Ethnobotany of afro-brazilian religions: an elaboration of a didactic proposal for botany teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Ciência e Cultura |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7613 |
Resumo: | This study has the objective to reflect on the potential of the Afro-Brazilian religions ethnobotany as a tool to be used for teaching botany, through a theoretical essay that carries out the elaboration of a didactic proposal in this sense. To this end, the article discusses the importance of ethnic-racial issues within science education, in an attempt to value Brazilian education beyond the eurocentric core, in order to understand, in the development of historical and scientific processes, the need for a decolonization process on the periphery of the capital. Thus, the didactic proposal was thought and elaborated, based on the pedagogical approach of the 3 Pedagogical Moments. From the reflections made, the result is an elaboration of a didactic proposal that promotes a critical reflection on ethnic-racial issues and dialogue between popular and scientific knowledge within the teaching-learning process. |
id |
UNILASALLE-2_d9f449194945f38aa7520f2f39af0af7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/7613 |
network_acronym_str |
UNILASALLE-2 |
network_name_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethnobotany of afro-brazilian religions: an elaboration of a didactic proposal for botany teachingEtnobotânica das religiões afro-brasileiras: elaboração de uma proposta didática para o ensino de botânicaEthnobotany; Science Teaching; Ethnic Racial Questions; Afro-brazilians Religions.Educação; Ensino de Ciências; Questões étnico-raciaisEtnobotânica; Ensino de Ciências; Questões Étnico-raciais; Religiões Afro-brasileiras.This study has the objective to reflect on the potential of the Afro-Brazilian religions ethnobotany as a tool to be used for teaching botany, through a theoretical essay that carries out the elaboration of a didactic proposal in this sense. To this end, the article discusses the importance of ethnic-racial issues within science education, in an attempt to value Brazilian education beyond the eurocentric core, in order to understand, in the development of historical and scientific processes, the need for a decolonization process on the periphery of the capital. Thus, the didactic proposal was thought and elaborated, based on the pedagogical approach of the 3 Pedagogical Moments. From the reflections made, the result is an elaboration of a didactic proposal that promotes a critical reflection on ethnic-racial issues and dialogue between popular and scientific knowledge within the teaching-learning process.O presente estudo tem como objetivo refletir sobre a potencialidade da etnobotânica de religiões afro-brasileiras como ferramenta para o ensino de botânica, por meio de um ensaio teórico que realiza a elaboração de uma proposta didática neste sentido. Para tanto, o artigo discute a importância das questões étnico-raciais dentro do ensino de ciências, em uma tentativa de valorizar a formação brasileira para além do núcleo eurocêntrico, no sentido de compreender, no desenvolvimento dos processos históricos e científicos, a necessidade de um processo de descolonização na periferia do capital. Assim, foi pensada e elaborada a proposta didática, tendo como base a abordagem pedagógica dos 3 Momentos Pedagógicos. A partir das reflexões realizadas, obtém-se como resultado a elaboração de uma proposta didática que promova uma reflexão crítica sobre as questões étnico-raciais e um diálogo entre os saberes populares e científicos dentro do processo de ensino-aprendizagem. Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasGoulart, Ana Luíza VieiraMartins, Felipe Luíz de AraújoAgudo, Marcela de MoraesChiarelli, Eduardo Vieira2021-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/761310.18316/recc.v26i1.7613Educação, Ciência e Cultura; v. 26, n. 1 (2021); p. 01-132236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7613/pdfDireitos autorais 2021 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-06-06T12:57:02Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/7613Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2022-06-06T12:57:02Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethnobotany of afro-brazilian religions: an elaboration of a didactic proposal for botany teaching Etnobotânica das religiões afro-brasileiras: elaboração de uma proposta didática para o ensino de botânica |
title |
Ethnobotany of afro-brazilian religions: an elaboration of a didactic proposal for botany teaching |
spellingShingle |
Ethnobotany of afro-brazilian religions: an elaboration of a didactic proposal for botany teaching Goulart, Ana Luíza Vieira Ethnobotany; Science Teaching; Ethnic Racial Questions; Afro-brazilians Religions. Educação; Ensino de Ciências; Questões étnico-raciais Etnobotânica; Ensino de Ciências; Questões Étnico-raciais; Religiões Afro-brasileiras. |
title_short |
Ethnobotany of afro-brazilian religions: an elaboration of a didactic proposal for botany teaching |
title_full |
Ethnobotany of afro-brazilian religions: an elaboration of a didactic proposal for botany teaching |
title_fullStr |
Ethnobotany of afro-brazilian religions: an elaboration of a didactic proposal for botany teaching |
title_full_unstemmed |
Ethnobotany of afro-brazilian religions: an elaboration of a didactic proposal for botany teaching |
title_sort |
Ethnobotany of afro-brazilian religions: an elaboration of a didactic proposal for botany teaching |
author |
Goulart, Ana Luíza Vieira |
author_facet |
Goulart, Ana Luíza Vieira Martins, Felipe Luíz de Araújo Agudo, Marcela de Moraes Chiarelli, Eduardo Vieira |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Felipe Luíz de Araújo Agudo, Marcela de Moraes Chiarelli, Eduardo Vieira |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Goulart, Ana Luíza Vieira Martins, Felipe Luíz de Araújo Agudo, Marcela de Moraes Chiarelli, Eduardo Vieira |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ethnobotany; Science Teaching; Ethnic Racial Questions; Afro-brazilians Religions. Educação; Ensino de Ciências; Questões étnico-raciais Etnobotânica; Ensino de Ciências; Questões Étnico-raciais; Religiões Afro-brasileiras. |
topic |
Ethnobotany; Science Teaching; Ethnic Racial Questions; Afro-brazilians Religions. Educação; Ensino de Ciências; Questões étnico-raciais Etnobotânica; Ensino de Ciências; Questões Étnico-raciais; Religiões Afro-brasileiras. |
description |
This study has the objective to reflect on the potential of the Afro-Brazilian religions ethnobotany as a tool to be used for teaching botany, through a theoretical essay that carries out the elaboration of a didactic proposal in this sense. To this end, the article discusses the importance of ethnic-racial issues within science education, in an attempt to value Brazilian education beyond the eurocentric core, in order to understand, in the development of historical and scientific processes, the need for a decolonization process on the periphery of the capital. Thus, the didactic proposal was thought and elaborated, based on the pedagogical approach of the 3 Pedagogical Moments. From the reflections made, the result is an elaboration of a didactic proposal that promotes a critical reflection on ethnic-racial issues and dialogue between popular and scientific knowledge within the teaching-learning process. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-07 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7613 10.18316/recc.v26i1.7613 |
url |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7613 |
identifier_str_mv |
10.18316/recc.v26i1.7613 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7613/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2021 Educação, Ciência e Cultura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2021 Educação, Ciência e Cultura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação, Ciência e Cultura; v. 26, n. 1 (2021); p. 01-13 2236-6377 reponame:Revista Educação Ciência e Cultura instname:Universidade La Salle (UNILASALLE) instacron:UNILASALLE |
instname_str |
Universidade La Salle (UNILASALLE) |
instacron_str |
UNILASALLE |
institution |
UNILASALLE |
reponame_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
collection |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br |
_version_ |
1788165870294401024 |