REDES SEMÂNTICAS COMO FERRAMENTAS COGNITIVAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO NO ENSINO DE CIÊNCIAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lisbôa, Eliana Santana
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Karling, Daniel Antonio, Gil, Fabio Henrique
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéi@
Texto Completo: https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/781
Resumo: This work is the result of a study carried out in the scope of the Supervised Internship Course of the Licentiate in Computing Course of the Federal University of Paraná - Palotina Sector, which was carried out with students of the 9th grade of Elementary School I, of a Public School of the State Network of Teaching in the municipality of Palotina-PR, whose main objective was to improve seizure of content addressed in the classroom using digital information and communication technologies in the creation of semantic networks with cognitive tools. The study focused on the curricular component Natural Sciences, in which the content Atom was explored.The methodology used is part of the exploratory qualitative research approach, considering it to be the first study of this nature. In order to collect data, two questionnaires were applied - the first one applied to the students and the second one to the science teacher, seeking to analyze if in fact the adoption of the methodological strategy to use semantic networks through the CmapTolls tool was an innovative action that contributed to better understand the content of that discipline. The results showed that semantic networks significantly influenced the learning of classroom content explored in the classroom and contributed greatly to a rethinking of teacher practice regarding the digital inclusion of students through the adoption of TDIC in an educational context.
id UNIMES-1_445de2d3939bba632944eee7a9d98ab4
oai_identifier_str oai:ojs.server1.unimesvirtual.com.br:article/781
network_acronym_str UNIMES-1
network_name_str Paidéi@
repository_id_str
spelling REDES SEMÂNTICAS COMO FERRAMENTAS COGNITIVAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO NO ENSINO DE CIÊNCIASEnsino, EducaçãoFerramentas Cognitivas, Redes Semânticas, Conhecimento, CiênciasThis work is the result of a study carried out in the scope of the Supervised Internship Course of the Licentiate in Computing Course of the Federal University of Paraná - Palotina Sector, which was carried out with students of the 9th grade of Elementary School I, of a Public School of the State Network of Teaching in the municipality of Palotina-PR, whose main objective was to improve seizure of content addressed in the classroom using digital information and communication technologies in the creation of semantic networks with cognitive tools. The study focused on the curricular component Natural Sciences, in which the content Atom was explored.The methodology used is part of the exploratory qualitative research approach, considering it to be the first study of this nature. In order to collect data, two questionnaires were applied - the first one applied to the students and the second one to the science teacher, seeking to analyze if in fact the adoption of the methodological strategy to use semantic networks through the CmapTolls tool was an innovative action that contributed to better understand the content of that discipline. The results showed that semantic networks significantly influenced the learning of classroom content explored in the classroom and contributed greatly to a rethinking of teacher practice regarding the digital inclusion of students through the adoption of TDIC in an educational context.Este trabalho é o resultado de um estudo realizado no âmbito da Disciplina Estágio Supervisionado do Curso em Licenciatura em Computação da Universidade Federal do Paraná- Setor Palotina que foi realizado com alunos do 9º ano do Ensino Fundamental I, de uma Escola Pública da Rede Estadual de Ensino do município de Palotina- PR, cujo objetivo principal foi melhorar apreensão dos conteúdos abordados em sala de aula com uso das tecnologias digitais de informação e comunicação na criação de redes semânticas com ferramentas cognitivas. O estudo incidiu sobre o componente curricular Ciências Naturais, em que foi explorado o conteúdo Átomo. A metodologia utilizada insere-se na abordagem da pesquisa qualitativa de caráter exploratório, considerando ser o primeiro estudo realizado desta natureza. Para a coleta dos dados, foram aplicados dois questionários – o primeiro aplicado aos alunos e o segundo à professora de Ciências, buscando analisar se de fato a adoção da estratégia metodológica de usar as redes semânticas por meio da ferramenta CmapTolls constituiu uma ação inovadora que contribuiu para melhor apreensão do conteúdo daquela disciplina. Os resultados apontaram, de forma segura, que as redes semânticas influenciaram de forma significativa a aprendizagem do conteúdo escolar explorado em sala de aula e contribuiu sobremaneira para um repensar na prática do professor no que diz respeito a inclusão digital dos alunos por meio da adoção de Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação - TDIC em contexto educativo.Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância2018-01-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado por Pares"application/pdfhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/781Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância; v. 10, n. 17 (2018)19826109reponame:Paidéi@instname:Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)instacron:UNIMESporhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/781/712https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/downloadSuppFile/781/320Lisbôa, Eliana SantanaKarling, Daniel AntonioGil, Fabio Henriqueinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-01-29T23:14:53Zoai:ojs.server1.unimesvirtual.com.br:article/781Revistahttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/PRIhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/oairevistapaideia@unimesvirtual.com.br ||1982-61091982-6109opendoar:2018-01-29T23:14:53Paidéi@ - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)false
dc.title.none.fl_str_mv REDES SEMÂNTICAS COMO FERRAMENTAS COGNITIVAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO NO ENSINO DE CIÊNCIAS
title REDES SEMÂNTICAS COMO FERRAMENTAS COGNITIVAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO NO ENSINO DE CIÊNCIAS
spellingShingle REDES SEMÂNTICAS COMO FERRAMENTAS COGNITIVAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO NO ENSINO DE CIÊNCIAS
Lisbôa, Eliana Santana
Ensino, Educação
Ferramentas Cognitivas, Redes Semânticas, Conhecimento, Ciências
title_short REDES SEMÂNTICAS COMO FERRAMENTAS COGNITIVAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO NO ENSINO DE CIÊNCIAS
title_full REDES SEMÂNTICAS COMO FERRAMENTAS COGNITIVAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO NO ENSINO DE CIÊNCIAS
title_fullStr REDES SEMÂNTICAS COMO FERRAMENTAS COGNITIVAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO NO ENSINO DE CIÊNCIAS
title_full_unstemmed REDES SEMÂNTICAS COMO FERRAMENTAS COGNITIVAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO NO ENSINO DE CIÊNCIAS
title_sort REDES SEMÂNTICAS COMO FERRAMENTAS COGNITIVAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO NO ENSINO DE CIÊNCIAS
author Lisbôa, Eliana Santana
author_facet Lisbôa, Eliana Santana
Karling, Daniel Antonio
Gil, Fabio Henrique
author_role author
author2 Karling, Daniel Antonio
Gil, Fabio Henrique
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lisbôa, Eliana Santana
Karling, Daniel Antonio
Gil, Fabio Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino, Educação
Ferramentas Cognitivas, Redes Semânticas, Conhecimento, Ciências
topic Ensino, Educação
Ferramentas Cognitivas, Redes Semânticas, Conhecimento, Ciências
description This work is the result of a study carried out in the scope of the Supervised Internship Course of the Licentiate in Computing Course of the Federal University of Paraná - Palotina Sector, which was carried out with students of the 9th grade of Elementary School I, of a Public School of the State Network of Teaching in the municipality of Palotina-PR, whose main objective was to improve seizure of content addressed in the classroom using digital information and communication technologies in the creation of semantic networks with cognitive tools. The study focused on the curricular component Natural Sciences, in which the content Atom was explored.The methodology used is part of the exploratory qualitative research approach, considering it to be the first study of this nature. In order to collect data, two questionnaires were applied - the first one applied to the students and the second one to the science teacher, seeking to analyze if in fact the adoption of the methodological strategy to use semantic networks through the CmapTolls tool was an innovative action that contributed to better understand the content of that discipline. The results showed that semantic networks significantly influenced the learning of classroom content explored in the classroom and contributed greatly to a rethinking of teacher practice regarding the digital inclusion of students through the adoption of TDIC in an educational context.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Avaliado por Pares"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/781
url https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/781
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/781/712
https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/downloadSuppFile/781/320
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância
publisher.none.fl_str_mv Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância
dc.source.none.fl_str_mv Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância; v. 10, n. 17 (2018)
19826109
reponame:Paidéi@
instname:Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)
instacron:UNIMES
instname_str Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)
instacron_str UNIMES
institution UNIMES
reponame_str Paidéi@
collection Paidéi@
repository.name.fl_str_mv Paidéi@ - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)
repository.mail.fl_str_mv revistapaideia@unimesvirtual.com.br ||
_version_ 1798313275743535104