HISTORY OF THE PUBLIC POLITICS OF TEACHER FORMATION IN INFORMATICS IN THE EDUCATION: THE BRAZILIAN CASE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéi@ |
Texto Completo: | https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/60 |
Resumo: | This article analyses the Brazilian legislation as for the formation of teachers in Informatics in the Education, as well as the public politics of Informatics in the last fifty years. For this we revisited those public politics of Informatics unchained in the different decades in order to verify how the process of formation of teachers in Informatics in the Education was occurred. This analysis will be accomplished in the light of one of the Habermasian categories, more precisely, in the light of actions oriented by purposes either instrumental, theological or strategic, articulated by public managers, in the sense of guarantee the formation of teachers in Informatics in the Education. |
id |
UNIMES-1_a3266a8ff2d97305011b89601ae4145d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.server1.unimesvirtual.com.br:article/60 |
network_acronym_str |
UNIMES-1 |
network_name_str |
Paidéi@ |
repository_id_str |
|
spelling |
HISTORY OF THE PUBLIC POLITICS OF TEACHER FORMATION IN INFORMATICS IN THE EDUCATION: THE BRAZILIAN CASEHISTÓRIA DAS POLÍTICAS PÚBLICAS DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO: O CASO BRASILEIROEducação; Informática na Educação; Políticas PúblicasInformática na Educação; Políticas Públicas; Políticas de formação de professores.This article analyses the Brazilian legislation as for the formation of teachers in Informatics in the Education, as well as the public politics of Informatics in the last fifty years. For this we revisited those public politics of Informatics unchained in the different decades in order to verify how the process of formation of teachers in Informatics in the Education was occurred. This analysis will be accomplished in the light of one of the Habermasian categories, more precisely, in the light of actions oriented by purposes either instrumental, theological or strategic, articulated by public managers, in the sense of guarantee the formation of teachers in Informatics in the Education.Este artigo analisa a legislação brasileira, quanto à formação de professores em Informática na Educação, bem como as políticas públicas desenvolvidas na área pelos gestores, nos últimos cinqüenta anos. Para isto revisitamos essas políticas públicas de Informática, desencadeadas nas diferentes décadas, no intuito de verificar de como se dava o processo de formação de professores em informática na educação. Análise essa que será realizada a luz de uma das categorias habermasianas, mais precisamente, a luz de ações orientadas por fins quer sejam instrumentais, teleológicas ou estratégicas, articuladas por gestores públicos, no sentido de, garantir a formação de professores em Informática na Educação.Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a DistânciaCNPqOrth, Miguel Alfredo2008-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado por Pares"application/pdfhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/60Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância; v. 1, n. 2 (2008)19826109reponame:Paidéi@instname:Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)instacron:UNIMESporhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/60/32info:eu-repo/semantics/openAccess2009-01-08T14:29:58Zoai:ojs.server1.unimesvirtual.com.br:article/60Revistahttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/PRIhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/oairevistapaideia@unimesvirtual.com.br ||1982-61091982-6109opendoar:2009-01-08T14:29:58Paidéi@ - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
HISTORY OF THE PUBLIC POLITICS OF TEACHER FORMATION IN INFORMATICS IN THE EDUCATION: THE BRAZILIAN CASE HISTÓRIA DAS POLÍTICAS PÚBLICAS DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO: O CASO BRASILEIRO |
title |
HISTORY OF THE PUBLIC POLITICS OF TEACHER FORMATION IN INFORMATICS IN THE EDUCATION: THE BRAZILIAN CASE |
spellingShingle |
HISTORY OF THE PUBLIC POLITICS OF TEACHER FORMATION IN INFORMATICS IN THE EDUCATION: THE BRAZILIAN CASE Orth, Miguel Alfredo Educação; Informática na Educação; Políticas Públicas Informática na Educação; Políticas Públicas; Políticas de formação de professores. |
title_short |
HISTORY OF THE PUBLIC POLITICS OF TEACHER FORMATION IN INFORMATICS IN THE EDUCATION: THE BRAZILIAN CASE |
title_full |
HISTORY OF THE PUBLIC POLITICS OF TEACHER FORMATION IN INFORMATICS IN THE EDUCATION: THE BRAZILIAN CASE |
title_fullStr |
HISTORY OF THE PUBLIC POLITICS OF TEACHER FORMATION IN INFORMATICS IN THE EDUCATION: THE BRAZILIAN CASE |
title_full_unstemmed |
HISTORY OF THE PUBLIC POLITICS OF TEACHER FORMATION IN INFORMATICS IN THE EDUCATION: THE BRAZILIAN CASE |
title_sort |
HISTORY OF THE PUBLIC POLITICS OF TEACHER FORMATION IN INFORMATICS IN THE EDUCATION: THE BRAZILIAN CASE |
author |
Orth, Miguel Alfredo |
author_facet |
Orth, Miguel Alfredo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CNPq |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Orth, Miguel Alfredo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação; Informática na Educação; Políticas Públicas Informática na Educação; Políticas Públicas; Políticas de formação de professores. |
topic |
Educação; Informática na Educação; Políticas Públicas Informática na Educação; Políticas Públicas; Políticas de formação de professores. |
description |
This article analyses the Brazilian legislation as for the formation of teachers in Informatics in the Education, as well as the public politics of Informatics in the last fifty years. For this we revisited those public politics of Informatics unchained in the different decades in order to verify how the process of formation of teachers in Informatics in the Education was occurred. This analysis will be accomplished in the light of one of the Habermasian categories, more precisely, in the light of actions oriented by purposes either instrumental, theological or strategic, articulated by public managers, in the sense of guarantee the formation of teachers in Informatics in the Education. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion "Avaliado por Pares" |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/60 |
url |
https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/60 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/60/32 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância; v. 1, n. 2 (2008) 19826109 reponame:Paidéi@ instname:Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES) instacron:UNIMES |
instname_str |
Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES) |
instacron_str |
UNIMES |
institution |
UNIMES |
reponame_str |
Paidéi@ |
collection |
Paidéi@ |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéi@ - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapaideia@unimesvirtual.com.br || |
_version_ |
1798313274612121601 |