EDUCAÇÃO E VULNERABILIDADE SOCIAL: reflexões, práticas, desafios e um novo horizonte de mudanças

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carreiro, Luiz Renato Rodrigues
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Araújo, Marcos Vinícius de, Martins, Edna
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
Texto Completo: https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/14761
Resumo: This dossier “Education and Social Vulnerability” by Revista Olhares brings articles that address theoretical-methodological issues and research results on educational processes and teacher training practices based on the discussion on Education and its relationship with vulnerability and social risk. There are productions on art and emancipation, trajectories of young people at school, vulnerability and education of young people and adults, studies on social vulnerability and third sector projects, teachers' activities and experiences of workshops with young people in situations of social vulnerability. The works have representations from different regions and Brazilian states such as Pará, Paraná, Rio de Janeiro, São Paulo, Brasília, Maranhão, Amapá, which demonstrates how much research institutions and universities, throughout Brazil, have a good understanding of the relevance of this research theme to understand the situations experienced and the horizons of changes that need to be envisioned.
id UNIFESP-3_877ac6c67f4f77b69cdc99009bf5a424
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14761
network_acronym_str UNIFESP-3
network_name_str Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
repository_id_str
spelling EDUCAÇÃO E VULNERABILIDADE SOCIAL: reflexões, práticas, desafios e um novo horizonte de mudanças Vulnerabilidade socialEducaçãoEquidade EducacionalThis dossier “Education and Social Vulnerability” by Revista Olhares brings articles that address theoretical-methodological issues and research results on educational processes and teacher training practices based on the discussion on Education and its relationship with vulnerability and social risk. There are productions on art and emancipation, trajectories of young people at school, vulnerability and education of young people and adults, studies on social vulnerability and third sector projects, teachers' activities and experiences of workshops with young people in situations of social vulnerability. The works have representations from different regions and Brazilian states such as Pará, Paraná, Rio de Janeiro, São Paulo, Brasília, Maranhão, Amapá, which demonstrates how much research institutions and universities, throughout Brazil, have a good understanding of the relevance of this research theme to understand the situations experienced and the horizons of changes that need to be envisioned.O presente dossiê “Educação e Vulnerabilidade Social” da Revista Olhares traz artigos que abordaram questões teórico-metodológicas e resultados de pesquisas sobre processos educacionais e práticas de formação de professores fundamentados na discussão sobre Educação e sua relação com vulnerabilidade e risco social. Há nele produções sobre arte e emancipação, trajetórias de jovens na escola, vulnerabilidade e educação de jovens e adultos, estudos sobre vulnerabilidade social e projetos do terceiro setor, atuação dos professores e experiências de oficinas com jovens em situação de vulnerabilidade social. Os trabalhos têm representações de diferentes regiões e estados brasileiros como Pará, Paraná, Rio de Janeiro, São Paulo, Brasília, Maranhão, Amapá, o que demonstra o quanto as instituições de pesquisa e universidades, ao longo de todo o Brasil, tem compreensão da relevância desse tema de pesquisa para compreender as situações vividas e os horizontes de mudanças que precisam ser vislumbrados.Universidade Federal de São Paulo2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/1476110.34024/olhares.2022.v10.14761Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 10 n. 1 (2022): Revista Olhares - UNIFESP - Publicação contínua (continuous publishing)2317-7853reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESPporhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/14761/10383Copyright (c) 2022 Luiz Renato Rodrigues Carreiro, Marcos Vinícius de Araújo, Edna Martinshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarreiro, Luiz Renato Rodrigues Araújo, Marcos Vinícius de Martins, Edna2023-01-24T04:05:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14761Revistahttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/indexPUBhttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/oai||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com2317-78532317-7853opendoar:2023-01-24T04:05:25Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO E VULNERABILIDADE SOCIAL: reflexões, práticas, desafios e um novo horizonte de mudanças
title EDUCAÇÃO E VULNERABILIDADE SOCIAL: reflexões, práticas, desafios e um novo horizonte de mudanças
spellingShingle EDUCAÇÃO E VULNERABILIDADE SOCIAL: reflexões, práticas, desafios e um novo horizonte de mudanças
Carreiro, Luiz Renato Rodrigues
Vulnerabilidade social
Educação
Equidade Educacional
title_short EDUCAÇÃO E VULNERABILIDADE SOCIAL: reflexões, práticas, desafios e um novo horizonte de mudanças
title_full EDUCAÇÃO E VULNERABILIDADE SOCIAL: reflexões, práticas, desafios e um novo horizonte de mudanças
title_fullStr EDUCAÇÃO E VULNERABILIDADE SOCIAL: reflexões, práticas, desafios e um novo horizonte de mudanças
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO E VULNERABILIDADE SOCIAL: reflexões, práticas, desafios e um novo horizonte de mudanças
title_sort EDUCAÇÃO E VULNERABILIDADE SOCIAL: reflexões, práticas, desafios e um novo horizonte de mudanças
author Carreiro, Luiz Renato Rodrigues
author_facet Carreiro, Luiz Renato Rodrigues
Araújo, Marcos Vinícius de
Martins, Edna
author_role author
author2 Araújo, Marcos Vinícius de
Martins, Edna
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carreiro, Luiz Renato Rodrigues
Araújo, Marcos Vinícius de
Martins, Edna
dc.subject.por.fl_str_mv Vulnerabilidade social
Educação
Equidade Educacional
topic Vulnerabilidade social
Educação
Equidade Educacional
description This dossier “Education and Social Vulnerability” by Revista Olhares brings articles that address theoretical-methodological issues and research results on educational processes and teacher training practices based on the discussion on Education and its relationship with vulnerability and social risk. There are productions on art and emancipation, trajectories of young people at school, vulnerability and education of young people and adults, studies on social vulnerability and third sector projects, teachers' activities and experiences of workshops with young people in situations of social vulnerability. The works have representations from different regions and Brazilian states such as Pará, Paraná, Rio de Janeiro, São Paulo, Brasília, Maranhão, Amapá, which demonstrates how much research institutions and universities, throughout Brazil, have a good understanding of the relevance of this research theme to understand the situations experienced and the horizons of changes that need to be envisioned.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/14761
10.34024/olhares.2022.v10.14761
url https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/14761
identifier_str_mv 10.34024/olhares.2022.v10.14761
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/14761/10383
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Luiz Renato Rodrigues Carreiro, Marcos Vinícius de Araújo, Edna Martins
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Luiz Renato Rodrigues Carreiro, Marcos Vinícius de Araújo, Edna Martins
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 10 n. 1 (2022): Revista Olhares - UNIFESP - Publicação contínua (continuous publishing)
2317-7853
reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
collection Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com
_version_ 1809463235209854976