |
description |
This dossier “Education and Social Vulnerability” by Revista Olhares brings articles that address theoretical-methodological issues and research results on educational processes and teacher training practices based on the discussion on Education and its relationship with vulnerability and social risk. There are productions on art and emancipation, trajectories of young people at school, vulnerability and education of young people and adults, studies on social vulnerability and third sector projects, teachers' activities and experiences of workshops with young people in situations of social vulnerability. The works have representations from different regions and Brazilian states such as Pará, Paraná, Rio de Janeiro, São Paulo, Brasília, Maranhão, Amapá, which demonstrates how much research institutions and universities, throughout Brazil, have a good understanding of the relevance of this research theme to understand the situations experienced and the horizons of changes that need to be envisioned. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/14761 10.34024/olhares.2022.v10.14761 |
url |
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/14761 |
identifier_str_mv |
10.34024/olhares.2022.v10.14761 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/14761/10383 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Luiz Renato Rodrigues Carreiro, Marcos Vinícius de Araújo, Edna Martins https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Luiz Renato Rodrigues Carreiro, Marcos Vinícius de Araújo, Edna Martins https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 10 n. 1 (2022): Revista Olhares - UNIFESP - Publicação contínua (continuous publishing) 2317-7853 reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
collection |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com |
_version_ |
1809463235209854976 |