Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Ciência e Cultura |
DOI: | 10.18316/recc.v22i3.3661 |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3661 |
Resumo: | This work aimed to analyze gender relations in the law field through narratives of women graduated from Faculty of Law of Pelotas/Brazil and Faculty of Law of Coimbra/Portugal. The survey time frame was comprised between 1960s and 1970s, periods of two totalitarian political regimes: the beginning of Military Dictatorship in Brazil and the end of Salazarist Regime in Portugal. The literature review was based on Pierre Bourdieu’s work, comprising the field perspective, besides other authors like Jean Scott, who enabled to approximate genders relations. The methodological approach used analysis of memory narratives, therefore Oral History. This work analyzed the presence of graduated women in the law field, which is occupied predominantly by the male gender, and how those women remembered their identity construction processes in the universe of professional law field. |
id |
UNILASALLE-2_ad872e82003dcda76c18bc3ee8081869 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/3661 |
network_acronym_str |
UNILASALLE-2 |
network_name_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
spelling |
Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974)Gênero e campo jurídico: a mulher na Faculdade de Direito (1960-1974)Gender; Legal Field; Memory.Educação; Ciências Humanas; Ciências Sociais.Gênero; Campo Jurídico; Memória.This work aimed to analyze gender relations in the law field through narratives of women graduated from Faculty of Law of Pelotas/Brazil and Faculty of Law of Coimbra/Portugal. The survey time frame was comprised between 1960s and 1970s, periods of two totalitarian political regimes: the beginning of Military Dictatorship in Brazil and the end of Salazarist Regime in Portugal. The literature review was based on Pierre Bourdieu’s work, comprising the field perspective, besides other authors like Jean Scott, who enabled to approximate genders relations. The methodological approach used analysis of memory narratives, therefore Oral History. This work analyzed the presence of graduated women in the law field, which is occupied predominantly by the male gender, and how those women remembered their identity construction processes in the universe of professional law field.Este trabalho tem por objetivo analisar as relações de gênero no campo jurídico através de narrativas de egressas da Faculdade de Direito de Pelotas/Brasil e da Faculdade de Direito de Coimbra/Portugal. Quanto ao recorte temporal, é delimitado entre as décadas de 1960 e 1970, por compreender dois regimes políticos totalitários: início da Ditadura Militar no Brasil e o fim do Regime Salazarista em Portugal. No que se refere à revisão bibliográfica, tem por base obras de Pierre Bourdieu, compreendendo a perspectiva de campo, além de autores como Joan Scott, que possibilitou aproximações com as relações de gênero. Quanto à metodologia, vale-se da análise de narrativas de memória, portanto, da História Oral. Assim, este trabalho, analisou a presença das egressas no campo jurídico, ocupado “predominantemente” pelo gênero masculino, e de como relembraram da constituição de seus processos de construção identitária no universo do campo profissional do Direito.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasSouza, José EdimarCosta, Valesca Brasil2017-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/366110.18316/recc.v22i3.3661Educação, Ciência e Cultura; v. 22, n. 3 (2017); p. 147-1612236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3661/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/downloadSuppFile/3661/719Direitos autorais 2017 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-01-11T00:35:45Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/3661Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2018-01-11T00:35:45Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974) Gênero e campo jurídico: a mulher na Faculdade de Direito (1960-1974) |
title |
Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974) |
spellingShingle |
Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974) Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974) Souza, José Edimar Gender; Legal Field; Memory. Educação; Ciências Humanas; Ciências Sociais. Gênero; Campo Jurídico; Memória. Souza, José Edimar Gender; Legal Field; Memory. Educação; Ciências Humanas; Ciências Sociais. Gênero; Campo Jurídico; Memória. |
title_short |
Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974) |
title_full |
Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974) |
title_fullStr |
Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974) Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974) |
title_full_unstemmed |
Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974) Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974) |
title_sort |
Gender and legal field: the woman in College Right (1960-1974) |
author |
Souza, José Edimar |
author_facet |
Souza, José Edimar Souza, José Edimar Costa, Valesca Brasil Costa, Valesca Brasil |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Valesca Brasil |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, José Edimar Costa, Valesca Brasil |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gender; Legal Field; Memory. Educação; Ciências Humanas; Ciências Sociais. Gênero; Campo Jurídico; Memória. |
topic |
Gender; Legal Field; Memory. Educação; Ciências Humanas; Ciências Sociais. Gênero; Campo Jurídico; Memória. |
description |
This work aimed to analyze gender relations in the law field through narratives of women graduated from Faculty of Law of Pelotas/Brazil and Faculty of Law of Coimbra/Portugal. The survey time frame was comprised between 1960s and 1970s, periods of two totalitarian political regimes: the beginning of Military Dictatorship in Brazil and the end of Salazarist Regime in Portugal. The literature review was based on Pierre Bourdieu’s work, comprising the field perspective, besides other authors like Jean Scott, who enabled to approximate genders relations. The methodological approach used analysis of memory narratives, therefore Oral History. This work analyzed the presence of graduated women in the law field, which is occupied predominantly by the male gender, and how those women remembered their identity construction processes in the universe of professional law field. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-22 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3661 10.18316/recc.v22i3.3661 |
url |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3661 |
identifier_str_mv |
10.18316/recc.v22i3.3661 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3661/pdf https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/downloadSuppFile/3661/719 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Educação, Ciência e Cultura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Educação, Ciência e Cultura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação, Ciência e Cultura; v. 22, n. 3 (2017); p. 147-161 2236-6377 reponame:Revista Educação Ciência e Cultura instname:Universidade La Salle (UNILASALLE) instacron:UNILASALLE |
instname_str |
Universidade La Salle (UNILASALLE) |
instacron_str |
UNILASALLE |
institution |
UNILASALLE |
reponame_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
collection |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br |
_version_ |
1822181432306434048 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18316/recc.v22i3.3661 |