Social capital and cultural capital: from habitus to the social space of Ouro Preto´s city

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira Viana, Francisca Diana
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Xavier Pinto, Marco Aurélio, Ramos Silva, Ivair
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Argumentos (Montes Claros. Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/argumentos/article/view/6156
Resumo: This research is an investigation into the nature of the demand for free cultural products and services by students of vocational technical education in Ouro Preto, Minas Gerais, Brazil. The issues addressed deal with the concept of cultural capital with reference to the studies of Pierre Bourdieu. The field research was carried out at the end of the second semester of 2018 and beginning of 2019 and involved a sample of 248 students. The study used as an exploratory tool a questionnaire with 38 closed questions and an open one where socioeconomic and educational information, musical preferences, perception about the cultural goods and services offered by the city and their satisfaction with them were collected, etc. The little expressive results for cultural capital are reinforced, for example, by the lack of reading habit of the interviewees (almost 50% had not read any book in the last three months prior to the interview).
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spelling Social capital and cultural capital: from habitus to the social space of Ouro Preto´s cityCapital social y capital cultural: del habitus al espacio social de la ciudad de Ouro PretoCapital social e capital cultural: do habitus ao espaço social da cidade de Ouro PretoOuro PretoCapital socialCapital culturalServiços culturaisCapital econômicoThis research is an investigation into the nature of the demand for free cultural products and services by students of vocational technical education in Ouro Preto, Minas Gerais, Brazil. The issues addressed deal with the concept of cultural capital with reference to the studies of Pierre Bourdieu. The field research was carried out at the end of the second semester of 2018 and beginning of 2019 and involved a sample of 248 students. The study used as an exploratory tool a questionnaire with 38 closed questions and an open one where socioeconomic and educational information, musical preferences, perception about the cultural goods and services offered by the city and their satisfaction with them were collected, etc. The little expressive results for cultural capital are reinforced, for example, by the lack of reading habit of the interviewees (almost 50% had not read any book in the last three months prior to the interview).Esta investigación es una investigación sobre la naturaleza de la demanda de productos y servicios culturales gratuitos por parte de estudiantes de educación técnica profesional en la ciudad de Ouro Preto, Minas Gerais, Brasil. Los temas abordados versan sobre el concepto de capital cultural con referencia a los estudios de Pierre Bourdieu. La investigación de campo se realizó a finales del segundo semestre del 2018 e inicios del 2019 e involucró una muestra de 248 estudiantes. El estudio utilizó como herramienta exploratoria un cuestionario con 38 preguntas cerradas y una abierta donde se recogió información socioeconómica y educativa, preferencias musicales, percepción sobre los bienes y servicios culturales que ofrece la ciudad y su satisfacción con los mismos, etc. Los resultados inexpresivos para el capital cultural se ven reforzados, por ejemplo, por la falta de hábitos lectores de los entrevistados (casi el 50% no había leído ningún libro en los últimos tres meses previos a la entrevista).Esta pesquisa é uma investigação sobre a natureza da demanda por produtos e serviços culturais gratuitos por discentes do ensino técnico profissionalizante da cidade de Ouro Preto, Minas Gerais, Brasil. As questões abordadas tratam do conceito de capital cultural  tendo como referência os estudos de Pierre Bourdieu. A pesquisa de campo foi realizada no final do segundo semestre de 2018 e início de 2019 e envolveu uma amostra de 248 alunos. O estudo utilizou como ferramenta exploratória um questionário com 38 questões fechadas e uma aberta onde se coletaram informações socioeconômicas, educacionais,  preferências musicais, percepção a respeito dos bens e serviços culturais oferecidos pela cidade e sua satisfação para com eles, etc. Os resultados pouco expressivos para capital cultural são reforçados, por exemplo, pela falta de hábito de leitura dos entrevistados (quase 50% não havia lido livro algum nos últimos três meses que antecederam a entrevista).Editora Unimontes2022-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/argumentos/article/view/615610.46551/issn.2527-2551v19n2p.192-217Argumentos - Revista do Departamento de Ciências Sociais da Unimontes; v. 19 n. 2 (2022); 192-2172527-25511806-5627reponame:Argumentos (Montes Claros. Online)instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/argumentos/article/view/6156/6601https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/argumentos/article/view/6156/6179Copyright (c) 2023 Argumentos - Revista do Departamento de Ciências Sociais da Unimontesinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira Viana, Francisca DianaXavier Pinto, Marco AurélioRamos Silva, Ivair2023-08-01T18:57:07Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/6156Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/argumentosPUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/argumentos/oairevista.argumentos@unimontes.br|| portal.periodicos@unimontes.br||2527-25511806-5627opendoar:2023-08-01T18:57:07Argumentos (Montes Claros. Online) - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false
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