What narratives do Mathematics Teachers develop about the context of the Covid-19 pandemic?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias, Gerson dos Santos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pereira, Patrícia Sandalo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática Debate
Texto Completo: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/5040
Resumo: This article brings a cut of a master's research, aiming to present the discussion produced from the thematic unit Pandemic Context and the Teaching Work. As theoretical contributions, we focus mainly on authors who discuss the educational scenario during this period, resorting to discussions about the specificities of the teaching work in this context. As methodology, we opted for (auto)biographical research. Thus, data were produced with six egressed teachers, inspired by the technique of autobiographical narrative interviews and analyzed from the perspective of comprehensive-interpretative analysis. In highlighting the pandemic period, the teachers' statements point to the complexity of acting in a context in which they were not prepared. Therefore, they faced (and continue to face) challenges regarding the teaching of mathematics, teacher training, the precariousness and devaluation of the teaching work in Brazil, and the social inequalities reflected in the conditions of access.
id UNIMONTES1_49176ff7a0538aca4697a0b299413484
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/5040
network_acronym_str UNIMONTES1
network_name_str Educação Matemática Debate
repository_id_str
spelling What narratives do Mathematics Teachers develop about the context of the Covid-19 pandemic?¿Qué narrativas desarrollan los profesores de matemáticas en el contexto de la pandemia de Covid-19?Que narrativas elaboram Professores de Matemática sobre o contexto da pandemia da Covid-19?Formação de Professores de MatemáticaEducação MatemáticaNarrativas AutobiográficasReflexãoMathematics Teacher EducationMathematics EducationAutobiographical NarrativesReflectionFormación de Profesores de MatemáticasEducación MatemáticaRelatos AutobiográficosReflexiónThis article brings a cut of a master's research, aiming to present the discussion produced from the thematic unit Pandemic Context and the Teaching Work. As theoretical contributions, we focus mainly on authors who discuss the educational scenario during this period, resorting to discussions about the specificities of the teaching work in this context. As methodology, we opted for (auto)biographical research. Thus, data were produced with six egressed teachers, inspired by the technique of autobiographical narrative interviews and analyzed from the perspective of comprehensive-interpretative analysis. In highlighting the pandemic period, the teachers' statements point to the complexity of acting in a context in which they were not prepared. Therefore, they faced (and continue to face) challenges regarding the teaching of mathematics, teacher training, the precariousness and devaluation of the teaching work in Brazil, and the social inequalities reflected in the conditions of access.Este artículo trae un recorte de una investigación de maestría, con el objetivo de presentar la discusión producida a partir de la unidad temática Contexto de la Pandemia y el Trabajo Docente. Como aportes teóricos, nos centramos, principalmente, en los autores que tematizan el escenario educativo durante este periodo, recurriendo a las discusiones sobre las especificidades del trabajo docente en este contexto. Como metodología, elegimos la investigación (auto)biográfica. Así, los datos se produjeron con 6 (seis) profesores egresados, inspirados en la técnica de entrevistas narrativas autobiográficas y analizados bajo la perspectiva del análisis comprensivo-interpretativo. En el período de la pandemia, los profesionales se enfrentan a la complejidad de enfrentarse a un contexto en el que no están preparados. Por lo tanto, se enfrentaron (y siguen enfrentándose) a desafíos relacionados con la enseñanza de las matemáticas, la formación de los profesores, la precariedad y la desvalorización del trabajo docente en Brasil y las desigualdades sociales que se reflejan en las condiciones de acceso.Este artigo traz um recorte de uma pesquisa de mestrado, tendo como objetivo apresentar a discussão produzida a partir da unidade temática Contexto de Pandemia e o Trabalho Docente. Como aportes teóricos, debruçamo-nos, principalmente, sobre autores que tematizam o cenário educacional durante esse período, recorrendo às discussões sobre as especificidades do trabalho docente nesse contexto. Como metodologia, optamos pela pesquisa (auto)biográfica. Dessa forma, os dados foram produzidos com seis professores egressos, inspirados na técnica das entrevistas narrativas autobiográficas e analisados sob a perspectiva da análise compreensiva-interpretativa. Em destaque ao período de pandemia, os depoimentos dos professores apontam para a complexidade em atuar frente a um contexto para o qual eles não foram preparados. Por isso, enfrentaram (e seguem enfrentando) desafios com relação ao ensino de Matemática, à formação de professores, à precarização e desvalorização do trabalho docente no Brasil e às desigualdades sociais refletidas nas condições de acesso.Editora Unimontes2022-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/504010.46551/emd.v6n12a10Educação Matemática Debate; v. 6 n. 12 (2022): jan./dez.; 1-232526-6136reponame:Educação Matemática Debateinstname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/5040/5662https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/5040/5553https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFarias, Gerson dos SantosPereira, Patrícia Sandalo2024-03-27T15:13:30Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/5040Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdPUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdrevista.emd@unimontes.br||2526-61362526-6136opendoar:2024-03-27T15:13:30Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false
dc.title.none.fl_str_mv What narratives do Mathematics Teachers develop about the context of the Covid-19 pandemic?
