A literatura no direito de ouvir: uma proposta pedagógica com o audiolivro na ressocialização de detentos analfabetos
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Ciência e Cultura |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10992 |
Resumo: | Literature is a right that humanizes. It assists in the transformation of subjects. Could she set us free? It is in view of this question that this article aims to build a pedagogical proposal, with a view to the use of the audiobook, through a project to redeem the penalty for reading, with illiterate inmates. For that, we use as theoretical corpus, with regard to the relations of power and domination in prison, Foucault (1978); on education and liberation, Paulo Freire (1970); about the right to literature, Antônio Candido (2022); on illiteracy in Brazil, Braga and Mazzeu (2017); with regard to the act of listening in the pedagogical process, Bajour (2012); regarding Digital Information and Communication Technologies (TDICs), Oliveira (2020), in addition to the laws that support the Remission of Penalty for Reading project. As a contribution to the practice of listening and the pedagogical proposal, we used the audiobook by Daniel Munduruku (2002), Kaba Darebu. This article starts from an experience of the main author, and becomes qualitative and bibliographic for its purpose. The results point to the need to rethink the teaching practice, as ethical professionals, willing to participate in the process of resocialization of people deprived of their liberty. In addition, this investigation points out to us, literature, as a guarantee, can contribute to the lives of detainees. |
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A literatura no direito de ouvir: uma proposta pedagógica com o audiolivro na ressocialização de detentos analfabetosLiterature is a right that humanizes. It assists in the transformation of subjects. Could she set us free? It is in view of this question that this article aims to build a pedagogical proposal, with a view to the use of the audiobook, through a project to redeem the penalty for reading, with illiterate inmates. For that, we use as theoretical corpus, with regard to the relations of power and domination in prison, Foucault (1978); on education and liberation, Paulo Freire (1970); about the right to literature, Antônio Candido (2022); on illiteracy in Brazil, Braga and Mazzeu (2017); with regard to the act of listening in the pedagogical process, Bajour (2012); regarding Digital Information and Communication Technologies (TDICs), Oliveira (2020), in addition to the laws that support the Remission of Penalty for Reading project. As a contribution to the practice of listening and the pedagogical proposal, we used the audiobook by Daniel Munduruku (2002), Kaba Darebu. This article starts from an experience of the main author, and becomes qualitative and bibliographic for its purpose. The results point to the need to rethink the teaching practice, as ethical professionals, willing to participate in the process of resocialization of people deprived of their liberty. In addition, this investigation points out to us, literature, as a guarantee, can contribute to the lives of detainees.A literatura é um direito que humaniza. Ela auxilia na transformação dos sujeitos. Poderia ela nos libertar? Tendo em vista esse questionamento, este artigo tem como objetivo construir uma proposta pedagógica com o uso do audiolivro, por meio de um projeto de remição de pena pela leitura, com detentos analfabetos. Para tanto, utilizamos como fundamentação teórica, no que diz respeito às relações de poder e de dominação no cárcere, Foucault (1978); sobre educação e libertação, Paulo Freire (1970); acerca do direito à literatura, Antonio Candido (2022); sobre o analfabetismo no Brasil, Braga e Mazzeu (2017); no que concerne ao ato de ouvir no processo pedagógico, Bajour (2012); no que tange às Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDICs), Oliveira (2020), além das leis que respaldam o projeto de Remição de Pena pela Leitura. Como aporte teórico para a prática do ouvir e para a elaboração da proposta pedagógica, usamos o audiolivro de Daniel Munduruku (2002), Kaba Darebu. Esse artigo parte de uma vivência do autor principal e constitui-se como qualitativo e bibliográfico em sua propositura. Os resultados apontam para a necessidade de repensarmos a prática docente, enquanto profissionais éticos, dispostos a participar do processo de ressocialização de pessoas privadas de liberdade. Além disso, esta investigação nos aponta como a literatura, enquanto uma garantia, poderá contribuir na vida dos detentos. Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/1099210.18316/recc.v28i3.10992Educação, Ciência e Cultura; v. 28 n. 3 (2023)2236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10992/4325Copyright (c) 2023 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccessde Paula Borges, Fábio JúlioCarvalhaes , Wesley Luis2023-12-06T11:40:34Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/10992Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2023-12-06T11:40:34Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false |
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