Headbangers em cartaz: geovisualizando os territórios de shows e a semiótica dos flyers da cena Heavy Metal de Belo Horizonte nos anos 1980 e 1990

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Calaça, Gleyber Eustáquio
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Verde Grande (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6276
Resumo: The present research, of an interdisciplinary nature, brings together knowledge from the Human Sciences in the fields of Geography in its musical cultural aspect and Languages ​​in the field of semiotics, managing to map the territories of shows of the Heavy Metal subculture in the city of Belo Horizonte, in the 1980s and 1990s. To this end, the work verticalizes the analysis of the posters of events in the music scene, gathered from searches in media profiles of the bands and in independent productions made by fans of the genre. The mapping performed, available for free consultation on the web, indicates that Heavy Metal concert venues undergo a continuous movement of deterritorialization and reterritorialization, being dispersed in all regions of the city, with concentrations in the central area. The exploratory analysis of the semiotics of the posters, understood as elements of the scene's territoriality, also indicates the prevalence of some themes in their creation, which stand out warriors, soldiers and mention of wars; desecration of religious symbols; headbanger clothing and aesthetics; and mention of death, darkness and figures with fear and despair.
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The mapping performed, available for free consultation on the web, indicates that Heavy Metal concert venues undergo a continuous movement of deterritorialization and reterritorialization, being dispersed in all regions of the city, with concentrations in the central area. The exploratory analysis of the semiotics of the posters, understood as elements of the scene's territoriality, also indicates the prevalence of some themes in their creation, which stand out warriors, soldiers and mention of wars; desecration of religious symbols; headbanger clothing and aesthetics; and mention of death, darkness and figures with fear and despair.La presente investigación, de carácter interdisciplinario, reúne conocimientos provenientes de las Ciencias Humanas en los campos de la Geografía en su vertiente cultural musical y de los Lenguajes en el campo de la semiótica, logrando mapear los territorios de espectáculos de la subcultura Heavy Metal en la ciudad de Belo Horizonte, en las décadas de 1980 y 1990. Para ello, el trabajo verticaliza el análisis de los carteles de eventos del panorama musical, recopilados a partir de búsquedas en perfiles mediáticos de las bandas y en producciones independientes realizadas por aficionados al género. El mapeo realizado, disponible para consulta gratuita en la web, indica que las salas de conciertos de Heavy Metal sufren un continuo movimiento de desterritorialización y reterritorialización, dispersándose en todas las regiones de la ciudad, con concentraciones en la zona central. El análisis exploratorio de la semiótica de los carteles, entendidos como elementos de la territorialidad de la escena, también indica el predominio de algunos temas en su creación, entre los que se destacan guerreros, soldados y mención de guerras; profanación de símbolos religiosos; vestuario y estética headbanger; y mención de muerte, oscuridad y figuras con miedo y desesperación.A presente pesquisa, de caráter interdisciplinar, congrega saberes oriundos das Ciências Humanas nos campos da Geografia em sua vertente cultural musical e das Linguagens no ramo da semiótica logrando mapear os territórios de shows da subcultura Heavy Metal na cidade de Belo Horizonte, nas décadas de 1980 e 1990. Para tal, o trabalho verticaliza a análise dos cartazes dos eventos da cena musical, angariados a partir de buscas em perfis midiáticos das bandas e em produções independentes feitas por adeptos do gênero. O mapeamento realizado, disposto para livre consulta na web, indica que os locais de shows de Heavy Metal passam por um contínuo movimento de desterritorialização e reterritorialização, estando dispersos em todas as regionais da cidade, com concentrações na área central. A análise exploratória da semiótica dos cartazes, compreendidos como elementos da territorialidade da cena, indica ainda a prevalência de alguns temas em sua confecção, os quais destacam-se guerreiros, soldados e menção a guerras; dessacralização de símbolos religiosos; indumentária e estética headbanger; e menção à morte, às trevas e figuras com feição de medo e desespero.Editora Unimontes2023-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/627610.46551/rvg26752395202312248Revista Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade; v. 5 n. 01 (2023): Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade; 22-482675-2395reponame:Revista Verde Grande (Online)instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6276/6323Copyright (c) 2023 Gleyber Eustáquio Calaçahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCalaça, Gleyber Eustáquio2023-06-21T14:30:16Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/6276Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrandePUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/oairevista.verdegrande@unimontes.br2675-23951808-6764opendoar:2023-06-21T14:30:16Revista Verde Grande (Online) - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false
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