DIREITOS HUMANOS EM RICOEUR
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Direitos Humanos e Democracia |
Texto Completo: | https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/direitoshumanosedemocracia/article/view/9710 |
Resumo: | To analyze the processes of human social organization based on the question of fundamentally established and socially accepted fundamental rights in a large part of the planet and disseminated through legal texts as the Universal Declaration of Human Rights, for example, is an enterprise that goes beyond the human need for a basic structure for coexistence in society, entering into various debates on the ethical-political values involved in the human condition and to which depend his dignity. The philosophy of law, especially Ricoeur’s perspective, serves here as the north for the attempt to think human rights by the philosophical bias, in which the fundamental rights and duties are constituent and constituted by the historical individuals involved in them, who, in their capacity to act and suffer, go before their definition as a person with human rights. Therefore, in addition to discussing human rights and the principles of universalism and relativism, we study the specific contributions of Ricoeur in the reflection on the ontological and narrative foundations of human rights and the constitution of the person with human rights in that context. After exposing the issue of human rights to the ethical and political debate surrounding the theory and doctrine that constitutes the theme, we understand that the contributions of Ricoeur's philosophy surpasses the theoretical debate, constituting itself as a possible way to rethink the human rights issue. |
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DIREITOS HUMANOS EM RICOEURDignidade. Valores ético-políticos. Filosofia do Direito.To analyze the processes of human social organization based on the question of fundamentally established and socially accepted fundamental rights in a large part of the planet and disseminated through legal texts as the Universal Declaration of Human Rights, for example, is an enterprise that goes beyond the human need for a basic structure for coexistence in society, entering into various debates on the ethical-political values involved in the human condition and to which depend his dignity. The philosophy of law, especially Ricoeur’s perspective, serves here as the north for the attempt to think human rights by the philosophical bias, in which the fundamental rights and duties are constituent and constituted by the historical individuals involved in them, who, in their capacity to act and suffer, go before their definition as a person with human rights. Therefore, in addition to discussing human rights and the principles of universalism and relativism, we study the specific contributions of Ricoeur in the reflection on the ontological and narrative foundations of human rights and the constitution of the person with human rights in that context. After exposing the issue of human rights to the ethical and political debate surrounding the theory and doctrine that constitutes the theme, we understand that the contributions of Ricoeur's philosophy surpasses the theoretical debate, constituting itself as a possible way to rethink the human rights issue.Analisar os processos de organização social humana tendo como tutela a questão dos direitos fundamentais mundialmente estabelecidos e socialmente aceitos em grande parte do planeta e disseminados através de textos legais como a Declaração Universal dos Direitos Humanos, por exemplo, é um empreendimento que ultrapassa a obviedade da necessidade de uma estruturação básica para a convivência em sociedade, adentrando em diversos debates sobre os valores ético-políticos envolvidos na condição humana e aos quais está sujeitada a sua dignidade. A filosofia do direito, em especial a perspectiva de Ricoeur, serve aqui como norte para a tentativa de pensar os Direitos Humanos pelo viés filosófico, no qual os direitos e deveres fundamentais são constituintes e constituídos pelos sujeitos históricos neles implicados, os quais, na sua capacidade de agir e padecer, antecedem sua definição enquanto sujeitos de direitos humanos. Para tanto, além de abordar a discussão sobre os direitos humanos e os princípios de universalismo e relativismo, estudamos as contribuições específicas de Ricoeur na reflexão sobre os fundamentos ontológico e narrativo dos direitos humanos e a constituição do sujeito dos direitos humanos nesse contexto. Após expor a questão dos direitos humanos ao debate ético e político em torno da teoria e doutrina que constitui o tema, compreendemos que as contribuições da filosofia de Ricoeur superam o debate teórico, constituindo-se como um caminho possível para repensar a questão dos direitos humanos.EDITORA UNIJUI2020-08-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/direitoshumanosedemocracia/article/view/971010.21527/2317-5389.2020.15.120-133Revista Direitos Humanos e Democracia; v. 8 n. 15 (2020): REVISTA DIREITOS HUMANOS E DEMOCRACIA; 120-1332317-5389reponame:Revista Direitos Humanos e Democraciainstname:Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI)instacron:UNIJUIporhttps://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/direitoshumanosedemocracia/article/view/9710/6409Copyright (c) 2019 Revista Direitos Humanos e Democraciainfo:eu-repo/semantics/openAccessQuadros, Elton MoreiraCerillo, Marcella Marques dos Santos2021-03-25T21:27:19Zoai:ojs.revistas.unijui.edu.br:article/9710Revistahttps://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/direitoshumanosedemocracia/oai2317-53892317-5389opendoar:2021-03-25T21:27:19Revista Direitos Humanos e Democracia - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI)false |
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