REDES SEMÂNTICAS COMO FERRAMENTAS COGNITIVAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO NO ENSINO DE CIÊNCIAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéi@ |
Texto Completo: | https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/781 |
Resumo: | This work is the result of a study carried out in the scope of the Supervised Internship Course of the Licentiate in Computing Course of the Federal University of Paraná - Palotina Sector, which was carried out with students of the 9th grade of Elementary School I, of a Public School of the State Network of Teaching in the municipality of Palotina-PR, whose main objective was to improve seizure of content addressed in the classroom using digital information and communication technologies in the creation of semantic networks with cognitive tools. The study focused on the curricular component Natural Sciences, in which the content Atom was explored.The methodology used is part of the exploratory qualitative research approach, considering it to be the first study of this nature. In order to collect data, two questionnaires were applied - the first one applied to the students and the second one to the science teacher, seeking to analyze if in fact the adoption of the methodological strategy to use semantic networks through the CmapTolls tool was an innovative action that contributed to better understand the content of that discipline. The results showed that semantic networks significantly influenced the learning of classroom content explored in the classroom and contributed greatly to a rethinking of teacher practice regarding the digital inclusion of students through the adoption of TDIC in an educational context. |
id |
UNIMES-1_445de2d3939bba632944eee7a9d98ab4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.server1.unimesvirtual.com.br:article/781 |
network_acronym_str |
UNIMES-1 |
network_name_str |
Paidéi@ |
repository_id_str |
|
spelling |
REDES SEMÂNTICAS COMO FERRAMENTAS COGNITIVAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO NO ENSINO DE CIÊNCIASEnsino, EducaçãoFerramentas Cognitivas, Redes Semânticas, Conhecimento, CiênciasThis work is the result of a study carried out in the scope of the Supervised Internship Course of the Licentiate in Computing Course of the Federal University of Paraná - Palotina Sector, which was carried out with students of the 9th grade of Elementary School I, of a Public School of the State Network of Teaching in the municipality of Palotina-PR, whose main objective was to improve seizure of content addressed in the classroom using digital information and communication technologies in the creation of semantic networks with cognitive tools. The study focused on the curricular component Natural Sciences, in which the content Atom was explored.The methodology used is part of the exploratory qualitative research approach, considering it to be the first study of this nature. In order to collect data, two questionnaires were applied - the first one applied to the students and the second one to the science teacher, seeking to analyze if in fact the adoption of the methodological strategy to use semantic networks through the CmapTolls tool was an innovative action that contributed to better understand the content of that discipline. The results showed that semantic networks significantly influenced the learning of classroom content explored in the classroom and contributed greatly to a rethinking of teacher practice regarding the digital inclusion of students through the adoption of TDIC in an educational context.Este trabalho é o resultado de um estudo realizado no âmbito da Disciplina Estágio Supervisionado do Curso em Licenciatura em Computação da Universidade Federal do Paraná- Setor Palotina que foi realizado com alunos do 9º ano do Ensino Fundamental I, de uma Escola Pública da Rede Estadual de Ensino do município de Palotina- PR, cujo objetivo principal foi melhorar apreensão dos conteúdos abordados em sala de aula com uso das tecnologias digitais de informação e comunicação na criação de redes semânticas com ferramentas cognitivas. O estudo incidiu sobre o componente curricular Ciências Naturais, em que foi explorado o conteúdo Átomo. A metodologia utilizada insere-se na abordagem da pesquisa qualitativa de caráter exploratório, considerando ser o primeiro estudo realizado desta natureza. Para a coleta dos dados, foram aplicados dois questionários – o primeiro aplicado aos alunos e o segundo à professora de Ciências, buscando analisar se de fato a adoção da estratégia metodológica de usar as redes semânticas por meio da ferramenta CmapTolls constituiu uma ação inovadora que contribuiu para melhor apreensão do conteúdo daquela disciplina. Os resultados apontaram, de forma segura, que as redes semânticas influenciaram de forma significativa a aprendizagem do conteúdo escolar explorado em sala de aula e contribuiu sobremaneira para um repensar na prática do professor no que diz respeito a inclusão digital dos alunos por meio da adoção de Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação - TDIC em contexto educativo.Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância2018-01-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado por Pares"application/pdfhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/781Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância; v. 10, n. 17 (2018)19826109reponame:Paidéi@instname:Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)instacron:UNIMESporhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/781/712https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/downloadSuppFile/781/320Lisbôa, Eliana SantanaKarling, Daniel AntonioGil, Fabio Henriqueinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-01-29T23:14:53Zoai:ojs.server1.unimesvirtual.com.br:article/781Revistahttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/PRIhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/oairevistapaideia@unimesvirtual.com.br ||1982-61091982-6109opendoar:2018-01-29T23:14:53Paidéi@ - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
REDES SEMÂNTICAS COMO FERRAMENTAS COGNITIVAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO NO ENSINO DE CIÊNCIAS |
title |
REDES SEMÂNTICAS COMO FERRAMENTAS COGNITIVAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO NO ENSINO DE CIÊNCIAS |
spellingShingle |
REDES SEMÂNTICAS COMO FERRAMENTAS COGNITIVAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO NO ENSINO DE CIÊNCIAS Lisbôa, Eliana Santana Ensino, Educação Ferramentas Cognitivas, Redes Semânticas, Conhecimento, Ciências |
title_short |
REDES SEMÂNTICAS COMO FERRAMENTAS COGNITIVAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO NO ENSINO DE CIÊNCIAS |
title_full |
REDES SEMÂNTICAS COMO FERRAMENTAS COGNITIVAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO NO ENSINO DE CIÊNCIAS |
title_fullStr |
REDES SEMÂNTICAS COMO FERRAMENTAS COGNITIVAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO NO ENSINO DE CIÊNCIAS |
title_full_unstemmed |
REDES SEMÂNTICAS COMO FERRAMENTAS COGNITIVAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO NO ENSINO DE CIÊNCIAS |
title_sort |
REDES SEMÂNTICAS COMO FERRAMENTAS COGNITIVAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO NO ENSINO DE CIÊNCIAS |
author |
Lisbôa, Eliana Santana |
author_facet |
Lisbôa, Eliana Santana Karling, Daniel Antonio Gil, Fabio Henrique |
author_role |
author |
author2 |
Karling, Daniel Antonio Gil, Fabio Henrique |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lisbôa, Eliana Santana Karling, Daniel Antonio Gil, Fabio Henrique |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino, Educação Ferramentas Cognitivas, Redes Semânticas, Conhecimento, Ciências |
topic |
Ensino, Educação Ferramentas Cognitivas, Redes Semânticas, Conhecimento, Ciências |
description |
This work is the result of a study carried out in the scope of the Supervised Internship Course of the Licentiate in Computing Course of the Federal University of Paraná - Palotina Sector, which was carried out with students of the 9th grade of Elementary School I, of a Public School of the State Network of Teaching in the municipality of Palotina-PR, whose main objective was to improve seizure of content addressed in the classroom using digital information and communication technologies in the creation of semantic networks with cognitive tools. The study focused on the curricular component Natural Sciences, in which the content Atom was explored.The methodology used is part of the exploratory qualitative research approach, considering it to be the first study of this nature. In order to collect data, two questionnaires were applied - the first one applied to the students and the second one to the science teacher, seeking to analyze if in fact the adoption of the methodological strategy to use semantic networks through the CmapTolls tool was an innovative action that contributed to better understand the content of that discipline. The results showed that semantic networks significantly influenced the learning of classroom content explored in the classroom and contributed greatly to a rethinking of teacher practice regarding the digital inclusion of students through the adoption of TDIC in an educational context. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-01-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion "Avaliado por Pares" |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/781 |
url |
https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/781 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/781/712 https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/downloadSuppFile/781/320 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância; v. 10, n. 17 (2018) 19826109 reponame:Paidéi@ instname:Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES) instacron:UNIMES |
instname_str |
Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES) |
instacron_str |
UNIMES |
institution |
UNIMES |
reponame_str |
Paidéi@ |
collection |
Paidéi@ |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéi@ - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapaideia@unimesvirtual.com.br || |
_version_ |
1798313275743535104 |