“más que objetos”: dos líderes e investigadores tupinambá en busca de sus “ancestros” en Francia
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Argumentos (Montes Claros. Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/argumentos/article/view/7550 |
Resumo: | Through the experiences of Glicéria, Jéssica Tupinambá and Nathalie Pavelic, the article highlights the importance of access to the usurped cultural heritage of indigenous peoples to revitalize the ancestral memory of indigenous peoples. The case of Tupinambá cloaks preserved in European institutions is discussed more particularly, emphasizing the need for access and repatriation policies that respect the rights and desires of communities. The role of the enchanted in Tupinambá cosmology and their influence on the production of new cloaks are analyzed, illustrating the constant interaction between humans and other-than-humans in Tupinambá culture. The text criticizes the discrepancy between museums' decolonial discourses and their conservative practices, and draws attention to female protagonism in leading repatriation negotiations and cultural production. This case study highlights the complex negotiations between indigenous peoples and museums, highlighting the indigenous perspective in a global debate on cultural heritage, restitution/repatriation/return and ancestral memory. |
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“más que objetos”: dos líderes e investigadores tupinambá en busca de sus “ancestros” en Francia“más que objetos”: dos líderes e investigadores tupinambá en busca de sus “ancestros” en Francia“Mais do que objetos”: duas lideranças e pesquisadoras Tupinambá em busca dos seus “ancestrais” na França Mantos tupinambá; Interação humano-não humano; acesso a patrimônio cultural; museus europeus; protagonismo feminino.Tupinambá cloaks; Human-non-human interaction; access to cultural heritage; European museums; female protagonismMantos tupinambá; Interacción humano-no humano; Acceso a patrimonio cultural; Museos europeos; Protagonismo feminino.Through the experiences of Glicéria, Jéssica Tupinambá and Nathalie Pavelic, the article highlights the importance of access to the usurped cultural heritage of indigenous peoples to revitalize the ancestral memory of indigenous peoples. The case of Tupinambá cloaks preserved in European institutions is discussed more particularly, emphasizing the need for access and repatriation policies that respect the rights and desires of communities. The role of the enchanted in Tupinambá cosmology and their influence on the production of new cloaks are analyzed, illustrating the constant interaction between humans and other-than-humans in Tupinambá culture. The text criticizes the discrepancy between museums' decolonial discourses and their conservative practices, and draws attention to female protagonism in leading repatriation negotiations and cultural production. This case study highlights the complex negotiations between indigenous peoples and museums, highlighting the indigenous perspective in a global debate on cultural heritage, restitution/repatriation/return and ancestral memory.A través de las experiencias de Glicéria, Jéssica Tupinambá y Nathalie Pavelic, el artículo destaca la importancia del acceso al patrimonio cultural usurpado para revitalizar la memoria ancestral de los pueblos indígenas. Se discute más particularmente el caso de los mantos Tupinambá, enfatizando la necesidad de políticas de acceso y repatriación que respeten los derechos y deseos de las comunidades. El papel de los encantados en la cosmología tupinambá y la influencia en la producción de nuevos mantos son analizados, ilustrando la interacción constante entre humanos y no humanos en la cultura Tupinambá. El texto critica la discrepancia entre los discursos decoloniales de los museos y sus prácticas conservadoras, y llama la atención sobre el protagonismo femenino en el liderazgo de las negociaciones de repatriación y en la producción cultural. Este estudio de caso evidencia las complejas negociaciones entre pueblos indígenas y museos, destacando la perspectiva indígena en un debate global sobre patrimonio cultural, restitución/repatriación/retorno y memoria ancestral.Através de experiências de Glicéria, Jéssica Tupinambá e Nathalie Pavelic, o artigo destaca a importância do acesso ao patrimônio cultural usurpado de povos indígenas para revitalizar a memória ancestral dos povos indígenas. Discute-se mais particularmente o caso dos mantos Tupinambá conservados em instituições europeias, enfatizando a necessidade de políticas de acesso e repatriação que respeitem os direitos e desejos das comunidades. O papel dos encantados na cosmologia tupinambá e a sua influência na produção de novos mantos são analisados, ilustrando a interação constante entre humanos e outros-que-humanos na cultura Tupinambá. O texto critica a discrepância entre os discursos decoloniais dos museus e suas práticas conservadoras, e chama atenção para o protagonismo feminino na liderança das negociações de repatriação e na produção cultural. Este estudo de caso evidencia as complexas negociações entre povos indígenas e museus, destacando a perspectiva indígena em um debate global sobre patrimônio cultural, restituição/repatriação/retorno e memória ancestral.Editora Unimontes2024-03-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/argumentos/article/view/755010.46551/issn.2527-2551v21n1p.250-278Argumentos - Revista do Departamento de Ciências Sociais da Unimontes; v. 21 n. 1 (2024); 250-2782527-25511806-5627reponame:Argumentos (Montes Claros. 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