The health education from the perspective of primary care users and nurses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Ernandes Gonçalves
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Oliveira, Carlos Keliton Nunes de, Lima, Jordan Arthur Dias, Caldeira, Maiza Barbosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Saúde e Desenvolvimento Humano
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/7165
Resumo: Objective: To investigate the health education actions carried out by the Family Health Strategies of Primary Care in Monte Azul, Minas Gerais, from the perspective of service users and professional nurses working in the teams.Material and Methods: This is a descriptive and exploratory study with aqualitative approach, carried out with three nurses and ten users of the services. Data were collected between August and September 2019 from semi-structured interview scripts and analyzed using the Content Analysis Technique.Results: Nurses act as protagonists in health education actions. They incorporate the use of light and hard technologies in actions and consider the contexts of users. Despite low adherence, active participants are able to empower themselves and perform self-care. Although there is a possibility of an almost universal understanding that health education is collective, individual spaces are privileged in relation to users with specific needs.Conclusion: It is necessary to reflect the way in which the actions are processed to avoid the privilege of mechanical, repetitive techniques that distance the user from the team. As positive aspects there are the results of empowerment, gain in autonomy for self-care among users participating in the actions.
id UNILASALLE-6_61b0ea400dc78cc020f764f76c281ce2
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/7165
network_acronym_str UNILASALLE-6
network_name_str Saúde e Desenvolvimento Humano
repository_id_str
spelling The health education from the perspective of primary care users and nursesA educação em saúde sob a ótica de usuários e enfermeiros da Atenção BásicaHealth Education; Primary Health Care; Nurses; Patient Education as Topic; Patient ParticipationEducação em saúde; Atenção Primária à Saúde; Enfermeiros; Educação de Pacientes como Assunto; Participação do pacienteObjective: To investigate the health education actions carried out by the Family Health Strategies of Primary Care in Monte Azul, Minas Gerais, from the perspective of service users and professional nurses working in the teams.Material and Methods: This is a descriptive and exploratory study with aqualitative approach, carried out with three nurses and ten users of the services. Data were collected between August and September 2019 from semi-structured interview scripts and analyzed using the Content Analysis Technique.Results: Nurses act as protagonists in health education actions. They incorporate the use of light and hard technologies in actions and consider the contexts of users. Despite low adherence, active participants are able to empower themselves and perform self-care. Although there is a possibility of an almost universal understanding that health education is collective, individual spaces are privileged in relation to users with specific needs.Conclusion: It is necessary to reflect the way in which the actions are processed to avoid the privilege of mechanical, repetitive techniques that distance the user from the team. As positive aspects there are the results of empowerment, gain in autonomy for self-care among users participating in the actions.Objetivo: Investigar as ações de educação em saúde realizadas pelas Estratégias de Saúde da Família da Atenção Básica de Monte Azul, Minas Gerais, sob a ótica dos usuários do serviço e profissionais enfermeiros atuantes nas equipes.Método: Trata-se de um estudo descritivo e exploratório de abordagem qualitativa, realizado com três enfermeiros e dez usuários dos serviços. Os dados foram coletados entre agosto e setembro de 2019 a partir de roteiros de entrevista semiestruturados e analisados mediante a Técnica de Análise do Conteúdo.Resultados: Os enfermeiros atuam como protagonistas das ações de educação em saúde. Incorporam o uso de tecnologias leves e duras nas ações e consideram os contextos dos usuários. Apesar da baixa adesão, os participantes ativos conseguem se empoderar e realizar o autocuidado. Embora haja possibilidade de um entendimento quase universal de que a educação em saúde é coletiva, os espaços individuais são privilegiados em relação aos usuários com necessidades específicas.Conclusão: É necessário refletir o modo de processamento das ações para se evitar o privilégio de técnicas mecânicas, repetitivas e que distanciam o usuário da equipe. Como aspectos positivos há os resultados de empoderamento e ganho em autonomia para o autocuidado entre usuários participantes das ações.