O ENSINO DA MODA NA BAHIA: PERSPECTIVAS ALÉM DO DESIGN DE VESTUÁRIO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Sônia Elbachá
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNIFACS
Texto Completo: http://teste.tede.unifacs.br:8080/tede/handle/tede/57
Resumo: This study aims to analyze the curricular focus of the Higher Courses of Fashion in Bahia, the fate of graduates of the courses and the ways these professionals by absorbing the labor market. The research question sought to investigate how the absorption of graduates of degree courses in fashion by the labor market and in what ways the approaches of the courses impact the professional destinations of graduates. This is an exploratory process and the method was the multiple case study. The object of study, the degrees of fashion the state of Bahia. The model developed for analysis included data collection at three levels: information published by Education Institutions (HEI), the views of the course coordinators and the information of graduates. The survey results indicated that 63% of graduates are employed in the fashion field and almost 91% of them work in the garment sector, mostly in their own businesses, emphasizing the importance of the courses for the insertion of graduates in this market segment. Moreover, the data collected also showed that the professional activities of graduates have a high concentration in design and product development, modeling, and industrial production, signaling the bottleneck of education for the area of fashion design clothing and, contradictorily, distancing themselves from both the extent of labor market programs presented by the courses published by the IES as the other dimensions of fashion highlighted in research on the subject.
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The research question sought to investigate how the absorption of graduates of degree courses in fashion by the labor market and in what ways the approaches of the courses impact the professional destinations of graduates. This is an exploratory process and the method was the multiple case study. The object of study, the degrees of fashion the state of Bahia. The model developed for analysis included data collection at three levels: information published by Education Institutions (HEI), the views of the course coordinators and the information of graduates. The survey results indicated that 63% of graduates are employed in the fashion field and almost 91% of them work in the garment sector, mostly in their own businesses, emphasizing the importance of the courses for the insertion of graduates in this market segment. Moreover, the data collected also showed that the professional activities of graduates have a high concentration in design and product development, modeling, and industrial production, signaling the bottleneck of education for the area of fashion design clothing and, contradictorily, distancing themselves from both the extent of labor market programs presented by the courses published by the IES as the other dimensions of fashion highlighted in research on the subject.Este estudo objetiva analisar o enfoque curricular dos Cursos Superiores de Moda da Bahia, o destino dos egressos dos cursos e as formas de absorção desses profissionais pelo mercado de trabalho. A questão de pesquisa investiga como ocorre a absorção dos egressos dos cursos superiores de moda pelo mercado de trabalho e de que modos os enfoques curriculares dos cursos impactam nos destinos profissionais dos alunos graduados. Trata-se de uma pesquisa exploratória e o processo metodológico adotado foi o estudo de casos múltiplos. O objeto de estudo foram os cursos superiores de moda do estado da Bahia. O modelo de analise desenvolvido contemplou a coleta de dados em três instâncias: informações publicadas pelas Instituições de Ensino (IES), as visões dos coordenadores dos cursos e as informações dos egressos. Os resultados da pesquisa indicaram que 63% dos alunos graduados estão empregados na área de moda e 91% deles trabalham no setor de vestuário, a maioria em negócios próprios, enfatizando a relevância do curso para a inserção dos egressos neste segmento de mercado. Por outro lado, os dados coletados também evidenciaram que as atividades profissionais dos egressos apresentam grande concentração nas áreas de criação e desenvolvimento de produtos, modelagem e produção industrial, sinalizando o afunilamento do ensino da moda para a área do design de vestuário e, contraditoriamente, distanciando-se tanto da amplitude do mercado de trabalho apresentada pelos programas de cursos publicados pelas IES como das outras dimensões da moda destacadas nas pesquisas sobre o tema.Made available in DSpace on 2016-04-29T13:54:24Z (GMT). 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