¿Qué narrativas desarrollan los profesores de matemáticas en el contexto de la pandemia de Covid-19?
Que narrativas elaboram Professores de Matemática sobre o contexto da pandemia da Covid-19?
title What narratives do Mathematics Teachers develop about the context of the Covid-19 pandemic?
spellingShingle What narratives do Mathematics Teachers develop about the context of the Covid-19 pandemic?
Farias, Gerson dos Santos
Formação de Professores de Matemática
Educação Matemática
Narrativas Autobiográficas
Reflexão
Mathematics Teacher Education
Mathematics Education
Autobiographical Narratives
Reflection
Formación de Profesores de Matemáticas
Educación Matemática
Relatos Autobiográficos
Reflexión
title_short What narratives do Mathematics Teachers develop about the context of the Covid-19 pandemic?
title_full What narratives do Mathematics Teachers develop about the context of the Covid-19 pandemic?
title_fullStr What narratives do Mathematics Teachers develop about the context of the Covid-19 pandemic?
title_full_unstemmed What narratives do Mathematics Teachers develop about the context of the Covid-19 pandemic?
title_sort What narratives do Mathematics Teachers develop about the context of the Covid-19 pandemic?
author Farias, Gerson dos Santos
author_facet Farias, Gerson dos Santos
Pereira, Patrícia Sandalo
author_role author
author2 Pereira, Patrícia Sandalo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Farias, Gerson dos Santos
Pereira, Patrícia Sandalo
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores de Matemática
Educação Matemática
Narrativas Autobiográficas
Reflexão
Mathematics Teacher Education
Mathematics Education
Autobiographical Narratives
Reflection
Formación de Profesores de Matemáticas
Educación Matemática
Relatos Autobiográficos
Reflexión
topic Formação de Professores de Matemática
Educação Matemática
Narrativas Autobiográficas
Reflexão
Mathematics Teacher Education
Mathematics Education
Autobiographical Narratives
Reflection
Formación de Profesores de Matemáticas
Educación Matemática
Relatos Autobiográficos
Reflexión
description This article brings a cut of a master's research, aiming to present the discussion produced from the thematic unit Pandemic Context and the Teaching Work. As theoretical contributions, we focus mainly on authors who discuss the educational scenario during this period, resorting to discussions about the specificities of the teaching work in this context. As methodology, we opted for (auto)biographical research. Thus, data were produced with six egressed teachers, inspired by the technique of autobiographical narrative interviews and analyzed from the perspective of comprehensive-interpretative analysis. In highlighting the pandemic period, the teachers' statements point to the complexity of acting in a context in which they were not prepared. Therefore, they faced (and continue to face) challenges regarding the teaching of mathematics, teacher training, the precariousness and devaluation of the teaching work in Brazil, and the social inequalities reflected in the conditions of access.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/5040
10.46551/emd.v6n12a10
url https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/5040
identifier_str_mv 10.46551/emd.v6n12a10
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/5040/5662
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/5040/5553
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática Debate; v. 6 n. 12 (2022): jan./dez.; 1-23
2526-6136
reponame:Educação Matemática Debate
instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron:UNIMONTES
instname_str Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron_str UNIMONTES
institution UNIMONTES
reponame_str Educação Matemática Debate
collection Educação Matemática Debate
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
repository.mail.fl_str_mv revista.emd@unimontes.br||
_version_ 1797174835032358912