Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, José Edimar
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Costa, Valesca Brasil
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Ciência e Cultura
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3661
Resumo: This work aimed to analyze gender relations in the law field through narratives of women graduated from Faculty of Law of Pelotas/Brazil and Faculty of Law of Coimbra/Portugal. The survey time frame was comprised between 1960s and 1970s, periods of two totalitarian political regimes: the beginning of Military Dictatorship in Brazil and the end of Salazarist Regime in Portugal. The literature review was based on Pierre Bourdieu’s work, comprising the field perspective, besides other authors like Jean Scott, who enabled to approximate genders relations. The methodological approach used analysis of memory narratives, therefore Oral History. This work analyzed the presence of graduated women in the law field, which is occupied predominantly by the male gender, and how those women remembered their identity construction processes in the universe of professional law field.
id UNILASALLE-2_ad872e82003dcda76c18bc3ee8081869
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/3661
network_acronym_str UNILASALLE-2
network_name_str Revista Educação Ciência e Cultura
repository_id_str
spelling Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974)Gênero e campo jurídico: a mulher na Faculdade de Direito (1960-1974)Gender; Legal Field; Memory.Educação; Ciências Humanas; Ciências Sociais.Gênero; Campo Jurídico; Memória.This work aimed to analyze gender relations in the law field through narratives of women graduated from Faculty of Law of Pelotas/Brazil and Faculty of Law of Coimbra/Portugal. The survey time frame was comprised between 1960s and 1970s, periods of two totalitarian political regimes: the beginning of Military Dictatorship in Brazil and the end of Salazarist Regime in Portugal. The literature review was based on Pierre Bourdieu’s work, comprising the field perspective, besides other authors like Jean Scott, who enabled to approximate genders relations. The methodological approach used analysis of memory narratives, therefore Oral History. This work analyzed the presence of graduated women in the law field, which is occupied predominantly by the male gender, and how those women remembered their identity construction processes in the universe of professional law field.Este trabalho tem por objetivo analisar as relações de gênero no campo jurídico através de narrativas de egressas da Faculdade de Direito de Pelotas/Brasil e da Faculdade de Direito de Coimbra/Portugal. Quanto ao recorte temporal, é delimitado entre as décadas de 1960 e 1970, por compreender dois regimes políticos totalitários: início da Ditadura Militar no Brasil e o fim do Regime Salazarista em Portugal. No que se refere à revisão bibliográfica, tem por base obras de Pierre Bourdieu, compreendendo a perspectiva de campo, além de autores como Joan Scott, que possibilitou aproximações com as relações de gênero. Quanto à metodologia, vale-se da análise de narrativas de memória, portanto, da História Oral. Assim, este trabalho, analisou a presença das egressas no campo jurídico, ocupado “predominantemente” pelo gênero masculino, e de como relembraram da constituição de seus processos de construção identitária no universo do campo profissional do Direito.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasSouza, José EdimarCosta, Valesca Brasil2017-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/366110.18316/recc.v22i3.3661Educação, Ciência e Cultura; v. 22, n. 3 (2017); p. 147-1612236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3661/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/downloadSuppFile/3661/719Direitos autorais 2017 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-01-11T00:35:45Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/3661Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2018-01-11T00:35:45Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974)
Gênero e campo jurídico: a mulher na Faculdade de Direito (1960-1974)
title Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974)
spellingShingle Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974)
Souza, José Edimar
Gender; Legal Field; Memory.
Educação; Ciências Humanas; Ciências Sociais.
Gênero; Campo Jurídico; Memória.
title_short Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974)
title_full Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974)
title_fullStr Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974)
title_full_unstemmed Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974)
title_sort Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974)
author Souza, José Edimar
author_facet Souza, José Edimar
Costa, Valesca Brasil
author_role author
author2 Costa, Valesca Brasil
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, José Edimar
Costa, Valesca Brasil
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Gender; Legal Field; Memory.
Educação; Ciências Humanas; Ciências Sociais.
Gênero; Campo Jurídico; Memória.
topic Gender; Legal Field; Memory.
Educação; Ciências Humanas; Ciências Sociais.
Gênero; Campo Jurídico; Memória.
description This work aimed to analyze gender relations in the law field through narratives of women graduated from Faculty of Law of Pelotas/Brazil and Faculty of Law of Coimbra/Portugal. The survey time frame was comprised between 1960s and 1970s, periods of two totalitarian political regimes: the beginning of Military Dictatorship in Brazil and the end of Salazarist Regime in Portugal. The literature review was based on Pierre Bourdieu’s work, comprising the field perspective, besides other authors like Jean Scott, who enabled to approximate genders relations. The methodological approach used analysis of memory narratives, therefore Oral History. This work analyzed the presence of graduated women in the law field, which is occupied predominantly by the male gender, and how those women remembered their identity construction processes in the universe of professional law field.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-22
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3661
10.18316/recc.v22i3.3661
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3661
identifier_str_mv 10.18316/recc.v22i3.3661
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3661/pdf
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/downloadSuppFile/3661/719
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Educação, Ciência e Cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Educação, Ciência e Cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Educação, Ciência e Cultura; v. 22, n. 3 (2017); p. 147-161
2236-6377
reponame:Revista Educação Ciência e Cultura
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Educação Ciência e Cultura
collection Revista Educação Ciência e Cultura
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br
_version_ 1788165869276233728