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasDias, Ernandes GonçalvesOliveira, Carlos Keliton Nunes deLima, Jordan Arthur DiasCaldeira, Maiza Barbosa2022-03-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/716510.18316/sdh.v10i1.7165Saúde e Desenvolvimento Humano; v. 10, n. 1 (2022)Saúde e Desenvolvimento Humano; v. 10, n. 1 (2022)2317-8582reponame:Saúde e Desenvolvimento Humanoinstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/7165/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/downloadSuppFile/7165/1547https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/downloadSuppFile/7165/1548https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/downloadSuppFile/7165/2067Direitos autorais 2022 Saúde e Desenvolvimento Humanoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-30T13:37:31Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/7165Revistahttp://www.revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimentohttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/oaisdh@unilasalle.edu.br2317-85822317-8582opendoar:2022-05-30T13:37:31Saúde e Desenvolvimento Humano - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv The health education from the perspective of primary care users and nurses
A educação em saúde sob a ótica de usuários e enfermeiros da Atenção Básica
title The health education from the perspective of primary care users and nurses
spellingShingle The health education from the perspective of primary care users and nurses
Dias, Ernandes Gonçalves
Health Education; Primary Health Care; Nurses; Patient Education as Topic; Patient Participation
Educação em saúde; Atenção Primária à Saúde; Enfermeiros; Educação de Pacientes como Assunto; Participação do paciente
title_short The health education from the perspective of primary care users and nurses
title_full The health education from the perspective of primary care users and nurses
title_fullStr The health education from the perspective of primary care users and nurses
title_full_unstemmed The health education from the perspective of primary care users and nurses
title_sort The health education from the perspective of primary care users and nurses
author Dias, Ernandes Gonçalves
author_facet Dias, Ernandes Gonçalves
Oliveira, Carlos Keliton Nunes de
Lima, Jordan Arthur Dias
Caldeira, Maiza Barbosa
author_role author
author2 Oliveira, Carlos Keliton Nunes de
Lima, Jordan Arthur Dias
Caldeira, Maiza Barbosa
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Ernandes Gonçalves
Oliveira, Carlos Keliton Nunes de
Lima, Jordan Arthur Dias
Caldeira, Maiza Barbosa
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Health Education; Primary Health Care; Nurses; Patient Education as Topic; Patient Participation
Educação em saúde; Atenção Primária à Saúde; Enfermeiros; Educação de Pacientes como Assunto; Participação do paciente
topic Health Education; Primary Health Care; Nurses; Patient Education as Topic; Patient Participation
Educação em saúde; Atenção Primária à Saúde; Enfermeiros; Educação de Pacientes como Assunto; Participação do paciente
description Objective: To investigate the health education actions carried out by the Family Health Strategies of Primary Care in Monte Azul, Minas Gerais, from the perspective of service users and professional nurses working in the teams.Material and Methods: This is a descriptive and exploratory study with aqualitative approach, carried out with three nurses and ten users of the services. Data were collected between August and September 2019 from semi-structured interview scripts and analyzed using the Content Analysis Technique.Results: Nurses act as protagonists in health education actions. They incorporate the use of light and hard technologies in actions and consider the contexts of users. Despite low adherence, active participants are able to empower themselves and perform self-care. Although there is a possibility of an almost universal understanding that health education is collective, individual spaces are privileged in relation to users with specific needs.Conclusion: It is necessary to reflect the way in which the actions are processed to avoid the privilege of mechanical, repetitive techniques that distance the user from the team. As positive aspects there are the results of empowerment, gain in autonomy for self-care among users participating in the actions.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-07
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/7165
10.18316/sdh.v10i1.7165
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/7165
identifier_str_mv 10.18316/sdh.v10i1.7165
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/7165/pdf
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/downloadSuppFile/7165/1547
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/downloadSuppFile/7165/1548
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/downloadSuppFile/7165/2067
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2022 Saúde e Desenvolvimento Humano
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2022 Saúde e Desenvolvimento Humano
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Saúde e Desenvolvimento Humano; v. 10, n. 1 (2022)
Saúde e Desenvolvimento Humano; v. 10, n. 1 (2022)
2317-8582
reponame:Saúde e Desenvolvimento Humano
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Saúde e Desenvolvimento Humano
collection Saúde e Desenvolvimento Humano
repository.name.fl_str_mv Saúde e Desenvolvimento Humano - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv sdh@unilasalle.edu.br
_version_ 1749120543525699584