Ethnobotany of afro-brazilian religions: an elaboration of a didactic proposal for botany teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Goulart, Ana Luíza Vieira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Martins, Felipe Luíz de Araújo, Agudo, Marcela de Moraes, Chiarelli, Eduardo Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Ciência e Cultura
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7613
Resumo: This study has the objective to reflect on the potential of the Afro-Brazilian religions ethnobotany as a tool to be used for teaching botany, through a theoretical essay that carries out the elaboration of a didactic proposal in this sense. To this end, the article discusses the importance of ethnic-racial issues within science education, in an attempt to value Brazilian education beyond the eurocentric core, in order to understand, in the development of historical and scientific processes, the need for a decolonization process on the periphery of the capital. Thus, the didactic proposal was thought and elaborated, based on the pedagogical approach of the 3 Pedagogical Moments. From the reflections made, the result is an elaboration of a didactic proposal that promotes a critical reflection on ethnic-racial issues and dialogue between popular and scientific knowledge within the teaching-learning process.
id UNILASALLE-2_d9f449194945f38aa7520f2f39af0af7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/7613
network_acronym_str UNILASALLE-2
network_name_str Revista Educação Ciência e Cultura
repository_id_str
spelling Ethnobotany of afro-brazilian religions: an elaboration of a didactic proposal for botany teachingEtnobotânica das religiões afro-brasileiras: elaboração de uma proposta didática para o ensino de botânicaEthnobotany; Science Teaching; Ethnic Racial Questions; Afro-brazilians Religions.Educação; Ensino de Ciências; Questões étnico-raciaisEtnobotânica; Ensino de Ciências; Questões Étnico-raciais; Religiões Afro-brasileiras.This study has the objective to reflect on the potential of the Afro-Brazilian religions ethnobotany as a tool to be used for teaching botany, through a theoretical essay that carries out the elaboration of a didactic proposal in this sense. To this end, the article discusses the importance of ethnic-racial issues within science education, in an attempt to value Brazilian education beyond the eurocentric core, in order to understand, in the development of historical and scientific processes, the need for a decolonization process on the periphery of the capital. Thus, the didactic proposal was thought and elaborated, based on the pedagogical approach of the 3 Pedagogical Moments. From the reflections made, the result is an elaboration of a didactic proposal that promotes a critical reflection on ethnic-racial issues and dialogue between popular and scientific knowledge within the teaching-learning process.O presente estudo tem como objetivo refletir sobre a potencialidade da etnobotânica de religiões afro-brasileiras como ferramenta para o ensino de botânica, por meio de um ensaio teórico que realiza a elaboração de uma proposta didática neste sentido. Para tanto, o artigo discute a importância das questões étnico-raciais dentro do ensino de ciências, em uma tentativa de valorizar a formação brasileira para além do núcleo eurocêntrico, no sentido de compreender, no desenvolvimento dos processos históricos e científicos, a necessidade de um processo de descolonização na periferia do capital. Assim, foi pensada e elaborada a proposta didática, tendo como base a abordagem pedagógica dos 3 Momentos Pedagógicos. A partir das reflexões realizadas, obtém-se como resultado a elaboração de uma proposta didática que promova uma reflexão crítica sobre as questões étnico-raciais e um diálogo entre os saberes populares e científicos dentro do processo de ensino-aprendizagem. Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasGoulart, Ana Luíza VieiraMartins, Felipe Luíz de AraújoAgudo, Marcela de MoraesChiarelli, Eduardo Vieira2021-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/761310.18316/recc.v26i1.7613Educação, Ciência e Cultura; v. 26, n. 1 (2021); p. 01-132236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7613/pdfDireitos autorais 2021 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-06-06T12:57:02Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/7613Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2022-06-06T12:57:02Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv Ethnobotany of afro-brazilian religions: an elaboration of a didactic proposal for botany teaching
Etnobotânica das religiões afro-brasileiras: elaboração de uma proposta didática para o ensino de botânica
title Ethnobotany of afro-brazilian religions: an elaboration of a didactic proposal for botany teaching
spellingShingle Ethnobotany of afro-brazilian religions: an elaboration of a didactic proposal for botany teaching
Goulart, Ana Luíza Vieira
Ethnobotany; Science Teaching; Ethnic Racial Questions; Afro-brazilians Religions.
Educação; Ensino de Ciências; Questões étnico-raciais
Etnobotânica; Ensino de Ciências; Questões Étnico-raciais; Religiões Afro-brasileiras.
title_short Ethnobotany of afro-brazilian religions: an elaboration of a didactic proposal for botany teaching
title_full Ethnobotany of afro-brazilian religions: an elaboration of a didactic proposal for botany teaching
title_fullStr Ethnobotany of afro-brazilian religions: an elaboration of a didactic proposal for botany teaching
title_full_unstemmed Ethnobotany of afro-brazilian religions: an elaboration of a didactic proposal for botany teaching
title_sort Ethnobotany of afro-brazilian religions: an elaboration of a didactic proposal for botany teaching
author Goulart, Ana Luíza Vieira
author_facet Goulart, Ana Luíza Vieira
Martins, Felipe Luíz de Araújo
Agudo, Marcela de Moraes
Chiarelli, Eduardo Vieira
author_role author
author2 Martins, Felipe Luíz de Araújo
Agudo, Marcela de Moraes
Chiarelli, Eduardo Vieira
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Goulart, Ana Luíza Vieira
Martins, Felipe Luíz de Araújo
Agudo, Marcela de Moraes
Chiarelli, Eduardo Vieira
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Ethnobotany; Science Teaching; Ethnic Racial Questions; Afro-brazilians Religions.
Educação; Ensino de Ciências; Questões étnico-raciais
Etnobotânica; Ensino de Ciências; Questões Étnico-raciais; Religiões Afro-brasileiras.
topic Ethnobotany; Science Teaching; Ethnic Racial Questions; Afro-brazilians Religions.
Educação; Ensino de Ciências; Questões étnico-raciais
Etnobotânica; Ensino de Ciências; Questões Étnico-raciais; Religiões Afro-brasileiras.
description This study has the objective to reflect on the potential of the Afro-Brazilian religions ethnobotany as a tool to be used for teaching botany, through a theoretical essay that carries out the elaboration of a didactic proposal in this sense. To this end, the article discusses the importance of ethnic-racial issues within science education, in an attempt to value Brazilian education beyond the eurocentric core, in order to understand, in the development of historical and scientific processes, the need for a decolonization process on the periphery of the capital. Thus, the didactic proposal was thought and elaborated, based on the pedagogical approach of the 3 Pedagogical Moments. From the reflections made, the result is an elaboration of a didactic proposal that promotes a critical reflection on ethnic-racial issues and dialogue between popular and scientific knowledge within the teaching-learning process.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-07
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7613
10.18316/recc.v26i1.7613
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7613
identifier_str_mv 10.18316/recc.v26i1.7613
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7613/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 Educação, Ciência e Cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 Educação, Ciência e Cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Educação, Ciência e Cultura; v. 26, n. 1 (2021); p. 01-13
2236-6377
reponame:Revista Educação Ciência e Cultura
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Educação Ciência e Cultura
collection Revista Educação Ciência e Cultura
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br
_version_ 1788165870294401024