A literatura no direito de ouvir: uma proposta pedagógica com o audiolivro na ressocialização de detentos analfabetos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Paula Borges, Fábio Júlio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Carvalhaes , Wesley Luis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Ciência e Cultura
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10992
Resumo: Literature is a right that humanizes. It assists in the transformation of subjects. Could she set us free? It is in view of this question that this article aims to build a pedagogical proposal, with a view to the use of the audiobook, through a project to redeem the penalty for reading, with illiterate inmates. For that, we use as theoretical corpus, with regard to the relations of power and domination in prison, Foucault (1978); on education and liberation, Paulo Freire (1970); about the right to literature, Antônio Candido (2022); on illiteracy in Brazil, Braga and Mazzeu (2017); with regard to the act of listening in the pedagogical process, Bajour (2012); regarding Digital Information and Communication Technologies (TDICs), Oliveira (2020), in addition to the laws that support the Remission of Penalty for Reading project. As a contribution to the practice of listening and the pedagogical proposal, we used the audiobook by Daniel Munduruku (2002), Kaba Darebu. This article starts from an experience of the main author, and becomes qualitative and bibliographic for its purpose. The results point to the need to rethink the teaching practice, as ethical professionals, willing to participate in the process of resocialization of people deprived of their liberty. In addition, this investigation points out to us, literature, as a guarantee, can contribute to the lives of detainees.
id UNILASALLE-2_361f4c87c6577963d228ca86004af746
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/10992
network_acronym_str UNILASALLE-2
network_name_str Revista Educação Ciência e Cultura
repository_id_str
spelling A literatura no direito de ouvir: uma proposta pedagógica com o audiolivro na ressocialização de detentos analfabetosLiterature is a right that humanizes. It assists in the transformation of subjects. Could she set us free? It is in view of this question that this article aims to build a pedagogical proposal, with a view to the use of the audiobook, through a project to redeem the penalty for reading, with illiterate inmates. For that, we use as theoretical corpus, with regard to the relations of power and domination in prison, Foucault (1978); on education and liberation, Paulo Freire (1970); about the right to literature, Antônio Candido (2022); on illiteracy in Brazil, Braga and Mazzeu (2017); with regard to the act of listening in the pedagogical process, Bajour (2012); regarding Digital Information and Communication Technologies (TDICs), Oliveira (2020), in addition to the laws that support the Remission of Penalty for Reading project. As a contribution to the practice of listening and the pedagogical proposal, we used the audiobook by Daniel Munduruku (2002), Kaba Darebu. This article starts from an experience of the main author, and becomes qualitative and bibliographic for its purpose. The results point to the need to rethink the teaching practice, as ethical professionals, willing to participate in the process of resocialization of people deprived of their liberty. In addition, this investigation points out to us, literature, as a guarantee, can contribute to the lives of detainees.A literatura é um direito que humaniza. Ela auxilia na transformação dos sujeitos. Poderia ela nos libertar? Tendo em vista esse questionamento, este artigo tem como objetivo construir uma proposta pedagógica com o uso do audiolivro, por meio de um projeto de remição de pena pela leitura, com detentos analfabetos. Para tanto, utilizamos como fundamentação teórica, no que diz respeito às relações de poder e de dominação no cárcere, Foucault (1978); sobre educação e libertação, Paulo Freire (1970); acerca do direito à literatura, Antonio Candido (2022); sobre o analfabetismo no Brasil, Braga e Mazzeu (2017); no que concerne ao ato de ouvir no processo pedagógico, Bajour (2012); no que tange às Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDICs), Oliveira (2020), além das leis que respaldam o projeto de Remição de Pena pela Leitura. Como aporte teórico para a prática do ouvir e para a elaboração da proposta pedagógica, usamos o audiolivro de Daniel Munduruku (2002), Kaba Darebu. Esse artigo parte de uma vivência do autor principal e constitui-se como qualitativo e bibliográfico em sua propositura. Os resultados apontam para a necessidade de repensarmos a prática docente, enquanto profissionais éticos, dispostos a participar do processo de ressocialização de pessoas privadas de liberdade. Além disso, esta investigação nos aponta como a literatura, enquanto uma garantia, poderá contribuir na vida dos detentos.  Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/1099210.18316/recc.v28i3.10992Educação, Ciência e Cultura; v. 28 n. 3 (2023)2236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10992/4325Copyright (c) 2023 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccessde Paula Borges, Fábio JúlioCarvalhaes , Wesley Luis2023-12-06T11:40:34Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/10992Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2023-12-06T11:40:34Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv A literatura no direito de ouvir: uma proposta pedagógica com o audiolivro na ressocialização de detentos analfabetos
title A literatura no direito de ouvir: uma proposta pedagógica com o audiolivro na ressocialização de detentos analfabetos
spellingShingle A literatura no direito de ouvir: uma proposta pedagógica com o audiolivro na ressocialização de detentos analfabetos
de Paula Borges, Fábio Júlio
title_short A literatura no direito de ouvir: uma proposta pedagógica com o audiolivro na ressocialização de detentos analfabetos
title_full A literatura no direito de ouvir: uma proposta pedagógica com o audiolivro na ressocialização de detentos analfabetos
title_fullStr A literatura no direito de ouvir: uma proposta pedagógica com o audiolivro na ressocialização de detentos analfabetos
title_full_unstemmed A literatura no direito de ouvir: uma proposta pedagógica com o audiolivro na ressocialização de detentos analfabetos
title_sort A literatura no direito de ouvir: uma proposta pedagógica com o audiolivro na ressocialização de detentos analfabetos
author de Paula Borges, Fábio Júlio
author_facet de Paula Borges, Fábio Júlio
Carvalhaes , Wesley Luis
author_role author
author2 Carvalhaes , Wesley Luis
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Paula Borges, Fábio Júlio
Carvalhaes , Wesley Luis
description Literature is a right that humanizes. It assists in the transformation of subjects. Could she set us free? It is in view of this question that this article aims to build a pedagogical proposal, with a view to the use of the audiobook, through a project to redeem the penalty for reading, with illiterate inmates. For that, we use as theoretical corpus, with regard to the relations of power and domination in prison, Foucault (1978); on education and liberation, Paulo Freire (1970); about the right to literature, Antônio Candido (2022); on illiteracy in Brazil, Braga and Mazzeu (2017); with regard to the act of listening in the pedagogical process, Bajour (2012); regarding Digital Information and Communication Technologies (TDICs), Oliveira (2020), in addition to the laws that support the Remission of Penalty for Reading project. As a contribution to the practice of listening and the pedagogical proposal, we used the audiobook by Daniel Munduruku (2002), Kaba Darebu. This article starts from an experience of the main author, and becomes qualitative and bibliographic for its purpose. The results point to the need to rethink the teaching practice, as ethical professionals, willing to participate in the process of resocialization of people deprived of their liberty. In addition, this investigation points out to us, literature, as a guarantee, can contribute to the lives of detainees.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10992
10.18316/recc.v28i3.10992
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10992
identifier_str_mv 10.18316/recc.v28i3.10992
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10992/4325
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação, Ciência e Cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação, Ciência e Cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Educação, Ciência e Cultura; v. 28 n. 3 (2023)
2236-6377
reponame:Revista Educação Ciência e Cultura
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Educação Ciência e Cultura
collection Revista Educação Ciência e Cultura
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br
_version_ 1800217320157609984