The health education from the perspective of primary care users and nurses
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Saúde e Desenvolvimento Humano |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/7165 |
Resumo: | Objective: To investigate the health education actions carried out by the Family Health Strategies of Primary Care in Monte Azul, Minas Gerais, from the perspective of service users and professional nurses working in the teams.Material and Methods: This is a descriptive and exploratory study with aqualitative approach, carried out with three nurses and ten users of the services. Data were collected between August and September 2019 from semi-structured interview scripts and analyzed using the Content Analysis Technique.Results: Nurses act as protagonists in health education actions. They incorporate the use of light and hard technologies in actions and consider the contexts of users. Despite low adherence, active participants are able to empower themselves and perform self-care. Although there is a possibility of an almost universal understanding that health education is collective, individual spaces are privileged in relation to users with specific needs.Conclusion: It is necessary to reflect the way in which the actions are processed to avoid the privilege of mechanical, repetitive techniques that distance the user from the team. As positive aspects there are the results of empowerment, gain in autonomy for self-care among users participating in the actions. |
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The health education from the perspective of primary care users and nursesA educação em saúde sob a ótica de usuários e enfermeiros da Atenção BásicaHealth Education; Primary Health Care; Nurses; Patient Education as Topic; Patient ParticipationEducação em saúde; Atenção Primária à Saúde; Enfermeiros; Educação de Pacientes como Assunto; Participação do pacienteObjective: To investigate the health education actions carried out by the Family Health Strategies of Primary Care in Monte Azul, Minas Gerais, from the perspective of service users and professional nurses working in the teams.Material and Methods: This is a descriptive and exploratory study with aqualitative approach, carried out with three nurses and ten users of the services. Data were collected between August and September 2019 from semi-structured interview scripts and analyzed using the Content Analysis Technique.Results: Nurses act as protagonists in health education actions. They incorporate the use of light and hard technologies in actions and consider the contexts of users. Despite low adherence, active participants are able to empower themselves and perform self-care. Although there is a possibility of an almost universal understanding that health education is collective, individual spaces are privileged in relation to users with specific needs.Conclusion: It is necessary to reflect the way in which the actions are processed to avoid the privilege of mechanical, repetitive techniques that distance the user from the team. As positive aspects there are the results of empowerment, gain in autonomy for self-care among users participating in the actions.Objetivo: Investigar as ações de educação em saúde realizadas pelas Estratégias de Saúde da Família da Atenção Básica de Monte Azul, Minas Gerais, sob a ótica dos usuários do serviço e profissionais enfermeiros atuantes nas equipes.Método: Trata-se de um estudo descritivo e exploratório de abordagem qualitativa, realizado com três enfermeiros e dez usuários dos serviços. Os dados foram coletados entre agosto e setembro de 2019 a partir de roteiros de entrevista semiestruturados e analisados mediante a Técnica de Análise do Conteúdo.Resultados: Os enfermeiros atuam como protagonistas das ações de educação em saúde. Incorporam o uso de tecnologias leves e duras nas ações e consideram os contextos dos usuários. Apesar da baixa adesão, os participantes ativos conseguem se empoderar e realizar o autocuidado. Embora haja possibilidade de um entendimento quase universal de que a educação em saúde é coletiva, os espaços individuais são privilegiados em relação aos usuários com necessidades específicas.Conclusão: É necessário refletir o modo de processamento das ações para se evitar o privilégio de técnicas mecânicas, repetitivas e que distanciam o usuário da equipe. Como aspectos positivos há os resultados de empoderamento e ganho em autonomia para o autocuidado entre usuários participantes das ações.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasDias, Ernandes GonçalvesOliveira, Carlos Keliton Nunes deLima, Jordan Arthur DiasCaldeira, Maiza Barbosa2022-03-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/716510.18316/sdh.v10i1.7165Saúde e Desenvolvimento Humano; v. 10, n. 1 (2022)Saúde e Desenvolvimento Humano; v. 10, n. 1 (2022)2317-8582reponame:Saúde e Desenvolvimento Humanoinstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/7165/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/downloadSuppFile/7165/1547https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/downloadSuppFile/7165/1548https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/downloadSuppFile/7165/2067Direitos autorais 2022 Saúde e Desenvolvimento Humanoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-30T13:37:31Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/7165Revistahttp://www.revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimentohttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/oaisdh@unilasalle.edu.br2317-85822317-8582opendoar:2022-05-30T13:37:31Saúde e Desenvolvimento Humano - Universidade La Salle (UNILASALLE)false |
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