HISTORY OF THE PUBLIC POLITICS OF TEACHER FORMATION IN INFORMATICS IN THE EDUCATION: THE BRAZILIAN CASE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Orth, Miguel Alfredo
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéi@
Texto Completo: https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/60
Resumo: This article analyses the Brazilian legislation as for the formation of teachers in Informatics in the Education, as well as the public politics of Informatics in the last fifty years. For this we revisited those public politics of Informatics unchained in the different decades in order to verify how the process of formation of teachers in Informatics in the Education was occurred. This analysis will be accomplished in the light of one of the Habermasian categories, more precisely, in the light of actions oriented by purposes either instrumental, theological or strategic, articulated by public managers, in the sense of guarantee the formation of teachers in Informatics in the Education.
id UNIMES-1_a3266a8ff2d97305011b89601ae4145d
oai_identifier_str oai:ojs.server1.unimesvirtual.com.br:article/60
network_acronym_str UNIMES-1
network_name_str Paidéi@
repository_id_str
spelling HISTORY OF THE PUBLIC POLITICS OF TEACHER FORMATION IN INFORMATICS IN THE EDUCATION: THE BRAZILIAN CASEHISTÓRIA DAS POLÍTICAS PÚBLICAS DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO: O CASO BRASILEIROEducação; Informática na Educação; Políticas PúblicasInformática na Educação; Políticas Públicas; Políticas de formação de professores.This article analyses the Brazilian legislation as for the formation of teachers in Informatics in the Education, as well as the public politics of Informatics in the last fifty years. For this we revisited those public politics of Informatics unchained in the different decades in order to verify how the process of formation of teachers in Informatics in the Education was occurred. This analysis will be accomplished in the light of one of the Habermasian categories, more precisely, in the light of actions oriented by purposes either instrumental, theological or strategic, articulated by public managers, in the sense of guarantee the formation of teachers in Informatics in the Education.Este artigo analisa a legislação brasileira, quanto à formação de professores em Informática na Educação, bem como as políticas públicas desenvolvidas na área pelos gestores, nos últimos cinqüenta anos. Para isto revisitamos essas políticas públicas de Informática, desencadeadas nas diferentes décadas, no intuito de verificar de como se dava o processo de formação de professores em informática na educação. Análise essa que será realizada a luz de uma das categorias habermasianas, mais precisamente, a luz de ações orientadas por fins quer sejam instrumentais, teleológicas ou estratégicas, articuladas por gestores públicos, no sentido de, garantir a formação de professores em Informática na Educação.Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a DistânciaCNPqOrth, Miguel Alfredo2008-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado por Pares"application/pdfhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/60Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância; v. 1, n. 2 (2008)19826109reponame:Paidéi@instname:Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)instacron:UNIMESporhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/60/32info:eu-repo/semantics/openAccess2009-01-08T14:29:58Zoai:ojs.server1.unimesvirtual.com.br:article/60Revistahttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/PRIhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/oairevistapaideia@unimesvirtual.com.br ||1982-61091982-6109opendoar:2009-01-08T14:29:58Paidéi@ - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)false
dc.title.none.fl_str_mv HISTORY OF THE PUBLIC POLITICS OF TEACHER FORMATION IN INFORMATICS IN THE EDUCATION: THE BRAZILIAN CASE
HISTÓRIA DAS POLÍTICAS PÚBLICAS DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO: O CASO BRASILEIRO
title HISTORY OF THE PUBLIC POLITICS OF TEACHER FORMATION IN INFORMATICS IN THE EDUCATION: THE BRAZILIAN CASE
spellingShingle HISTORY OF THE PUBLIC POLITICS OF TEACHER FORMATION IN INFORMATICS IN THE EDUCATION: THE BRAZILIAN CASE
Orth, Miguel Alfredo
Educação; Informática na Educação; Políticas Públicas
Informática na Educação; Políticas Públicas; Políticas de formação de professores.
title_short HISTORY OF THE PUBLIC POLITICS OF TEACHER FORMATION IN INFORMATICS IN THE EDUCATION: THE BRAZILIAN CASE
title_full HISTORY OF THE PUBLIC POLITICS OF TEACHER FORMATION IN INFORMATICS IN THE EDUCATION: THE BRAZILIAN CASE
title_fullStr HISTORY OF THE PUBLIC POLITICS OF TEACHER FORMATION IN INFORMATICS IN THE EDUCATION: THE BRAZILIAN CASE
title_full_unstemmed HISTORY OF THE PUBLIC POLITICS OF TEACHER FORMATION IN INFORMATICS IN THE EDUCATION: THE BRAZILIAN CASE
title_sort HISTORY OF THE PUBLIC POLITICS OF TEACHER FORMATION IN INFORMATICS IN THE EDUCATION: THE BRAZILIAN CASE
author Orth, Miguel Alfredo
author_facet Orth, Miguel Alfredo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv CNPq
dc.contributor.author.fl_str_mv Orth, Miguel Alfredo
dc.subject.por.fl_str_mv Educação; Informática na Educação; Políticas Públicas
Informática na Educação; Políticas Públicas; Políticas de formação de professores.
topic Educação; Informática na Educação; Políticas Públicas
Informática na Educação; Políticas Públicas; Políticas de formação de professores.
description This article analyses the Brazilian legislation as for the formation of teachers in Informatics in the Education, as well as the public politics of Informatics in the last fifty years. For this we revisited those public politics of Informatics unchained in the different decades in order to verify how the process of formation of teachers in Informatics in the Education was occurred. This analysis will be accomplished in the light of one of the Habermasian categories, more precisely, in the light of actions oriented by purposes either instrumental, theological or strategic, articulated by public managers, in the sense of guarantee the formation of teachers in Informatics in the Education.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Avaliado por Pares"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/60
url https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/60
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/60/32
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância
publisher.none.fl_str_mv Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância
dc.source.none.fl_str_mv Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância; v. 1, n. 2 (2008)
19826109
reponame:Paidéi@
instname:Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)
instacron:UNIMES
instname_str Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)
instacron_str UNIMES
institution UNIMES
reponame_str Paidéi@
collection Paidéi@
repository.name.fl_str_mv Paidéi@ - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)
repository.mail.fl_str_mv revistapaideia@unimesvirtual.com.br ||
_version_ 1798313274612121601